Hvilken bobble skal jeg vælge ?
Hej..
Konen og mig vil have en bobble, den skal bruges til det daglige men må også godt være en der kan nusses lidt om... Vi kan godt lidt den med oval og sunroof top..., og det skal kunne komme på sorte plader. det var vist de krav vi har..., men nu er spørgsmålet bare, hvilken skal man vælge, da det jo er vores første, den skal kunne holde til daglig kørsel osv.. den skal jo heller ikke koste en formue, var lidt meningen at det skulle være en bilig bil.. hmm.. og så er der lige det med de HK der..., 20-30HK det lyder sku ikke af meget :O( ikke at vi skal have en "racer" men flytte sig skal den sku kunne..., og hvad med km/l hvad æder sådan en på literen... uhh alle de spørgsmål..., det er ikke sådan når man får en ny interesse... :o]
ville være glad for nogle kommentarer osv..
mvh.
Frank
Nu er jeg ikke specialist endnu, men hvis jeg husker ret så skal den være fra 57 før der kan komme sorte nr-plader på.
Den kan Frank Andesen sikkert svare meget nærmere på.
Ang HK. Jeg køre selv med en 1600 50Hk til min boble, og den kan faktisk flytte sig ret godt. Så sendt som idag tog jeg (igen) en BMW i optrækket og der er faktisk ikke gjort spor ved motoren (endnu). Du skal huske på at bobler ikke vejer særlig meget og derfor rent faktisk slet ikke kræver så mange HK som man skulle tro.
Ang. km/l. Min 1600 køre 12 km/l. Dertil kommer det at jeg køre næsten kun bykørsel og at jeg godt kan lide at trække fra de "Brianer" i deres BMWer..:)
-------------------------------------------
Michael
Lyder lækkert, specialt det der med de BMV'er *lol*.., er der ikke noget med at den bare skal være 35 år gammel ?, altså fra 68' for at blive klasificeret som veteran ? hvilket giver de sorte plader ?.. for dælen jeg stiller en masse spørgsmål... :O/ men hvis man ikke spørg så får man ikke svar...
12 km/l det lyder helt fornuftigt, men jo ikke ligefrem en Lupo 3L, men heller ikke en Astra Van *hehe*, skal også selv bruge den primært til by kørsel så.....
vedr. sorte plader, se VW-FAQ , under veteranstatus, men sorte plader skal bilen være fra før 1 april 58, det bliver nok svært at finde en "billig" fra før 58
men held og lykke med jagten :D :D
NUSER:
Du må ikke tage modet fra os... Er det ikke muligt at finde en i sverige eller norge måske, hvis det danske markede er så tørlagt ?
Frank/
nu er jeg ikke ude på at tage lysten fra jer, nix, jeg er mest til buggyer, men hold øje med
http://www.silverminken.se, hvis du vil importere fra sverige, norge har jeg ingen adresse til, men det kan være at andre på nettet kan hjælpe, det at jeg mener at en "billig" fra før 58 kan være svært at finde, er fordi at hvis at du "skummer" VWnettet er de fleste under betegnelsen, hov low can you go, tunet og ændret så de ikke er "billige", ikke fordi jeg ser noget forkert i det, det er bare ikke min stil, så stadig, held og lykke :D :D
Hej Frank!
Du er een newbie....ligesom jeg var(og stadig er) det sidste år, da jeg besluttede at købe en gammel vw.
Jeg købte een 1956 ovalrude boble (oval--> 1953-1957). Den har jeg været godt tilfreds med.
Du stiller allle de indledende spørgsmål. 90 % af dem besvares på vwnettet og fx copenhagen wings hjemmeside..hvis du søger på de fprskellige emner!
Jeg vil give dig nogle clues:....
