Hjælp med ledning?????
Jeg har lige et spørgsmål hvis der er nogen der kan svare vil jeg blive glad...
Hvordan trækker man en ledning op til hornkontakten i rattet.... Altså hvordan skal ledningen føres for at rattet kan dreje rundt uden problemer, og ledningen i kan gå i stykker????
-------------------------------------------
54 Oval, 63 buggy, 71 Jagtvogn projekt, 74 Jagtvogn Projekt, 62 Type 1 projekt
8) Inden i ratstammen. Så snor den sig bare lidt, men den har jo også næsten en meter til det..
Eller.... Hvis du kører racerstilen, så tager du bare og snor den og laver en "fjeder" agtig krøllet ledning, og lader den hænge under rattet.. Det ser meget godt ud... :D
Der er 4 forskelige måder hornkontakten fungerer på på vwér, alt efter årgang..
Lav det som originalt, det virker perfekt..
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Hvordan er ledningen lavet originalt... Ved det ikke, der har ikke været sat horn til før, da det er en buggy... men den måde som de gjorde da det var en bobbel, det er jo nok bedst at lave det på den måde.... Men hvordan?
-------------------------------------------
54 Oval, 63 buggy, 71 Jagtvogn projekt, 74 Jagtvogn Projekt, 62 Type 1 projekt
hvilken ratstamme og blinkarm har du..?
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Jeg har lige fundet et billede men jeg ved ikke om du kan se det ordentlig...
Ledningerne til blinkarmen går synligt under ratstammen.
I ratnavet er der i bunden kun et lille hul ind til der hvor hornet kan sidde, og den eneste måde jeg kan se man kan gøre det , er at bruge ratstammen som den ene ledning, og føre en ledning fra der hvor blinkarmen sider og in i navet, men den lening skal jo være rimelig lang for at rattet kan få frit løb... og det kommer jo til at se dum ud...
:cry:
-------------------------------------------
54 Oval, 63 buggy, 71 Jagtvogn projekt, 74 Jagtvogn Projekt, 62 Type 1 projekt
æh æh ææææ...........
er det mig der har missedet hvad i snakker om eller hvad....
ledningen skal da ikke snures rund og følge med hvergang rette drejes......
den ledning der skal sidde på horn kontakten "det ene ben" skal da løbe inde i rat-stammen og ned mod styrehuset......
den skal monteres på det stik "spadestik" der sidder i den ene boldt af den gummi skive mellem styrehus og ratstamme.....
den boldt skal være den ene af de to boldte der holder gummiskiven og styrehus sammen, således at der kommer en stel-forbindelse til ledningen vis styrehuset......"og ikke ratstammen".................!!!
selve hornet skal have konstandt + og bliver styret af en stel fra horn kontakten..........!!
det andet ben på hornkontakten "hvis der er" skal forbindes til selve rattet...........rat og rat-stammen funger som en ledning over til den plade som sidder inde bag rattet "blinkarm monteringen" der er monteret en ledning vidre ud til selve hornet.............
det vil sige at når der dyttes af en gammel mand med blød hat eller en ung tøs med store nødder.... så trækkes der en stel fra styrehuset og op gellem den ledning til horn-kontakten........
hornkontakten smider stelden vidre ud i rat stammen og ud i den plade med blinkarmen på.....og ud i den ledning der går til hornet.......og dyt dyt skulle hornet gerne sige :P hvis der ellers er + i den anden ledning til hornet.......... :wink:
med det resutat at kællingen vender sig om :D og stikker dig en finger og råber gamle svin..... :(
det er sådanne det har virkedet på de ledningsnet jeg har bygget til flere biler......."65 og frem"
der er så lige den sjove ting at hvis selve "inder"ratstammen er lidt skæv og nogle gange skraber lidt på yder-røret kan den godt komme med et lille dyt når man drejer på rattet.........men det klares bare ved at rette lidt på skævhedden.............
pu-ha............ det var en ortenlig omgang.........håber at det var det du søgte...............
mvh leo-pol
ja alle systemerne fungerer ved at danne stel til hornet igennem ratstammen..
på din så vidt jeg kan se skal ratstammerøret være isoleret fra stel, og så "steller" med horntrykket ved at der går en stelledning hele vejen ned gennem ratstammen, og om til [u:56d4ddf781]bagsiden (styrehussiden)[/u:56d4ddf781] af hardyskiven.
I enden af ratstammerøret er der så (eller har været) et stikben som du kan sætte en ledning fra hen til hornet
(hornet skal så bare have tændingsplus på det andet ben)
sådan fungerer systemet så vidt jeg husker fra 61 til 67
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Den nemme:
Sæt en knap på instrumentbordet og mærk den "HORN". det har jeg gjort.
-------------------------------------------
:roll: Altid klar med en smart bemærkning.... :D