Hvordan kan man mærke om der er slør i krumtappen ( akslen ), når motoren er afmonteret, men ikke adskildt ?
Kan det betale sig at renovere motoren, hvis der er slør i krumtappen ?
Eriksen
jae, det kan vel godt betale sig... da det sikkert bare er et leje der er færdigt..
Slør i krumtappen ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
[quote:9ccc4c9deb="Frank_Andersen"]Slør i krumtappen ?[/quote:9ccc4c9deb]
Ja, så er den da vist ikke til meget andet end brevvægt . 8O
[quote:e0693fdc29="Eriksen"]Hvordan kan man mærke om der er slør i krumtappen ( akslen ), når motoren er afmonteret, men ikke adskildt ?
Kan det betale sig at renovere motoren, hvis der er slør i krumtappen ?
Eriksen[/quote:e0693fdc29]
Det som du kan tjekke er om hovedlejerne i motoren(lejerne til krumtappen) er slidt og ikke slør som du skrev, men det er sikkert det som du mener.
Når moteren er ude kan du tage en stor skruetrækker og sætte imellem svinghjul og motorblok, således at du kan bruge skruetrækkeren som en slags modhold. Med skruetrækkeren prøver du om svinghjulet kan "give sig" op og ned.
Hvis lejerne er meget slidt kan det tydeligt mærkes, og hånden på hjertet vil det være noget dyrt at renovere. Det er rigtigt som tidligere skrevet at der så har været et leje der ikke duer, men det kan betyde at lejepannen så er ødelagt = blokken duer ikke eller skal flugtbores = krumtap kan måske også have taget skade, o.s.v. = mange penge
Så hvis det er en standard motor vil det bedre kunne betale sig at finde en anden og mere sund motor (men det kan også være svært, da bilerne og motorene jo er meget gamle efterhånden)
Så er der altid diskussionen om hvor meget "slør" der må være (ved ikke om nogen af de kloge hoveder kan give dig et fingerpeg, når de er færdige med at undre sig over dit spørgsmål !!). Min gamle 1300 motor har lidt slør, men kører stadig kanon.
mvh
Henrik
Vi ska også lige huske at den jo SKAL have "endeslør".. Dvs. den skal kunne bevæges aksialt med krumtappen (sig selv! :roll: ). Dette måles ved at hive ind og ud i svinghjulet og måle med et måleur eller søgerblade mellem et specielt "Måle endeslør værktøj" og svinghjul.
Kan ikke lige huske hvad tolerancerne er for dette endeslør. Men det kan de andre "hoveder" sikkert. Dette justeres med shims bag svingjulet.. Der skal altid være tre shims..............
Go' Weekend.... FWM
0,07-0,12 mm slidsgrænse 0,15mm
Brug et micrometerur og tilhørende magnetfod og så
endelig ikke hive for meget i svinghjulet for det kan man
faktisk bøje et hundrededele. Hvis man hiver for hårdt
så fatter man slet ikke udlæsningerne på uret...
det er helt klart det nemmeste at måle endesløret hvis der
ingen cylindere er på.
Mvh
Rolf