Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Gas fyr/olie fyr spg opdateret

Tags:
No tags yet.

(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Jeg er så småt begyndt at kikke efter et gas fyr til min boble. Jeg har fundet ud af at de kan købes rimelig billigt heroppe, men jeg har et par spg.

1. Er det meningen at det kun er til kabinevarme og ikke også til motorvarme?
-------------------------------------------
Michael
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Slet ingen der har nogle gode ideer?
-------------------------------------------
Michael
(permalink) Nimbus46 Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Jeg synes at du spørger lidt svært. Hvormange af os kører en bil til arbejde i -30 grader hele vinteren?
Hvis du vil have hjælp der kan bruges til noget, så spørg hvad de lokale gør; "when in Rome...". Hvis der er nogle smarte tips og kneb, har de sgu' nok fundet ud af dem med tiden og chancerne for at de kan løse dit problem, er langt større end at nogen i DK sidder inde med en brugbar løsning.
Prøv at kontakte nogle finske, svenske eller norske VW-klub og hør om de har brugbare råd at øse af.
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Problemet er at de svare: Køb en bil nr 2 til vinterbrug.

Det har jeg nemlig prøvet.

Jeg er godt klar over at det ikke er den letteste ting at få til at fungere sammen, men det er også derfor jeg spørger herinde.:) Det er jo forumet for geniale folk + mig.:)

Hvis det drejer sig om andre biler end bugs, så har de som regel altid motorvarme incl kabinevarme. Mit problem er at det bliver styret med strøm, og pt har jeg ikke mulighed for det på arbejdet (I kender det sikkert godt. Cheferne tager de bedste P-pladser).
-------------------------------------------
Michael
(permalink) Nimbus46 Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Hmm, det forstår jeg ikke rigtigt. Der må vel have kørt folkevogne i Finland ligesom i resten af verden de sidste 50 år, så det kan da ikke være umuligt at få til at virke. Måske skal du bare have fat i "en-eller-andens" bedstefar og høre hvad han gjorde i sin tid...
Mon ikke du kan løse det meste med noget letløbsolie, en karburatorindstilling hvor du tager hensyn til at indsugningsluften er koldere om vinteren osv.? Jeg gætter, men det må jo være muligt.

Men anyway, så tror jeg at de fleste motorvarmere fungerer ved at opvarme kølevandet og det får du jo ikke så meget ud af. Måske kunne du lave noget med opvarmning af motorolien, men det ville så også kræve en elektrisk pumpe til at pumpe den opvarmede olie rundt i blokken osv. -> mere kompliceret end hvad godt er.
Som jeg kender benzin/gasvarmere, så vil det meste kunne monteres i en boble, men resultatet vil være afhængigt at dine håndværksmæssige evner. Det fleste anlæg vil vel kunne tilpasses på en eller anden måde, men mht. konkrete erfaringer skal du nok spørge en anden end mig. Det her sted er nemlig for en masse geniale mennesker + dig + mig :wink:
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Problemet er 2 ting.

1. Der findes motorvarme til Bugs, men desværre kun tilsluttet el. Det er der min arbejdsplads er lidt speciel fordi normalt har man adgang til strøm og så er problemet ikke større.:)
2. Mange af de bugs der køre heroppe køre rent faktisk kun om sommeren. Om vinteren køre står de i garage og folk køre i en eller anden skod Vovlo eller Saab fra før krigstiden. Det er det mest normale at gøre.