1. Oval og sunroof (klud.. ik? den orignale med firkantede hjørner før 55 og den med runde hjørner efter 56...eksperterne må rette mig):
hænger ikke på træerne....kig dig om! Du finder nok ikke mange til salg! Vent evt. læng og søg på alle dine kanaler og accepter evt een med sunroof og rust i varmekanalerne/ eller betal kassen eller køb dig en alm ovaler og spar sammen til kluden, der kan sætte i senere. Svejs + lak + ny klud osv +´ordne himmelk (10K hvis andre skal gøre det)
2. Sorte plader --> før 58 hvis jeg husker rigtigt. Se Copenhgaen Wings hjemmeside
3. Daglig kørsel?!?
49-52: ingen synkro på gear og illusoriske bremser.....split er din hverdagboble.
53-7:
Oval: Vil du acceptere standard fra 50erne i din dagligdag....ratslør og ingen seler og masser af larm (i forhiold til din moderne Jaguar xj6) og ingen tankmåler osv. osv. osv.
58-65..osv osv...de bliver mere moderne med tiden.......
66 ny forbro...bedre ....
69 IRS...bedre køreegenskaber.....
osv osv......
konklusion: hvad vil du selv acceptere som een hverdagboble?!!?!
Mine 2 cents: vælg enten at skaffe dig een cool liret tidlig boble (med alt det lækre som du jo gerne vil ha..skrå forlygter, oval rude, vinkerarme osv. osv.)...eller vær realistisk mht dine kørebehov og køb een mindre charmerende 1969-197+ boble med strygejernslygter, seler, mindre charme og gode køreegenskaber...eller køb een midt imellem (fx een 66er).....and enjoy!
4) billig....man får hvad man betaler for!
Unden at skulle diktere noget vil jeg mene at prislejet er ngenlunde som så:
19??-1952: meget dyr!!!
1953-1957: dyr...alt lige fra ??? til fx 50-60 K
1058-1965: måske altfra ??? til 35K
nyere billigere.....eller dyrere...alt efter spec.
men regn med mindst 15-20 K for een halvslatten dansk nogenlunde solid boble.
tag evt een ekspert med på råd når du køber, fx Jan Koed. Og meld dig ind i een klub.
5, HK.: de almindelig motorer er gode nok til bykørsel. De halter først v ed motorvejskørsel.....
Når du nu kommer videre vil du læse om type 4 og 200 Hk, ventilere Porsche discs osv....men søg slev på vwnettet! read and learn...sådan gjorde jeg.
Nu har jeg to bobler ovalen fra 56 og min nye baby fra 65..de er meget forskellige men begge dejlige!
PS: unskyld slåfejl....jeg er newbie ved tasterne!
vh
-Mikkel-
Hej Frank, hvis du skal bruge bilen til daglig brug uden at have et "back-up" køretøj og hvis du forventer at skulle køre meget, så glem de gamle biler.
Købe en god 1300 eller 1500'er fra sidst i 60'erne eller først i 70'erne - helst 12 volt og i rigtig god stand. Husk at hvis den skal kunne køre hver dag har du ikke mulighed for de store reperationer og restaureringsarbejde. Det er også svært at holde boblen rigtig pænt, hvis den også skal bruges om vinteren.
Jeg har selv en 1973'er 1200 Sparkäfer, som jeg købte for 4 år siden. Det var en meget skrabet bil med 6 volts anlæg og det var OK med det kørselsbehov, jeg havde da jeg købte den. I dag kører den mere end 140 km hver dag, også om vinteren, så jeg har lavet en del om ved den for at få en praktisk hverdagbil ud af det. Her er lidt af det:
1300 cc 44 HK motor med 12 volts vekselstrømsgenerator, alt elektrisk udskiftet til 12 volt, Halogenlygter for, totrins visker, elbagrude, blæser i hattehylde med varmetilførsel til at holde bagrude dugfri, cobra-sæde med H-sele, antikt VW-racerrat, short-shift gearstang, sænket for og bag, gode dæk (vigtigt) på jubilæumsfælge etc etc.
I forbindelse med et kommende syn får den justerbar forbro og skivebremser foran.
Mange vil måske sige at det er en skændsel at ændre så meget på en bil, men det er efterhånden blevet en fin hverdags"racer" som jeg er utrolig glad for at køre i. Den kører lige under 12 km/l ved blandet (ikke-økonomisk) kørsel.
