Hvor langt skal man regne med, at en 44 hK motor fra en 1302 kan gå i en "levetid" ? Min har kørt 218000 og spinder som en drøm (har lige fået ny generator) - hvor langt har den igen ??
Jeg ved ikke om der er nogle generelle "regler" for det, men vi har haft et medlem i vores klub, en ældre mand med hans 1303 med den originale 44 hk motor i.
Den havde på daværende tidspunkt gået 350.000 km, i.flg. ham selv. Han havde været i Marokko i bilen med campingvogn bagefter nogle gange 8O 8O
Der var ingen grund til at tro at manden "pyntede" på noget, men han havde også behandlet motoren godt hele tiden.
Hvis du passer på den og ikke presser den for hårdt hele tiden, kan det jo åbenbart lade sig gøre.
Så det er svært med facit på dit spørgsmål
Det er svært at sige. Jeg havde en der kom og fik lavet service med en 1303 Big.
Den gik 140 som en mis og havde kørt 285000.
De bliver som regel ikke slidt op. De dør oftest med et brag når de taber et ventilhovede. Mest på cyl.3 men med den nye type oliekøler fra 71- også sommetider på cyl.2
Når så unge mennesker får dem, måske som nr.2 bil, så glemmer man at skifte olie, man tager heller ikke sien ud ved olieskift eller justerer ventiler, osv.
Det skal vi jo heller ikke på vores Ford Escort 16V fra 2001, vel ? Og man får også snavsede fingre.
Så går det ned af bakke og så har vi de savlende overophedende møgspande, der kører alt for mange af.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
ok - tak for svar. Hvis den taber et ventilhoved - kan man så sætte et nyt på ? - er det dyrt at få gjort motoren køreklar igen ?
Nej man kan ikke sætte et ventilhovede på igen. Man skifter ventilen.
Hvis man er heldig kan man slippe med at skifte topstykket og stemplet der er ødelagt.
Men ofte når motoren at hamre hul i stemplet, bøje plejlstangen, for derefter på en eller anden måde få det fatale ventilhovede kantet op oven på krumtap/plejlstangsoverfald. Det er der så ikke plads til for indersiden af blokken. Her hamrer den så hul og smider ventilhovedet ud så det ligger ovenpå blokken lige bag ved benzinpumpen. Men så bliver der ro.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.