Jeg går og har en plan om at ville bygge en turbo på en type 1 motor.
Så ville jeg da lige høre om der var nogen der har viden omkring det.
hvad jeg skal passe på, ladetryk osv.
Den skal i en buggy så det kan vel ikke give de store varme problemer.
Nord-Jyden
Du skal passe på med at tro at træerne vokser ind i himlen med turbo.
Det er normalt en underlig motor at køre med. Hvis du laver den på en std. 1600 skal du nok ikke regne med mere end 90-100 HK. Dem vil den så nok give ved 3800-4000 omdr. Dvs. du skal regne med at den er ligeså "doven" som en std. motor med den giver selv gas når den møder en bakke.
Du skal tage nøjagtig de samme forholdregler som når du bygger en traditionel tunet motor. Og jo du får også varmeproblemer i en buggy hvis ikke tingene er lavet rigtigt.
Har du nogensinde prøvet at køre i en bil med turbo ? Og jeg mener ikke køre råddent, men køre helt almindeligt ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Du kan kigge lidt på det her link:
http://www.dune-buggy.com/turbo/
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
Hej Frank_Andersen
Var det på en helt standard 1600 du havde monteret turbo på eller var der lavet andre ændringer ?
Hvor stor var den turbo og hvad kom den fra ?
Jo jo jeg har kørt en del i turbo biler og gør skam stadig men jeg kan ikke helt følge dig i det der med at den selv giver gas op af bakkerne, hvorfor dog det ?
Nord-Jyden
Hej Homersimpson !
Tak for det fine link der er helt klart noget af det som kan bruges !
Mine planer er dog mere med en god karburator istedet for indsprøjtning.
Nord-Jyden
Kan man anvende en turbo fra en disel med tilsvarende motor størrelse ?
Karburatoren skal monteres før turboen sætter det nogle specielle krav til turboen ?
Nord-Jyden