vand i bilen
Hej
Jeg har fået malet og samlet min t1 '60 i løbet af vinteren, så nu ser den alle tiders ud. Problemet er, at der løber en vand ind i bilen når den har stået ude i Regnvejr (og når den har stået fudstændig stille).
Jeg har fundet frem til at vandet løber ind langs kanten oppe foran, altså bl.a. lige bagved pedalerne. I passagersiden tror jeg den er lidt utæt omtrent samen sted. Der løber vel næsten ½ liter ind når det rigtig regner.
Jeg er desværre ikke så fiks med værktøj, så jeg vil ikke gå igang med at svejse på den.
Spørgsmål 1: vil det være en god ide at lukke hullerne langs bundens kanter med sillicone, f.eks. en blød, klar sillicone?
Spørgsmål 2: Bunden er blevet lidt rusten af det indvendigt. Vil de være en god ide at male bunden indvendig med hammerlak?- jeg har nemlig noget stående.. (hammerlak er det der stærke maling, som man bruger til at male direkte på rustne vandrør i gamle badeværrelser)
Vær venlig at komme med et par forslag
Det lyder altså lidt mærkeligt hvis vandet render ind bag ved pedalerne, når bilen står stille.
Har du skiftet pakning mellem top og bund ?.
Hvad med gummilisten ved fronthjælm, forrude ??
Det er bedre at finde 100 % nøjagtigt ud af hvor det er galt. Det burde ikke være nødvendigt at bruge silicone eller andet, hvis pakningerne er okay.
det ser i hver fald ud som om vandet løber ind inde i hjørnet bag pedalerne (og langs kanten ude i siden, ikke langs døren, men i den retning.
Jeg aner ikke om pakningen mellem bund og top er skiftet for jeg købte den selv nysynet, efter den havde fået lavet det grove arbejde.
Forrudelisten blev skiftet for et halvt år siden, til en model med livstidsgarati, så det er ikke der hunden ligger begravet.
Fronthjælmen gabert til gengæld en smule i forhold til resten af bilen, men det ser ikke ud til der løber vand ned i bagagerummet når det regner. Måske kan vandet løbe ind i bagagerummet og direkte ned i bunden af bilen?
Det lyder meget mærkeligt, hvis der skulle løbe vand ind ved pedalerne når bilen holder stille. Principielt burde bunden jo være forholdsvis tør så længe du ikke kører i bilen.
Jeg havde selv en længere "krig" mod noget indtrængende vand i min 1303'er for et års tid siden. Det viste sig (efter at jeg havde siddet i den mange gange i regnvejr og ledt efter det sted vandet kom ind) at der dels kom noget ind ved forrudepakningen, dels under bagagerumspakningen (fordi den flange der holder pakningen var tæret) og dels via varmekanalerne i den foreste dørstolpe, hvor vandet fra bagagerummet kunne løbe ned.
Jeg ved ikke helt hvordan dit karosseri ser ud i forhold til en 1303'er, men måske kan det give dig noget at gå efter? Kan vandet evt. trænge ind ved pakningen til ruderne i dørene og derfra finde ned i bunden via varmekanaler el.lign.?
Mht. silicone, så ville jeg prøve at undgå det, for det har en lidt grim tendens til at give rustdannelser. Du burde kunne opnå et lige så tæt resultat med noget tyndt tectyl først og derefter en overmaling med noget tykkere tectyl.
Hammerlak er efter min mening noget ged. Ja, de siger at det kan males direkte ovenpå rust, men hvad kan ikke det? Hvis du vil gøre det ordentligt, så slib rusten ned og giv det en ordentlig tur med grunder, autolak osv. Det bliver bedre i længden.
God jagt!
Erik
Jeg er så også en heldig ejer af en 1303 S beetle, og den savler altså også lidt vand. Jeg troede til at starte med det var forrudelisten, men efter en minde test da bilen var bukket op under forhjulene, fandt jeg ud af at en del af problemet nok skyldtes en rust-revne i rummet med vinduesviskermotoren, der hvor vand fra ruden (når den holder stille) lige så fint fiser ind.
Så det var planen at lappe det med lidt glasfiber og baj på spray.
Jeg har endnu ikke testet om det er dræmrøret der er utæt, men da det jo er af hård plast (tror jeg) mener jeg ikke der er chance for fejl der.
Men resultatet på mine utætheder er at der inde langs vægen under instrumentbrædtet glider perler af vand ned i alm. regnvejer. De ender sædvaneligvis i en minde sø ca. 5-8cm fra pedalerne.
/Partyman
[quote:dcd601b574="partyman"]Jeg er så også en heldig ejer af en 1303 S beetle, og den savler altså også lidt vand. Jeg troede til at starte med det var forrudelisten, men efter en minde test da bilen var bukket op under forhjulene, fandt jeg ud af at en del af problemet nok skyldtes en rust-revne i rummet med vinduesviskermotoren, der hvor vand fra ruden (når den holder stille) lige så fint fiser ind.
Så det var planen at lappe det med lidt glasfiber og baj på spray.
Jeg har endnu ikke testet om det er dræmrøret der er utæt, men da det jo er af hård plast (tror jeg) mener jeg ikke der er chance for fejl der.
Men resultatet på mine utætheder er at der inde langs vægen under instrumentbrædtet glider perler af vand ned i alm. regnvejer. De ender sædvaneligvis i en minde sø ca. 5-8cm fra pedalerne.
/Partyman[/quote:dcd601b574]
Hej
Brug ikke silicone til at tætne med. Hvis du skal bruge noget skal det bare være noget siling. Du kan ikke male oven på siliconen.
Hilsen Steven.
Tror den padding der er blevet lappet med før har været plasket oven på snavs og lort... den sat helt løs så den måtte friskes op.
Nej det er korrekt at sillikone er noget hø hvis der skal males, men når nu mit specifikke problem ligger i vinduesviskermotorrummet (wow langt ord :lol: ), så behøver det jo ikke nødvendigvis maling. Det kan jo ikke ses. Anyway jeg har lige givet det en gang tætner, og uden på det en omgang 77B (voksagtig film fra harald nyborg på dåse).... skulle stoppe igangværende rust, være vandafvisende og hindre slidtage....
det var i hvertfald rådet fra en mekaniker i min klasse.
/Partyman
Ja vand er noget satans lort i en bil.
Der skal være huller i hjørnerne ved forruden så vandet der trænger ind under gummilisten, kan løbe ned i stolperne. der skal så være hul i bunden af stolperne så vandet kan løbe ud. Altså helt nede i det hjørne der faktisk stikker uden for varmekanalen. Lige bagved forskærmen.
Der skal være huller i dørtrinene så vandet der blæser derop kan løbe ned i kanalerne. Der skal så være huller i bunden af kanalerne så det kan løbe ud. Og punktsvejse-samlingen i kanalerne skal så være forseglede så vandet ikke løber ind i bilen, også under varmerøret bagi.
Der skal være hul i bunden af vognsiden bag døren så vand der trænger i ved pyntelisten kan løbe ud.
Ja man kunne blive ved. Bare lav den som da den kom ud fra værket. Så kan I få fornøjelse af den ligeså længe som vores bedsteforældre. Eller længere, for de troede nemlig at en bil bare var noget der rustede op fordi den var for tynd eller var lavet af "genbrugsjern".
Og så glemte de også at stille krav til kvaliteten på de uoriginale dele de købte "billigt"
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.