Ang. letløbsolien og karb.indstillingen. Det tror jeg at jeg prøver. Det lyder som en rigtig god ide. Sidste år lige inden jeg købte bilen blev den justeret i tændingen og netop for dette. Det kan være jeg skal gøre det 2 gange om året. En så snart temp er omkring 0 og en om sommeren..:)

PS. Det er rart at se at jeg ikke er den eneste herinde der ikke er genial..;)
-------------------------------------------
Michael
(permalink) Nimbus46 Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Der er vist også et par stykker mere end os to, der ikke er helt geniale hele tiden herinde :lol:

Letløbsolien tror jeg vil kunne lette starten lidt - navnlig hvis du normalt bruger en fuldmineralsk SAE 40 el. 50 olie.
Det med at justere karburatoren kom fra min gamle Nimbus, hvor man har forskellige indstillinger om sommeren og om vinteren. Kold luft udvider sig mere end varm luft i forbrændingskammeret og derfor skruer man op for benzinmængden i blandingen om vinteren, for at kompensere for at blandingen ellers bliver for mager under forbrændingen. Normalt er det ikke noget man bekymrer sig om på en bil, men det kunne jo være...
Spørgsmålet er så, hvordan du lige gør det på en boble. Måske er det noget med at skifte dyser i karburatoren (og måske er jeg helt ude i hampen)? Muligvis skal vi have Farmer eller Frank på banen nu?
(permalink) Farmer Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Hm. Karburatorindstillingen burde nu passe når den står på "mærkerne" mht chokeren hvertfald. Hvis ellers bimetalfjederen er OK. Derimod kan det godt være at den kan hjælpes ved at give den en kvart omgang mere på blandeskruen om vinteren.
Hvad angår olien, så havde jeg engang et mærtkeblad fra VW, hvor de selv foreskriver olie af 10/30 viskositet til vogne som kører i kolde områder.
DERUDOVER kan man faktisk købe en Motorvarmer til T1éren. (Der har lige været en til salg på Ebay, men til 110 volt godtnok. Men det var da til at lave om.)
Den bliver monteret inde i sumpen, op gennem olielåget. så varmer den simpelhen olien op til f.eks. 50 grader. Og vupti, så er motoren startet.
En anden ting er, hvad med dit batterei ?? Er det et std 45 Amp ? Hvis det er, så kast den efter en gal hund og gå ned til den lokale traktorfohandler, ja jeg mener det, og få et batteri der passer i hullet. Grunden til at jeg gør det er at, de som regel har nogle batterier med meget mere startkapacitet end hos den lokale autogrossist.
Jeg havde engang en fyr i nabolaget som kørte med en højkomprimeret T4 2056ér. Han havde købt et fint nyt 55 amp. batteri fra Jari Auto, men kunne ikke starte når det var koldt. - Så lånte han mit 65 Amp/570 traktorbatteri. Den næste dag var han på ved ned og investere i et nyt batteri igen!
Torben

P.S. Mht. fyret du gerne vil ha i. Køb et nyere Ebersbäcker BL1 eller et Webasto. fordi, når du nu skal bruge det en del om vinteren, så bruger de nyere altså kun omkr. 1/3 bændstof i forhold til de gamle. De er meget mere driftsikre og de fylder kun godt og vel det halve.
Mht. indblæsningen i kabinen gør de fleste det at de borer et hul ind i kabinen "midt i" ned mod fødderne. Og laver så et T-stykke så varmen bliver fordelt ud til siderne. Og lader så det gøre det. Men når det er under så kolde forhold ville jeg nok konstruere en fordeler så luften blev ledet 50% op til forruden og 50% ned til tæerne. men med en klap funktion, så luften fra varme kasserne stadig bruges samtidig med. Men der er da osse andre løsninger. Hvor gammel er din bil/ model ?
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) vwanders Member
Skrev for 21 years siden | | | |
8) Jeg har lige slået op i en vw instruktionsbog anno '67..
De hovedpunkter de nævner omkring "kørsel i områder med arktisk klima" (-25 grader c) er:

Olien skal skiftes til SAE 5W og desuden bør den udskiftes for hver 1250 km!

Tændrørenes elektrodeafstand skal ændres fra de normale 0,7 mm til 0,5 mm.

At oplade akkumulatoren jævnligt, evt hver nat.

De må jo vide det..

