Hej hvad skal jeg hælde på min nye 1978 bay-bus med 1600 motor uden modifikationer?
Den tidligere ejer siger med bly/blyerstatning
VW bug service (vw-net annoncør) skriver på deres hjemmeside at alle standardmodeller godt kan køre på blyfri.
Så hvad skal jeg vælge og hvorfor?
mvh
JAKOB
8) Du kører bare blyfri.. De kan sagtens klare det. Jeg har aldrig brugt blytilsætning.. Der er ikke bly i alligevel!
Den kan faktisk også køre på halv diesel, halv benzin, og det der blå traktor benzin og fyrings olie, hehe.
vw motorer kører på alt min ven..
Spring
Okay tak :-)
Så jeg vælger altså bare 92 blyfri næste gang?
mvh
JAKOB
Det gør du bare. den kan faktisk køre helt ned til oktan 91,men det fåes jo ikke.
Hilsen Haardberg
det hele lyder fornuftigt, men:
den der 1600èr skal ikke presses for meget "langvarig" paa store omdrejninger med maks. belastning! vi kalder det her hos os maks. "75-80% dauergeschwindigkeit auf der autobahn".
den motor bliver utroligt varm i en baybus - den skal arbejde meget.
blyfri var der ikke megen snak om i begyndelsen af the seventys!
nok meget i the fiftys og sixties, men i the seventies er der en desolat serie med topstykker som ikke taaler for meget last. foerst i slutningen af the seventys blev de der ventilfiduser samt topstykker igen lidt mere haard.
den der blyfrikemi er ikke noedvendig hvis du ikke giver fuld droen paa motoren!!!
hvaer nu lidt forsigtig - please!
jens
Tak for de hurtige svar :-) :-)
Den kan køre 110 med klampen i bund, men jeg synes det går bedst omkring 80, så det er vel ikke at presse den (?).
Den er også mest til hyggekørsel når man har god tid, hvis jeg har travlt tager jeg min (luftkølede) Ariel Red Hunter 500 motorcykel