Passer den lige over i ??
/Jesper
-------------------------------------------
Jesper - 25382292
8) Kort sagt nej.. Men det er på grund af blæserskjolde osv. Selve motoren er den samme..
OK !!
Det vil sige at det kan klares ved at flytte blæserhus mv. fra den originale motor over på Type 3éren ?!
/Jesper
-------------------------------------------
Jesper - 25382292
8) I princippet ja. Du skal også finde på noget andet speedertræk og nogle længere manifolde. Speedertrækket ligger lige der hvor type 1 blæserhuset skal være. Manifoldene.. tja det er noget hø at skrue på karburatorerne når de sidder så lavt. Og så er det heller ikke noget minus at forlænge manifoldene rent effektmæssigt.
Derudover skal du huske at type 3 karb's skal have tragte på ca. 7-10 cm fordi de lægger en benzintåge over sig, som de suger ned ved belastning.
Det har VW klaret ved at montere det lange tværgående luftfilter istedet for to små mage til type 1 f.eks.
Du skal have fat i en oliepinds holder (f.eks hos CSP).
Olietryk-sensoren sidder på oliekøleren på en type3 så flyt oliekøleren med over og lav plads til sensoren i blæserhuset, eller endnu bedre lav et gevind som type1'eren i type3 blokken.
Jeg måtte også bore to huller til oliekøleren op i en større diameter for at kunne montere en oprejst oliekøler.
Jeg kunne heller ikke længere bruge en temp-sensor som sad i mit gamle bunddæksel, men det er jo nok lidt specielt.
Lad være med at ødelægge en type3 motor hvis du kan finde en type 1.
Hvis type3 motoren kører rimeligt så sælg den til en type3-mand
G.
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
Hej, er enig i Gustavs udsagn.
Jeg har godt nok tidligere selv gjort det, men da Type 3 1600 og Type 1 1600 er det samme, vil det være bedre at tage en type 1 1600 og så kan du jo evt. montere Type 3 karbs på den.
Det giver godt bundtræk og en fornuftig tophastighed. Du kan købe et speedertræk ved CSP, der kan bruges til formålet. Det originale er ikke så godt at bruge, da stængerne skal bøjes lidt til og ville hoppe af o.s.v.
Et andet og mere "alvorligt" problem er, at hvis du bygger Type 3 blok om til Type 1, så forsvinder motornr., Det sidder på Type 3, der hvor blæsehuset kommer til at sidde, når du bygger den om til Type 1.
Til syn fik jeg så lige besked på at skaffe dok. for motorforøgelse, da motoren ikke havde noget motornr. En hyggelig besked. Synsmanden gjorde det endda for at være venlig. Han sagde at han kunne kræve, at jeg fremviste ham motornummeret på stedet, og det reelt ikke var hans problem, hvis jeg måtte skille det meste af motoren ad for at gøre det.
Lavede så et nyt motornr, som blev popnittet på blokken under generatorstanden (ligesom ved ombytningsmotorer), og fik dok. fra SMC, godt man har gode venner der, H
Hvis du ligger inde med en T3 motor, så giv mig lige et kald...
Frank 23-302619