Ellers en ting til.. Nu ved jeg ikke om du kører med originalt oliebadsluftfilter. Men hvis du gør, så sørg for at slangen til forvarmet luft er tæt og i det hele taget er der!
Hvis du kører med noget andet filter, så prøv at fremstille noget forvarmning.. Det er jo "bare" en slange ned i nærheden af udstødningen..
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Farmer Member
Skrev for 21 years siden | | | |
[quote:d3b7e6109a="vwanders"]8) Jeg har lige slået op i en vw instruktionsbog anno '67..
De hovedpunkter de nævner omkring "kørsel i områder med arktisk klima" (-25 grader c) er:

Olien skal skiftes til SAE 5W og desuden bør den udskiftes for hver 1250 km!

Tændrørenes elektrodeafstand skal ændres fra de normale 0,7 mm til 0,5 mm.

At oplade akkumulatoren jævnligt, evt hver nat.
[/quote:d3b7e6109a]
Ja det ka sgu godt være det var 5/w30 istedet for. Det er jo længe siden.
det med at oplade batteriet jævnligt, burde nu ikke være nødvendigt hvis man kører med generator. Men det var jo heller ikke blevet normalt i -67
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Hold da helt fast. Nu sker der godt nok noget.:)

Først. Min bil er fra 1972, med en 1600 motor i. Der er lavet en del modifikationer på selve udseendet men det skulle stadigvæk kun være kosmetisk. Det skulle stadigvæk være en 1972 (ikke 1302/1302)

Mit batteri er 60 Amp. Jeg skiftede det ud fordi jeg har en forstærker i bilen og det kneb at det originale (det der sad i var et 45 Amp men kun 3 år gammel) kunne trække det. Jeg har dog det originale som jeg regner med at bruge til en evt jumpstart hvis det bliver nødvendigt.

Ang. Olie: Jeg køre pt med 10W/40. Det kan jeg sagtens selv skifte nu her om et par mdr.

Ang. motorvarme/kabinevarme. Jeg har fået et tilbud på den type motorvarme som du snakker om, farmer, fra Defa. Prisen er 147 Euro incl kabinevarme og kabler. Den skulle være rimelig nem at sætte til (samme metode som din forklaring, Farmer), men den kræver at jeg har mulighed for at sætte strøm til på arbejdet. Det har jeg pt ikke. Det er der mit problem ligger.

Ang. oliefilter. Jeg er ikke sikker på hvilket der sidder i. Det er trods alt ikke mig der har restoreret bilen, men jeg vil prøve at finde ud af det. Jeg tror ikke det er orginalt.

Ang. generator: Jeg køre i øjeblikket med en 60 Amp Transporter (diesel) generator fra Borsh. Den lader mere end rigeligt og passer direkte ind i motoren og virker noget bedre end den orginale.

Ang. slanger og T-stykke til varmen. Det er nok her jeg er mest i tvivl om hvad der rent faktisk er tilbage i bilen.
Selve varmeren (den orginale) er taget ud, men jeg tror kun det er selve varmedelen. Jeg har stadigvæk blæser og de forskellige kanaler fx til føderne og til vinduet. Jeg kan få kold luft, men ikke varmt.:) Ikke helt så effektivt om vinteren. MEN dette er ikke helt så vigtigt. Det er det at kunne starte der er det vigtigste.

PS. "Mærkerne" passer 100% på karboratoren. Det har jeg fået testet og fået justeret. Det fik jeg i januar mdr eller deromkring.

PPS. Tusind tak for de kanon gode svar indtil nu. Det er rart med geniale folk her på siden.:)
-------------------------------------------
Michael
(permalink) jpwest Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Hej mbechmann
varme ikke så vigtig ?? havde en gang en bus hvor varme var en by i rusland ,kørte med en gas ovn ,sådan en til indendørs brug , spændt til et af sæderne og det virkede sådan set fint , men så kom jeg over et firma der huggede gamle østtyske militærlast biler op,og i næsten alle dem sad der et benzin fyr ,næsten som dem man kan købe i dag ,det var noget der virkede,sådan et kunne du nok få plads til hvis ellers du kunne finde sådan en skrotplads oppe i finland, held og lykke
jpwest

Reply

You must log in to post.