Bakgear forsvundet - hvordan er de
Efter at have fingeret en hel masse med IRS på min bus kan jeg ikke lige få den i bakgear. Pladen under gearstangen ligger med "skihopbakken" til højre og opad. Kan jeg have gjort noget forkert da jeg satte næsen på gearkassen. 1,2,3,4 virker fint. Jeg tror det er justering men synes ikke lige jeg kan få den til det...
Hvordan er det nu det er? skal den mod højre eller venstre?
G. - hurtige svar bliver belønnet med et snasket hundekys på Blæsermeet#7
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
Du burde ikke kunne samle den forkert ude i næsen.
Kan du sætte den i bakgear uden gearstangen og så med en stor skruetrækker ?
Jeg mener spærren skal ligge til venstre. Knoppen på gearstangen skal jo ned og så ind under den ikke ? Altså ned-til venstre-og tilbage ikke ?
Visse modeller er mærket med et hak i begge pladerne som skal pege samme vej og fremad.
Har du brugt hockeystaven og næsen fra type2 ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
på en type 1 skal den vende opad og til højre..!
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Ja jeg kan sku ikke huske det
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Jeg har brugt næsen og hockeysticken fra type 2 (den fra bilen) og sat den på en 1600 type 3 gearkasse. Jeg kan ikke på nogen måde få den til at gå i bakgear. Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor det ligger når man trækker hockeysticken ind og ud af gearkassen (har et inspektionshul i gulvet). Hvis hockeysticken sad helt forkert ville den så kunne gå i 1 2 3 og 4?
Jeg er lidt lost - var i øvrigt ude at testkøre og rendte pludseligt ind i startfeltet til postdanmark rundt. masser af politi. USA nummerplade og ingen udstødning... gad vide om bussen er i TV2 sporten i aften?
G.
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
cool at komme i TV når man snigkører...!
Bakgearet er absolut det mest skrøbelige gear i kassen, det kunne jo være at det er stået helt af..
Hvis du ikke har sat alle skiftegafler over for hinanden inden du satte næsehuset på, kan det (vel) også blive et problem at få den i bak
Man kan ikke sætte den i to gear, jo hvis den er adskilt
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Frank kan du uddybe dit svar... Skal jeg forstå det sådan at hvis hockeysticken kan få fat i de andre så kan den også få fat i bakgearet?
Vi gjorde os meget umage da vi satte næsen på.
Alle gaflerne stod i samme højde og vi testede på kryds og tværs.
Ib hjalp mig da han har lavet samme nummer på hans sambabus.
G.
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
Inde i gearkassen sidder der nogen fjederbelastede paler. Det ligner 2 kugler der er smeltet sammen. De sidder inde bag de unbrako-propper der sidder i siden af gearkassehuset. det er ikke noget man normalt roder med, men de er der. Det er dem du kan mærker når du skifter gear med gearkassen ude af bilen. Hvis du har skiftehuset afmonteret, kan du jo heller sætte i 2 gear samtidig. Du skal "omkring" frigear.
De bliver flyttet fra side til side når man skifter gear og går så ind i skifteakslerne således at gearkassen kun kan gå i et gear af gangen.
Der er da snart gået en uge nu, det kan da ikke passe at du ikke har fundet fejlen.
Har du prøvet at skifte gear med en skruetrækker og konstrateret at de er der ?
Kan du skifte gear nedefra. Er den lange gearstang ikke tilgængelig nedefra ?
Har du styr på om det ikke er koblingen på den lange gearstang der er defekt ?
Hej Gus
I bliver nød til at finde ud af om I kan skifte over til bakgearet uden gearstangen, evt helt ude ved hockeysticken ved næsehuset
Hvis I kigger ind i enden på gearkassen ved skifte huset, så skal hockeysticken drejes mod uret og trækkes ud der ligger bakgearet...
Skifte gaflerne har i jo nok ikke flyttet på og hockeysticken kan kun sidde på en måde, hvis i kan få hockeysticken til at gribe på 1-2 & 3-4 gears skifte gaflerne sidder den vel rigtigt.
Hvis næsehuset er på kan I ikke få den i to gear da der sidder spær imellem skifteakslerne, men tager man næsehuset af for evt. og skal løsne den ene eller de 2 store møtrikker på "mainshaft - pinionshaft" akslerne skal man låse dem i bakgearet og 3. gearet, ved at trække ud i bakgears skifte akslen/gaflen og skubbe 3.gears skifte akslen/gaflen ind.
det kan ikke være fordi der sidder en forkert (for dyb) baklyskontakt i næsehuset vel..?
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
neeej, morten der er vist ikke monteret baklys på en splitbus, næsen kommer jo oprindeligt fra bussen, men vi kigger på det på lørdag, der er jo en masse kloge folk samlet på et sted, Blæsermeet here we come
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
jeg har et 211 skiftehus liggende med gevind til bakkontakt at du ved det...;) - så det findes...!
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
ja det er vel til en moderne 12v 66-67 eller måske en bay, men det ku da være jeg skulle sætte baklysprojektører på sambaen så *GG*.....
vi ses på lørdag, go vind 8)
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)