hej alle.
Som newbie vw ejer har jeg ikke selv meget at have skulle sige, men min far, der er ingeniør, har nu længe hørt på min fablen om modificering af min(nu: mine) vwere....i kender det ..bla-bla-bla- jeg skal ha 2.7 l t4, vent. skiver, GB 5 Spd., osv osv. een dag....
Vi snakkede om "handling" og han, træt af at høre om det "sædvanlige gejl" , foreslog at vi lavede een venturibund til min 65er (selvfølgelig efter at den store motor blev smidt i (den jeg aaldrig får råd til:-))), ændret den til balljoint forbro osv. osv.
Hvad er det så?....hmmm, se den nyeste Ferrari Enzo...340 km/t uden brug af store vinger/spoliere osv...benytter venturier i bunden. Luft"kanaler", eller hvad man skal kalde dem, der suger bilen til vejen i takt med højere fart.
Min fars konkrete forslag, udtænkt på 2 min. foran tv-avisen, var at monter een velgennemtænkt fiberbund i den rigtige form på undersiden af bobbelbunden.
Hans forslag var noget i retning af, at der skulle "bule" et stykke ned ved rammehovedet eller der omkring, der derefter skulle gå op miod bunden af bilen og mødes med den "rigtige bund" på et nærmere defineret sted mod bagende. Dette skulle skabe et sug mod vejbanen a la een venturi.(Kræver div. ingeniørd-beregninger)
Ok, en masse snak men, nu er jeg jo blevet nysgerrig...er der noget om snakken...mon det vil virke?
Og i hvilken grad?
Og mon ikke man skal have 200 HK før man vil kunne drage nytte af det?
Vil det være spild af tid at sætte den gamle i sving med at kigge nærmere på projektet? (han vil sikkert heller bygge videre på sin båd:-))
Any comments are welcome!
Som newbie vw ejer har jeg ikke selv meget at have skulle sige, men min far, der er ingeniør, har nu længe hørt på min fablen om modificering af min(nu: mine) vwere....i kender det ..bla-bla-bla- jeg skal ha 2.7 l t4, vent. skiver, GB 5 Spd., osv osv. een dag....
Vi snakkede om "handling" og han, træt af at høre om det "sædvanlige gejl" , foreslog at vi lavede een venturibund til min 65er (selvfølgelig efter at den store motor blev smidt i (den jeg aaldrig får råd til:-))), ændret den til balljoint forbro osv. osv.
Hvad er det så?....hmmm, se den nyeste Ferrari Enzo...340 km/t uden brug af store vinger/spoliere osv...benytter venturier i bunden. Luft"kanaler", eller hvad man skal kalde dem, der suger bilen til vejen i takt med højere fart.
Min fars konkrete forslag, udtænkt på 2 min. foran tv-avisen, var at monter een velgennemtænkt fiberbund i den rigtige form på undersiden af bobbelbunden.
Hans forslag var noget i retning af, at der skulle "bule" et stykke ned ved rammehovedet eller der omkring, der derefter skulle gå op miod bunden af bilen og mødes med den "rigtige bund" på et nærmere defineret sted mod bagende. Dette skulle skabe et sug mod vejbanen a la een venturi.(Kræver div. ingeniørd-beregninger)
Ok, en masse snak men, nu er jeg jo blevet nysgerrig...er der noget om snakken...mon det vil virke?
Og i hvilken grad?
Og mon ikke man skal have 200 HK før man vil kunne drage nytte af det?
Vil det være spild af tid at sætte den gamle i sving med at kigge nærmere på projektet? (han vil sikkert heller bygge videre på sin båd:-))
Any comments are welcome!