Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hjælp std 1300 bliver for varm!!!

Tags:
No tags yet.

(permalink) Anonym Member
Skrev for 21 years siden | | | |
min std 1300 motor bliver for varm, og det er ikke termostaten den er galt med, den åbner som den skal, alle skjold m.m. sidder som de skal så luft strøm kan løbe rigtigt rundt, har endda ekstra gæller i bagklap.
Nogle der har nogle ideer til hvad det kunne være og evt en løsning på dette.
For eksempel på en mindre køretur på 35 km på motorvej i myldertafik med blandet fart fra 40-110, var nok til at den blev alt for varm og nærmest begyndte at ryge.
Det er sådan set min fjerde motor den er galt med. Jeg havde 2 tunede motorer som osse blev for varme men troede det var pga overkompressioner. men så kom min gamle std 1300 fra 70 i som havde fungeret de sidste 25 år men dog havde ligget på hylden i 1½ år mens de tunede motorer skulle testes og den ødelagde et stempel pga overophedning. Og nu har jeg købt mig en ny brugt 1300 og den bliver også for varm nogen ideer? er virkelig ved at miste modet.

:cry:



mvh
Thomas Johansen
tvj@vgraphics.dk
(permalink) Nimbus46 Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Hej Thomas

Det lyder da skidt, men jeg tror at du skal beskrive lidt bedre hvad du har gjort (eller ikke gjort) med de fire motorer, hvis du skal have brugbare svar.
Der er jo ret meget der kan være galt; alle mulige forkert indstillede ting (karburator, tænding, ventiler, osv.), udstødningen kan være utæt, der kan trænge varme op fra udstødningen til motorrummet, motoren kan suge falsk luft, olietrykket kan være for lavt, der kan mangle nogle varmeskjolde, osv. osv.
Hvis du lægger en god og grundig beskrivelse ud med de ting du har tjekket og de ændringer du har lavet fra motor til motor er der garanteret nogle der gerne vil - og kan - hjælpe dig, men de skal nok have lidt mere at gå efter.

Erik
(permalink) Anonym Member
Skrev for 21 years siden | | | |
ok prøver med en mere grundig forklaring.

De to tunede motorer er ikke så vigitge da der nok er flere faktorer der kunne være grund til de blev for varme såsom de 2mm der blev taget af topstykkerne og andet dingel dangel, men min standart originale 1300 fra 70 og den ny anskaffet moter blev og bliver for varme.
min orignale som har kørt i 25 år uden problemer og så haft en pause på 1½ år, smadrede et stempel da det nok har sat sig fast, og den motor var 100% original. det skete efter en tur fra køge til bellacenteret på motorvej dvs ca 40-50 km hvor den blev for varm og lugtede lidt, men ellers ikke andre "bivirkninger" men da jeg kørte hjem igen 12 timer efter nåede den lige til tåstrup hvor den så mistede pusten og smadrede stemplet. motoren var lagt i bilen en måneds tid før og den havde kørt lidt frem og tilbage mellem køge og tåstrup (35km) uden problemer.
Nå men jeg skaffede en brugt 1300 motor og flyttede blæserhus fra en af mine 1600 projekter over på og tog strømfordeler mm. fra min originale 1300 så den nyanskaffet 1300 motor stort set var 100% standart/original.
Bilen kørte fint og den fik en rolig start på landevej da den nyanskaffet motor havde stået stille et stykke tid. men så engang i sidste uge kørte jeg i den på arbejde og fra køge til tåstrup og der var ingen problemer men da jeg tog turen hjem gik den i stå op af rampen fra motorvejen da jeg næsten var hjemme og den var meget svær at få igang og da jeg kom helt hjem konstarede min kære fader at den var alt for varm (han er gammel udlært vw mekaniker fra dengang type 1'eren var det store hit).

