Ladelampe lyser hele tiden
Hej Alle sammen.
-Endelig er jeg ved at skrue bilen sammen igen, og glæden er stor da motoren springer i gang uden ballade efter 10 mdr på gulvet. Der er bare et lille problem:
Ladelampen slukker ikke efter at motoren er kommet i gang. Den lyser bare pænt & klart, lige meget hvad.
-Det er en vekselstrømsgenerator, med eksternt laderelæ. Kileremmen er OK, svinet kører med rundt. Jeg har brugt søgefunktionen og fundet nogle indlæg om lignende problemer, og det tyder på at der måske er brændt en eller flere dioder.
Kan de bare gå i stykker, sådan uden videre? -Der har ikke været svejst på bilen med motor i.
Et andet indlæg (godt nok om en dynamo) fortæller at man skal trække strøm fra laderelæet for at "få det i gang". -Gælder det også for en vekselstrømsgenerator?, og hvor skal man trække strømmen fra?
-Eller skal jeg bide i æblet og prøve med et nyt laderelæ eller en anden generator?
Mvh
Anders
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
Har du stel til laderelæ ? Ja prøv med et nyt relæ. Hvad med kullene. Hvis de er for korte og den så har stået såh ?
Nej man må ikke lege med en generator. På grund af dioderne skal alt foregå med forsigtighed.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Tak for svarret :D
-Vender tilbage med resultatet når jeg har prøvet det af.
/Anders
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
Hej
Jeg havde selv problemer i sin tid med at få min buggy til at fungere med vekselstrømsgenerator. Den var også med eksternt laderelæ.
Jeg fik så hjælp af vwmorten, og fik selv bakset følgende ledningsdiagram sammen (ja - det blev tegnet hurtigt :-) )
Med denne opsætning virker det i hvert fald...
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Genial tegning :!:
-Den ryger med på værkstedet :D
/Anders
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
Ja undskyld, men det er jo sådan de er forbundet
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
hvad mener du Frank ... ???
Jeg gik ud fra at det måske var forbundet forkert !
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Det er formendtlig ikke forbundet forkert.
Før bilen blev skilt ad virkede det, og dengang var det samlet på samme måde.
-Selvom det ikke var et diagram jeg spurgte efter, så var det en god tegning som giver et godt overblik over hvad f***** der foregår, og den da et sjovt supplement til det rigtige diagram.
-Tak for svar begge 2 :!:
/Anders
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
det var så lidt.... meld lige tilbage når du får fundet fejlen !!
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Nå, men nu kom der et nyt elektronisk laderelæ på, hvilket medførte at ladelampen kun lyser svagt. -og den slukker næsten når den får nogle omdr.....hmmm.
-Update når generatoren er skiftet.
/Anders
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
Lyder som om du lige skulle prøve at rense kullene....
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Jeg prøver at kigge lidt på kullene, inden den får med "grovfilen" :twisted:
:D
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
Kullene går næsten aldrig på generatorer
Hvis ladelampen lyser svagt, plejer det at være en indikation af at en eller flere dioder i diodebroen er gået (diodebroen sidder inde i generatoren)
Man kan godt skifte diodebroen, men den er dyr (6-700,- hos en autoelektriker)
se evt her:
http://www.gearheads.dk/nuke/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=15161&highlight=diodebro#15161
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
hvordan går diodebroen i stykker ????
Der er vel mere tale om en forkert tilslutning end en egentlig "nedslidning" af diodebroen... eller hvordan går diodebroen i stykker ???
/Rasser... still learing from the proffs
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Fra det indlæg Morten henviser til længere oppe:
[quote:6011281026]Problemet er at jeg og en ven tilsammen har 5 af de pågældende generatorer (to af dem er poleret!), men diodebroen er gået i dem alle..
[/quote:6011281026]
-Det sker åbenbart rimelig ofte. Mon ikke sådan nogle elektronik komponenter kan blive trætte af at "arbejde" ved opvarmning og nedkøling?? -Aner det ikke, men der er jo nok en grund til at skidtet går i stykker :P
/Anders
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
ja... måske.... hvem ved ....
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
kan lige "lukke" denne tråd ved at fortælle at jeg har skiftet generatoren, og lade-problemet nu er løst.
Har for nylig snakket lidt med et autoelektrikerfirma, og de mente også at det var diodebroen....de havde skam også diodebroer på lager til den nette pris af 533 kroner og 39 øre incl moms.
/Anders
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com