Jeg har fundet en fin 1600 motor fra en Type 3 fra 89, og har en boble 1200 fra 75 er der nogen som kan fortælle mig om den 1600 motor passe i min 1200?
Mvh Kristoffer
Ja det kan du godt. "Grundmotoren" altså det der hedder shortmotoren, er den samme.
Du skal "bare" have fat i blæserhuset og de andre blikdele fra en 1302-03. Husk også pladen over udstødningen, der passer ud mod karrossen. Det er bedst at få det hele fra samme motor, da der tit er lidt forskel.
Du skal selvfølgelig også have varmekasser og udstødning fra type1.
Du kan vælge at køre med karburator fra type1 eller ombygge type3 speedertrækket til at bruge i type1.
Du kan købe manifolder og speedertræk til type3 karb. i type1. Det findes nemlig originalt fra Mexico.
Hvis du vælger at køre med type1 karb. skal du køre med org. udstødning. Hvis du kører med 2 karb. kan du med fordel køre med et tarmslyng. Den bør yde 65HK med type3 karb. og tarmslyng.
Du kommer til at mangle hullet til olietrykskontakten i blokken. Du kan vælge at bore og skære gevind, eller du kan bruge type3 oliekøleren og så lade kontakten sidde omme på bagsiden af blæserhuset.
Det sidste er lidt bøvlet, men man kan formontere et stykke ledning med en kabelsko på som man så samler når motoren er i.
Nu skriver du at din motor er fra 89. Det er vel ikke 68 du mener ?
Hvis type3 motoren er fra 68, skal du bruge en kobling fra 8/70 og frem.
En gearkasse med en længere gearing bliver også at foretrække, men er ikke nødvendigt.
Hvis jeg har glemt noget må du spørge igen
jeg har ladet olietrykskontakten sidde, og det det er ganske overkommeligt selvom den sidder et dumt sted. Det værste problem med denne ombygning, hvis du har tænkt dig at benytte std. t3 karbs, er speedertrækket, men det har da lykkedes mig at lave et.......... det har dog krævet lidt tålmodighed, men til sidst blev det godt. Skulle du være så heldig at fremskaffe 2 stk. luftfiltre fra en 50'er t1 motor, så kan de bruges på t3 karburatorerne, og det ser desuden skide godt ud.
hendrixxx