Forkert stelnummer hjælp!!!!
Jeg har jo afmeldt og udført min 1302 cab til Belgien. Jeg har haft den indregistreret i DK i 7 år, uden problemer. da jeg stiller til syn med den i dag, påstår de belgiske synsmyndigheder, at stelnummeret på registreringsattesten ikke passer med en 1302 cab fra 71. Od det passer heller ikke at den er født med skivebremser. Har de ret ? Og hvis de har, hvordan kan det så være at det er gået godt i DK i 7 år?? stelnummeret er : 1112732***. De påstår at de 3 første cifre er modelbetegnelsen, og så giver det jo ligesom sig selv! Har de ret? Det mener jeg jo ikke de har.. Er der nogen der ved det, please ???? :cry:
PS : De var sgu ellers grundige nok, men fandt ikke andet...
De to første cifre er modelbetegnelsen, det tredie er årgangen. Eks, **1 => 1971
Jesper.
-------------------------------------------
folkevognen(a)live.com
Yep vw66 har ret. Du kan tjekke dit stelnr. på CSP´s hjemmeside jeg prøver lige at hakke et link på. ved ikke om det virker?? [url]http://www.csp-shop.de/cgi-bin/shop2/shop_main.cgi?func=start&wkid=11540712693
Om ikke andet så tjek ind på
http://www.csp-shop.de og klik på models overview og så klik på pkt. 2 efter den orange pil "Chassis number"
Og det viser at det er en årg. 71 hvor stelnr. begynder fra 111 2000 001
Hilsen Toft
-------------------------------------------
[URL=http://www.vw-mplate.com/mplate-24644.htm]
Tak for de hurtige svar... Det de belgiske synsmænd mener er at da stelnummeret starter med 111, så må det være en type 111 ! OG det er vel ikke rigtigt ?
http://www.customspeedparts.de/content/en/technic/modelluebersicht.php
Som de andre har skrevet så står der derinde nødagtigt hvilken model du har.
Det er de Belgiske synsmænd der ikke ved nada omkring Bugs. Det må du gerne fortælle dem fra mig..:)
Her er oversigten med hvilken nr der er fra hvornår:
1970 110 2000 001
1971 111 2000 001
1972 112 2000 001
-------------------------------------------
Michael
Det vil jeg sgu gøre..
Det er godt man kan finde trøst hos ligesindede!!!!
Tusind tak for hjælpen, nu er det lige før jeg tror på en happy ending..
Synsmanden sagde iøvrigt at der manglede et kryds under bunden som afstivning! Jeg har sgu aldrig hverken set eller hørt om noget kryds. Er der nogen der ved hvad han kunne mene med det?? Den almindelige ekstra afstivning ved vangerne er der selvfølgelig...Han mente det kunne være bunden var blevet skiftet pga. rust. derfor også et forkert stelnr! Han kender ikke Statens bilinspektion i Danmark!!!
Jeg tør ikke sige 100% at det ikke findes, men jeg har heller ikke hørt om det. De andre kan sikkert svare dig meget mere på om det er korrekt.
Et eller andet sted så lyder det mere og mere som om at ham synsmanden var lige lovligt fuld da du snakkede med ham. Men det er kun min mening..:)
Hvorfor skal den til syn i Belgien?
-------------------------------------------
Michael
Den skal til syn fordi, jeg har afmeldt den i DK, og skal have den indregistreret her i Belgien. Jeg skal jo have afgiften tilbage..
Synsmanden påstod iøvrigt også at den ikke var født med skiver foran, og det er i hvert fald løgn!
Jeg er sgu bange for at synsfolkene har ret....
I følge Motorworks kataloget starter cabriostelnumre med 15xxx, så din bil er ikke en cabriolet...
Måske også derfor der mangler en afstivning i bunden? Det er jo ikke noget problem at svejse cabriovanger på en std. bund.
René
Det er muligt at du har ret, men hvordan har den danske bilinspektion kunne godkende det ?
Jeg har en gang set en forklaring til stelnummeret, er der nogen som ligger inde med den?
Nej du har intet at frygte. Din bil er en cabriolet. Alle producerede vw har fortløbende stelnr. så der er ingenting i vejen med bilen. Det der menes med 15... det er reservedelsnummeret der til cabriolet altid starter med 151 .... altså det vil sige dele der er specielle for cabrioleten.
Toft
-------------------------------------------
[URL=http://www.vw-mplate.com/mplate-24644.htm]
der er intet specielt ved cabrioletbunde i forhold til almindelige bunde (-cabrioletvangerne sidder på karossens varmepaneler og ikke bunden)
Det kryds de snakker om har jeg aldrig set eller hørt om, de eneste bunde der er forstærkede i forhold til type 1 er jagtvognsbunde
Til gengæld mener jeg at det er temmeligt sansynligt at bunden på din cab er skiftet i DK (det er rigtigt mange af dem)
Men hvis du har danske papirer på din bil med derned, kan han vel være ligeglad med hvordan bilen er sammensat (så længe den er synsmæssigt ok), der kan jo ikke være tvivl om at du ejer bilen og at den har identitet som en cab.
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Næ, det mener jeg jo også, men han gik meget op i, at tingene ikke passede sammen. Der er meget tyveri hernede påstår autoværkstederne.. Men de danske papirer er gode nok!