Da han ikke ved hvad der kan være galt ville jeg lige høre om nogle af jer gæve gutter har gode råd til hvad der kunne være galt. De eneste afvigelser som er til forskel på min og en 100% original er at piperne i standart udstødningen har fået fjernet indmaden så der ikke er den der irriternde fløjten og at jeg har gæller i bagklapen, men ellers skulle alt vel være rimelig i original stand alle skjold er tilstede og termostaten åbner og lukker som den skal. forresten så er luftfilteret ikke længere af den type med olie i men bare et standart luftfilter som man bruger nu til dags, men stadig den som passer på en 1300 kaburator.

nå men plz kom med gode forslag til hvad der kan gøre forsage denne enorme varme varmeudvikling og hvad der gør at den ikke kan nedkøle sig selv.
på forhand tak.

mvh
Thomas johansen
(permalink) Anonym Member
Skrev for 21 years siden | | | |
vedlægger lige et par billeder af motoren det kunne jo være art der var en der lige kunen se et eller andet som var rivende galt.


[img:8fa083d255]http://www.vgraphics.dk/temp/motor1.jpg[/img:8fa083d255]
[img:8fa083d255]http://www.vgraphics.dk/temp/motor2.jpg[/img:8fa083d255]
(permalink) Farmer Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Forkert tændingstidspunkt ?
Uorden i strømfordeleren ? (Avancerer ikke korrekt)
Mager blanding ? > Brændt stempel.
Mancheter ikke tætte. ( På manifold) ?
Motor beskidt. (Under køleskjolde)?
Manglende motorrumspakning?

Det er set før, at en motor der ellers har virket upåklageligt, men er blevet lagret, i 1 -3 år så pludselig river et leje. Det giver usansynlig meget varme i det hele, og påmeget kort tid. F.eks 100 gr. på 10 km.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Anonym Member
Skrev for 21 years siden | | | |
takker for et fyldsgørende svar.

så har jeg noget at sætte "far mekaniker" til at kigge på nu når han har ferie :)
(permalink) Nimbus46 Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Jeg er bestemt ikke den store motorekspert, så Farmers råd er med garanti bedre end mine, men det ser ud til at den ene studs på din luftfilterkasse ikke har nogen slange sat på og iøvrigt er åben. Ikke at det sikkert har noget særligt med problemerne at gøre, men plejer der ikke at gå en slange fra den studs og "et eller andet sted hen"? Under alle omstændigheder skal studsen vel blokeres, hvis den ikke er i brug?
Måske skulle du også lige prøve at måle olietrykket og se om der er ordentlig gennemgang i oliekøleren.
Når jeg tænker mig om havde jeg selv et problem med en varm motor engang, fordi den ene slange til varmekasserne var hoppet af. Det betød, at alt luften løb "den nemme vej" ud og der i hvert fald blev kølet skævt. Det er sikkert ikke forklaringen på dit problem, men du kan da prøve...
Jeg indrømmer at disse råd er i den lave ende af skalaen, så prøv Farmers råd først, men når du alligevel ligger og roder med det kan du jo lige tjekke...
Håber at du finder fejlen!
(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Endnu en fejl der bare lige er fra "The idiot book" Din bagplade slutter ikke tæt til gummilæben. Så tager den varm luft ind fra området omkring udstødningen. Det er ikke dit problem, men bidrager måske lidt til nedsmeltningen.

G.
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) BOBLE Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Det kan evt. være dit lydisolering der er gået løs (foran luftintaget til motoren )
Det er for set at det er gået løs og man kan ikke umidelbart se det
når så motoren kommer op i omdrejninger bliver det suget ind mod luftintaget og S
-------------------------------------------
MVH -BOBLE- Jørgen Starup 7260 Sdr.Omme tlf.30252058
(permalink) Anonym Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Løsningen på varmeproblemet var, som nogen antydede, lyd isoleringen bag motoren ved "brandvæggen" Den var gået løs og hver gang den blev varmet lidt op blev den meget blød hvilket resulterede i at den gik ind og dækkede for indsugningen.
Jeg havde motoren ude og skruede beklædningen fast og har nu kørt i den i snart 14 dage uden en eneste overophedning...... sikke mange motorer jeg kunne ha sparet hvis jeg vidste det ;)

nå men nu funger det fint og jeg takker mange gange for hjælpen.


Mvh
Thomas Johansen

Reply

You must log in to post.