Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hvordan bygger jeg en Destille til

Tags:
No tags yet.

(permalink) Anonym Member
Skrev for 21 years siden | | | |
hi folks,
min kamerat uwe er i disse dage på vej til brazil for at få mere oplysninger om metanolmotor i folkevogne (gamle tider).

vi er kommet frem til, at topstykker og pistoler samt karburator skal have en eller anden form for speciel metalisering, men vi aner intet på nuværende tidspunkt.

destille:
ideen er, at vi selv prøver på at distellere en kraftig snaps, alkohol eller evtl. metanol for at koere med folkevognen.

men hvordan laver man saadan en destille til kartoffelsnaps eller roer?
hvordan konstrueres det hele - kun til selvbrug med gamle folkevognsmotorer?

---

sagen er sjovt !
jeg anser en dagsproduktion på 2-5 liter for maksimum
det er ren snaps kun til motorer - ikke noget jeg vil drikke - ååårgs wårrgs

ideer om konstruktion af en lille destille?

hilsen
jens
(permalink) Anonym Member
Skrev for 21 years siden | | | |
du kan prøve at spørge på ingenør-nettet.. der er nok nogle fysik og kemi gutter der kan svare på det

http://cph.ing.dk/netdebat/

hilsen rasmus
(permalink) Anonym Member
Skrev for 21 years siden | | | |
hi,
jeg har allerede fundet enkelte links i de tyske sider.

her kommer noget om kemien - temeraturer til etanol hhv. metanol når der koges op til 95% alkohol

[img:a1059e3813]http://mitglied.lycos.de/schnaps2001/destille/Photo/Fractions.gif[/img:a1059e3813]

kører brazilmotor med etanol eller metanol?
eller med begge ting?
jeg husker det ikke

---
info om destille på nuværende tidspunkt (tysk):
http://mitglied.lycos.de/schnaps2001/index1.html

kan sagtens klare op til 95% whiskey

jens
(permalink) Duus Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Forstår ikke hvorfor karburator og andre motordele skal metaliseres specielt!? :?
Speedwaymaskiner kører på metanol, og det er da ralativt almindelige motorer...
Jeg har selv engang leget med at få en puch 3g til at kører på metanol 8)
Det største problem var at få den til at køre ordentligt på det - metanol kræver et helt andet blandingsforhold med luft, ca. 2,3 gange så meget metanol i forhold til hvis man kørte med benzin!
Ellers sjov idé... alkoholer har en kæmpe fordampningsvarme, og køler derfor motoren helt vildt godt.

Duus
(permalink) Anonym Member
Skrev for 21 years siden | | | |
jeg er ikke helt inde i det for tiden!

der er det praj fra brazil i sagen, at der hved forbrændingen af etanol eller metanol fremkommer syrer, som så evtl. opløser noget i topstykkerne - måske skal der specielle ventiler til?! Samtidig skal tanken indvendig evtl. behandles med en galvanisering i nickel, da den ellers går i opløsning.

resten er klar - det er da rigtig fed hvis den får en fin afkøling med det.

jeg mangler flere informationer om de kemiske prosesser - og reaktioner efter forbrændingen.

speedwaycyklerne har ikke det tekniske problem (tror jeg) da de jo bliver pillet fra hinanden efter hvert løb - det vil jeg helst undgaa hos en 30/34/40/44/47 eller 50 hk luftkølet.

de der 95% whiskey ud af selveste sukker hhv. kartofter eller roer etc. - det er en anden sjov historie. bare man bliver fuld til træf - husk slangen til tanken - og isterninger - og når det hele er distelleret op til 3-4 gange (irish whiskey) så får man ingen tømmermænd (det er jo ellers en forgiftningsproses pga. uren destille)

a.s.a.p.

jens
(permalink) Anonym Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Methanol er i sig selv en lille smule aetsende overfor motordele. Der dannes ikke syre ved forbranding af alkohol.

