Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Ladelampe lyser hele tiden

Tags:
No tags yet.

(permalink) AndersHH Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Hej Alle sammen.

-Endelig er jeg ved at skrue bilen sammen igen, og glæden er stor da motoren springer i gang uden ballade efter 10 mdr på gulvet. Der er bare et lille problem:

Ladelampen slukker ikke efter at motoren er kommet i gang. Den lyser bare pænt & klart, lige meget hvad.

-Det er en vekselstrømsgenerator, med eksternt laderelæ. Kileremmen er OK, svinet kører med rundt. Jeg har brugt søgefunktionen og fundet nogle indlæg om lignende problemer, og det tyder på at der måske er brændt en eller flere dioder.
Kan de bare gå i stykker, sådan uden videre? -Der har ikke været svejst på bilen med motor i.

Et andet indlæg (godt nok om en dynamo) fortæller at man skal trække strøm fra laderelæet for at "få det i gang". -Gælder det også for en vekselstrømsgenerator?, og hvor skal man trække strømmen fra?

-Eller skal jeg bide i æblet og prøve med et nyt laderelæ eller en anden generator?

Mvh
Anders
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Har du stel til laderelæ ? Ja prøv med et nyt relæ. Hvad med kullene. Hvis de er for korte og den så har stået såh ?
Nej man må ikke lege med en generator. På grund af dioderne skal alt foregå med forsigtighed.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Tak for svarret :D
-Vender tilbage med resultatet når jeg har prøvet det af.

/Anders
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Hej

Jeg havde selv problemer i sin tid med at få min buggy til at fungere med vekselstrømsgenerator. Den var også med eksternt laderelæ.

Jeg fik så hjælp af vwmorten, og fik selv bakset følgende ledningsdiagram sammen (ja - det blev tegnet hurtigt :-) )

Med denne opsætning virker det i hvert fald...
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Genial tegning :!:
-Den ryger med på værkstedet :D

/Anders
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Ja undskyld, men det er jo sådan de er forbundet
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 21 years siden | | | |
hvad mener du Frank ... ???

Jeg gik ud fra at det måske var forbundet forkert !
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Det er formendtlig ikke forbundet forkert.
Før bilen blev skilt ad virkede det, og dengang var det samlet på samme måde.
-Selvom det ikke var et diagram jeg spurgte efter, så var det en god tegning som giver et godt overblik over hvad f***** der foregår, og den da et sjovt supplement til det rigtige diagram.

-Tak for svar begge 2 :!:

/Anders
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 21 years siden | | | |
det var så lidt.... meld lige tilbage når du får fundet fejlen !!
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Nå, men nu kom der et nyt elektronisk laderelæ på, hvilket medførte at ladelampen kun lyser svagt. -og den slukker næsten når den får nogle omdr.....hmmm.
-Update når generatoren er skiftet.

/Anders
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Lyder som om du lige skulle prøve at rense kullene....
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Jeg prøver at kigge lidt på kullene, inden den får med "grovfilen" :twisted:

:D
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 21 years siden | | | |
Kullene går næsten aldrig på generatorer
Hvis ladelampen lyser svagt, plejer det at være en indikation af at en eller flere dioder i diodebroen er gået (diodebroen sidder inde i generatoren)

Man kan godt skifte diodebroen, men den er dyr (6-700,- hos en autoelektriker)

se evt her:
http://www.gearheads.dk/nuke/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=15161&highlight=diodebro#15161
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) Rasser Member
Skrev for 21 years siden | | | |
hvordan går diodebroen i stykker ????

Der er vel mere tale om en forkert tilslutning end en egentlig "nedslidning" af diodebroen... eller hvordan går diodebroen i stykker ???

/Rasser... still learing from the proffs
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Fra det indlæg Morten henviser til længere oppe:
[quote:6011281026]Problemet er at jeg og en ven tilsammen har 5 af de pågældende generatorer (to af dem er poleret!), men diodebroen er gået i dem alle..
[/quote:6011281026]

-Det sker åbenbart rimelig ofte. Mon ikke sådan nogle elektronik komponenter kan blive trætte af at "arbejde" ved opvarmning og nedkøling?? -Aner det ikke, men der er jo nok en grund til at skidtet går i stykker :P

/Anders
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 21 years siden | | | |
ja... måske.... hvem ved ....
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 20 years siden | | | |
kan lige "lukke" denne tråd ved at fortælle at jeg har skiftet generatoren, og lade-problemet nu er løst.
Har for nylig snakket lidt med et autoelektrikerfirma, og de mente også at det var diodebroen....de havde skam også diodebroer på lager til den nette pris af 533 kroner og 39 øre incl moms.

/Anders
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com

Reply

You must log in to post.