Da jeg kører meget på motorvej er en 1500 eller 1600 motor og en 1500 gearkasse på listen over fremtidige projekter.
Jeg har naturligvis et sæt ekstra fælge med gode vinterdæk til brug i den kolde tid.
mvh
Niels 8)
Du kan se nogle (lidt gamle) billeder på min hjemmeside - se under min profil.
[quote:e5a35d4c7c="Frankei"]Hej..
Konen og mig vil have en bobble, den skal bruges til det daglige men må også godt være en der kan nusses lidt om... Vi kan godt lidt den med oval og sunroof top..., og det skal kunne komme på sorte plader. det var vist de krav vi har..., men nu er spørgsmålet bare, hvilken skal man vælge, da det jo er vores første, den skal kunne holde til daglig kørsel osv.. den skal jo heller ikke koste en formue, var lidt meningen at det skulle være en bilig bil.. hmm.. og så er der lige det med de HK der..., 20-30HK det lyder sku ikke af meget :O( ikke at vi skal have en "racer" men flytte sig skal den sku kunne..., og hvad med km/l hvad æder sådan en på literen... uhh alle de spørgsmål..., det er ikke sådan når man får en ny interesse... :o]
ville være glad for nogle kommentarer osv..
mvh.
Frank[/quote:e5a35d4c7c]
-------------------------------------------
Et gammelt legebarn
Damm, en masse info :O)
Vi er blevet enige om at det med de sorte plader ikke er et must, bla. på grund af at det ikke kommer til at indvirke i om den kan blive registreret som veterarn bil, hvilket er et must.
så hvad vi leder efter er nok en fra 68' for at få de sidste teknologiske vidundere med i købet, regner med at den skal køre som standard det første stykke tid, men mun' ikke med tiden jeg kan lokke "lillemor" med på en omgang motor halløj, så vi kommer op på omkring de 60-80HK mere skal den sku ikke have, bare den kan følge med på motorvejen....
Jeg er godt klar over at de biler der er til salg her enten er et dødt projekt, eller total byre pga. gail osv..., hvilket vi overhovedet ikke er interesseret i, den skal kunne rimelig nemt synes og der skal kun være fejl og mangler som kan rettes løbende, og det med strøm osv, kan jeg jo altid lave, er nemlig udd. Elektriker (hvis det kan hjælpe mig ? *hehe*)...
prisen... humm 15-20K lyder lidt voldsomt, det er jo en gammel dyt..., måske man skulle gå efter en morris istedet ? (Dukker mig for kasteskyds, og andet tungt og billigt matriale...)
Kan det virkelig ikke gøres billigere ?, hvad koster det hvis man køber en bobble i udlandet, hvis man skal have den indregistreret ?... måske det kunne betale sig, ved at de har et hav af dem i UK, som bare står og ruster op mere eller mindre....
Og bliv endelig ved med at give respons tak :O)
Frank/
En Morris - nu må lige styre dig, der ligger motoren jo i den forkerte ende..
Når du tager de fornuftige reservedelspriser og tilgængeligheden af dem i betragtning, tror jeg ikke du finder noget billigere (og mere fornøjeligt) at køre i end en VW Boble.
Fortsat god jagt 8)
-------------------------------------------
Et gammelt legebarn
Ahh.. morris er nu billige mht dele og andet gejl. en komplet udstøding, 300,- en okay motor lige til at putte i, 1000 kr,- Og nettet flyder næsten med dele til dem. (har selv en) Man skal jo have både til gården og gaden 8) De har begge charme, vw og morris, men morris bruger tomme-mål til bolte og møtrikker!!! :evil: pain in the ass i dk!
Rasmus Krag, Hjørring
Ahh.. morris er nu billige mht dele og andet gejl. en komplet udstøding, 300,- en okay motor lige til at putte i, 1000 kr,- Og nettet flyder næsten med dele til dem. (har selv en) Man skal jo have både til gården og gaden 8) De har begge charme, vw og morris, men morris bruger tomme-mål til bolte og møtrikker!!! :evil: pain in the ass i dk!
Rasmus Krag, Hjørring