I den amerikanske "Champ Car"-serie anvendes methanol som braendstof, og da motorene ikke skiftes efter hvert lob (levetid 2000 km), skyldes de igennem med almindelig benzin ved fyraften. Motorene er 2.65 Liters V8 med ca 750 HK.

-Jeg synes at det er et meget sjovt projekt, men ved du at methanol er et industrikemikalie man kan kobe til 2 kroner literen? -Det kan man godt nok ikke drikke af tanken. I hvert fald ikke uden at blive blind.

/Anders (Kemiker)
(permalink) Anonym Member
Skrev for 21 years siden | | | |
tak for denne info!
der sker altså en kemisk reaktion med metanol og motordelene - og 2 kroner pr. liter lyder fedt!

må jeg i flensborg bare bestille mig en 180 liter (barrel) rulledunk med metanol til 2 kroner pr. liter?
er det måske endnu mere billig i tyskland? (selvom det hele efter euronen er vanvittig dyrt!?)

180 liter metanol til 360 kroner?
180 liter til 50 euro?
50 euro - det svarer ellers til en tankfyldning bensin her hos mig (næsten!)
puh hah!

er der et eller andet lig i den sag?
---
ellers optional ekstra i det - også fordi det er sjovt:
whisky 95% - en form for folkevognsdriverwhisky ... mmhhhhh med aroma fra 15W40 olie (Exon) eller lign ... mmmmmhhhhhh

jens
(permalink) Anonym Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Metanol reagerer med den normale bensintank - kan en nirostatank evtl. være en løsning på problemet? eller er det nickel der skal galvaniseres?

karburator skal nok være i brazilmodel (version) - også pga. anden bestykkelse med hele lortet?! - og metalisering pga. metanolprophylaxe?!

findes der 100% beskyttelse i metalform overfor metanol?

der er speciel til kemikerne!

jens
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Jeg er ikke specialist i metal/methanol-kemi, men i forbindelse med racing bruger man en tank af gummi og kulfiber. Først og fremmest pga sikkerhed, men så er man da udover metal-problemet. Den koster sikkert mere end 10 folkevogne....

-Prisen på methanol er ca-pris, som bygger på 0.72$ per gallon i USA (racing-methanol til champ cars).
Se evt
http://www.cart.com og
http://www.kellyracingfuels.com/methanol.html

-Jeg tror der er mere hjælp at hente hos folk der er vant til at arbejde med motore og methanol, end hos en kemiker. Altså folk der har erfarring med Speedway og model-racer-motore. Det hele lugter lidt af methanol-ætse-kamp.... :lol:

/Anders
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) Duus Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Nu flyver jeg også modelfly... Hvilke drives af en blanding af Methanol, Nitromethan og olie. Tilopbevarelsen af brændstoffet bruger vi som regel bare en almindelig 5l saftdunk el. lign. og de holder sq fint :!:

Duus
(permalink) frederiksen Member
Skrev for 21 years siden | | | |
hej

i speedway kører de med en alu tank og det virker meget fint....
har været inde for sporten i over 10 år og nogle af kørene har meget gamle tanke på deres cykler ......

der er en del tunere i dk som har meget forstand på methanol motore....
skal lige høre en af dem om jeg må udlevere et tlf. nr.....

Vwenlig hilsen
Lars
(permalink) frederiksen Member
Skrev for 21 years siden | | | |
og til Anders / kemiker

kan du skaffe methanol til 2 kr pr.l.??????
så er jeg aftager til rigtig rigtig mange liter.......
mail mig på
lars.frederiksen@esenet.dk
(permalink) Anonym Member
Skrev for 21 years siden | | | |
jeg husker noget om, at sukkerroer indeholder 17-19% sukker. det var starten på min ide, da vi jo har masser af det hernede. det bruges ellers til mast (køer) eller sukkerfabrikken hved slesvig her hos os. så køber jeg mig 500kg-1000kg roer - svarende til ca. 100-200kg sukker. det skulle være nok til en sæson whiskycruising ... puh hah! og der ændres jo i grænsehandelaftaler, så må jeg køre med op til 100liter sprut (til eget forbrug) over grænsen.

