Er der nogen der har erfaringer med at skifte rammehoved på en 03'er?? Hvordan gør man? Hvem kan gøre det?
-------------------------------------------
Har haft 1303, vw 181, T1 1965
men kører nu Camper T2
tlf. 22 77 24 21
Lav en jig eller ramme af noget kraftigt jern, som du bygger op under det gamle rammehovede. Den skal skrues i nogen huller der ikke forsvinder med det gamle rammehovede.
Jeg har engang lavet en til en alm. 12-1300, men den går hen og har fat i torsionsrørene, der hvor dækslerne er skruet på. Om det behøves at være så stort ved jeg ikke.
Bor hullerne til montering på stramme må lså den ikke kan forskubbe sig.
Hvor langt du kan komme ved blot at tage nogle krydsmål ved jeg ikke. Men en 1302-03 har huller op i forvangerne der måske kunne bruges til at holde den nye stump.
Så er det bare at skære det gamle af, afrense og svejse det nye på efter
fabrikkens anvisninger.
På en 1302-03 ville jeg nok skærebrænde det gamle væk, så man kan komme til med vinkelsliberen.
Eller lave det uden karrosseriet på, inden jeg samler bilen ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
1989 - dengang havde jeg min gamle 1303 cabriolet fra 1973.
---
det gamle rammehovede kom ud kombineret med vinkelsliber og ilt/acyteln svejsning. forinden dette job blev det hele tjekket med lineal for at ramme det rigtige punkt til vinkelsliberen. derefter blev bunden renset paa de steder hvor der paany skulle svejses med CO2.
det er lidt farligt pga. tanken og benzinledningerne - vi havde ildslukkeren i naerheden. perfekt ville det nok vaere, hvis man fjerner hele tanken inden man gaar igang med svejsningen.
inden monteringen af det nye rammehovede blev der svejset en rund bred metalskinne (monteringshjaelp ind i spidsen af den opskaerede bund, saadan at skinnen kiggede ca. 2 cm ud og sad 2 cm indvendig) til det nye rammehovede. derefter blev det nye rammehovede monteret foran paa spidsen af bunden. vi huskede at montere forreste skruer til fiksering af det korrekte monteringspunkt. foerst nu blev det hele svejset sammen igen. det var da ogsaa lidt pilleri med den benzinledning i det nye rammehovede - det skulle demonteres uden deformation fra det gamle rammehovede inden dette blev fjernet.
der var meget arbejde i det.
---
dengang var jeg 25 aar gammel. jeg tror, at det var det vaerste jeg har vaeret med til at reparere pga. svejsningen dengang. hvis man ikke har erfaring med svejsningen CO2 etc. saa skal man hallere finde professionel hjaelp - jeg havde en gammel VW mester fra de gamle tider - han er stadig min nabo idag - han er gaat paa pension nu.
haaber det hjaelper lidt.
jeg tror at der er forskel paa rammehoveder. de originale har det mere perfekt i udformningen, men jeg toer ikke sige for meget om det. den der monteringshjaelp - den indvendige runde metalskinne til CO2 svejsningen - den er vigtig.
det er 14 aar siden - sorry!
jens