Per er din cab født som 1600 cc ? - for hvis den er født som 1300 cc. kan synsmanden godt have ret i at den ikke er født med skiver. MEN det er helt ligemeget, fordi 1302/03ére er typegodkendt med skiver foran i DK og i mange andre nuværende EU lande. Dem med tromlebremser er indført og godkendt på en anektote til typegodkendelsen.
Og eftersom Belgien er et EU land kan den osse synes der . Du kan løbe ind i nogle lokale krav, som vi f.eks har m. blinklys på siden af bilen, men det lyder det jo ikke som om du har haft problemer med.
Det med stelnummeret bliver du nok nødt til at bevise for ham. Og bring ligeledes en "eksploderet" tegning med, hvor han kan se at forstærkningerne kun ligger i karossen og ikke i bunden. år han får de ting at se, tror jeg han bliver mere medgørlig.
MVH Torben
Hej Farmer.
Den er født som 1600, med skiver, så det er ikke noget problem, heldigvis! Det kan man vel læse ud af mærkekoden?
De lokale krav er, tågebaglyge, ildslukker, og advarselstrekant, så det er ikke så slemt. Bilen står desværre stille indtil synsmanden får svar på sin henvendelse til VW. Hvis nu numrene ikke skulle passe, selvom jeg ved de gør, kan den indregistreres som en "oldtimer" Så er alt sgu tilladt! Bilen skal bare være over 20 år, til gengæld må den ikke køre længere væk end en radius på 25 km fra bopæl, ikke stå ude om natten, og ikke køre om natten. Untagelsesvis hvis man tager til træf.. Så jeg skal nok få plader på den. Jeg har jo de danske papirer når jeg vender tilbage til DK..
Det krys kan det ikke være den presning der er under rammen tunnel ?
Og Per har du checket med Karmann, mener at du kan lave en dåbs attest,
-------------------------------------------
Mail lhs AT kews . dk Mobil 40 790 356
The Low Headroom Shop check Facebook
Hej Kenneth.
Nej, jeg har nu ikke tjekket men Karmann, er det via deres hjemmeside?
Midt på rammetunnelen er der et kryds, der lige som er trykket ud i pladen. Men ellers er der ikke noget kryds..
Alle vwers stelnumre er IKKE fortløbende. 1302/3 f.eks. starter med 13X.
René
Det gør min 1302 altså ikke. Den starter med 11x, og det er korrekt iflg. de bøger jeg har om det..
Til Rene_72 kan jeg supplere min forklaring til fortløbende numre. Det er ikke typebestemt at alle sedaner har et nr f.eks. 111.... og alle cabrioer har 151...... Det jeg mente var at man kan ikke se om det er en sedan, foldetag, eller cabriolet ud af stelnr. men blot årgangsbetegne den.
Altså en bil med stelnr. 111..... er en årg. 71 osv.
Toft
-------------------------------------------
[URL=http://www.vw-mplate.com/mplate-24644.htm]
Hej Jan.
Det var netop det, som jeg prøvede at forklare synsmanden, men han var meget klogere end mig, mente han selv!!
hi,
hvis der skulle opstå flere problemer nede i belgien, så kan jeg lave en fotokopi af de vigtige sider i bogen kaefer I + kaefer II. jeg mener dokumentationen omkring stelnumre.
de der skivebremser har været normale på 50hk. selvom en 40 eller 44hk, endda 34 hk måske har haft tromler, så er det total normalt med originale skiver på den.
du må gerne hilse i belgien og komme med min adresse. jeg snakker gerne med manden i telefonen - ellers er han lidt for "klog" synes jeg.
selvom tunnelen måske ikke mere har kryds, så er det pjattet, fordi der måske bare er blevet svejses nyt supermetal på. de gamle tunneler ruster jo gerne. jeg fik også skiftet det på en 1303 fra 1973 - og bunden var utrolig gennemtæret. siden den dag var der ikke noget kryds mere.
ham synsmanden er ikke den rigtige til det - han skal til efterskole synes jeg da.
min mailadresse:
jjess@foni.net
jeg vil gerne scanne de sider omkring stelnummer hvis det bliver lidt for pjattet.
jens
Hej Jens.
Ja tak, jeg vil meget gerne have de sider. Jeg har engang ejet den samme bog som dig, bind 1, men jeg har lånt den ud, og kan ikke huske til hvem :(
Jeg har henvendt mig til synsmanden igen, og han kunne dog indrømme at det der kryds, måske kun var på de gamle, med svingarme, men den med stelnummeret, den købte han sgu ikke!
Ifølge Motorworks er alle Super Beetles ( 1302/3 ) stelnumre 13xxxxxxxx, alle std sedaner 11xxxxxxxx og alle cabrioer 15xxxxxxxx...
Men prøv at spørge en der har en anden cabrio, Mette f.eks..
René
AAAAHHH !!! nu faldt tiøren :D
Det er fordi din 1302 cab reelt er en 70ér 8O
Det skete nogle gange at importøren fik lige rigeligt mange hjem ad gangen. Så er der gået et år eller 1½ inden han har fået den solgt. Så er den blevet indregistreret som en 72ér fordi der er den blevet solgt !!! Men altså produceret i 1970. Det har jeg oplevet før, osse med alm Käfere.
Det er godt jeg er sygemeldt idag hva. Så kan jeg ligge og glo op i loftet og få gode ideer.
Torben