denne ingrediens i en distelle ... hvis det hele er mere billig end methanol pr. barrel eller lign. - det er det vilde i projektet. ikke noget tuning - bare sjov og der spares jo lidt - man er total uafhængig af alt - næsten da.

jeg har ikke spor forstand på det - derfor er det også sjovt - det er en fed ide. de har jo kørt på det i brazil pga. masser af det der sukkerdings i brazil.

---

minidestille - ligner nok noget af et komfur tror jeg - der skal overvejes. ren snaps med 95% er en fed sag - og hvis den er distelleret 3 gange er den ren som irish whisky. det er bare fed - ikke noget man skal gennemtænke.

---

det store problem er metal/metanol - og den kemiske reaktion. der var historier om "ædte" motordele - men jeg husker ikke meget om det.

jens
(permalink) Kristoffer Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Prøv lige at checke det her link måske der er noget du kan bruge. http://terrasol.home.igc.org/alky/alky.htm
fandt det helt tilfældigt da jeg ledte efter en brugt 1600 motor
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Kanon fed ide. Jeg har selv lige købt et hjemmedisteliri heroppe i Finland. Der er det lovligt og man kan købe ALTING til det. Jeg er gået igang med at lave 27liter øl..:o)

Hvis du skal bruge nogle ting rent praktisk så send mig en mail på Mickypoo@jubiimail.dk

Så skal jeg se hvad jeg kan gøre.

PS. Heroppe har de det sukker som man skal bruge allerede udviklet og i pakker. De koster ca. 4 euro for 4,5 kg. Det er da ikke så galt igen.

PPS. Råfedt projekt. Lad os endelig høre mere omkring hvordan det går med det
-------------------------------------------
Michael
(permalink) Anonym Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Methanol til den pris kan man godt få, men der er lige et par ting...

-De dersens kemikalie-firmaer forlanger for det meste at man er moms-registreret, og har et firma, der på en eller anden måde laver noget kemisk. I studietiden (altså indtil 2002) var der nogle stykker der havde et skuffe-selvskab som lavede "teater-effekter", og de kunne så købe ethanol til "forskning", og hvad man ellers kunne få brug for. -Desuden er man nok nød til at købe en tromle af gangen. Prisen for 1 liter alm finsprit (ethanol, som er meget tæt på methanol) er omkring 5,- når man køber det i 40 liters portioner, så der skal nok købes et par hundrede liter før det bliver rigtigt billigt....
-Med andre ord: Jeg arbejder selv i smågnidder-kemi-afdelingen, og kan ikke skaffe det selv til den pris :(

/Anders
(permalink) Anonym Member
Skrev for 21 years siden | | | |
min kamerat uwe kører i en 1961 cabbie. han har været med til enkelte træf i skagen og bug in. han er helt vild med brazil og rejser derhen to gange om året.

uwe tjekker alle kontokater i brayil. især det der galvaniseringdings af tank, topstykker og karburator samt pitoler.

---

4 questions som jeg stadig ikke helt har fundet ud af:

kører de nu med ethanol eller methanol i folkevognen?

vor meget etha/methanol kan man lave ud af feks. 1kg sukker eller 100 kg sukkerroer med ca. 17-19% sukkerindhold?

skal der bare en anden teknisk fidus på selveste karburatoren?
man kan jo starte med bensin og skifte til ethanol eller methanol pr. trykknap?

er ethanol eller er methanol bedre "stuff"? - også i betragtning af selvetse produktionsprocedure - hva er lettest?

mange detaljer - men det er spændende!

jens
(permalink) Anonym Member
Skrev for 21 years siden | | | |
http://terrasol.home.igc.org/alky/alky.htm

jeg så det først nu - fed link!
tak!

jens

Reply

You must log in to post.