ventilløftere T1/T4
Er der fordele/ulemper ved at lave T4 blokken om til T1 løftere har det osse noget at sige hvilken type knast man kører med.
Ligeledes lige/skråskåret knast drev?
Buggy-Mikael
-------------------------------------------
2292 6383
Lad nu være med at skyde gråspurve med kanoner.
Det er kun til dragracing med meget stramme fjedre og meget agressive knastprofiler at den slags er nødvendige.
Ulemper ? Ja ligeså snart du laver om på noget fabrikken har fundet ud af er godt. Er der risiko for at du får for stort eller for hurtigt slid, støj, benzinforbrug osv.osv.
Type4 har ikke så stor vinkel på knasttænderne at problemet med at aksiallejet ikke kan holde, er så udtalt. Brug dobbelt aksialleje, så er det vist godt.
Type1 løftere har jeg ingen langtidserfaringer med. Jeg har selv lavet det på min 2,6L. Men ikke kørt ret meget.
Pas nu på med at løbe bagefter andre der også er faret vildt !
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
jeg bruger type 1 løftere i alle mine motorer, de er lettere, så jeg ikke behøver at bruge så hårde fjedre, og derved belaste hele ventilsystemet..
(for-)Hårde ventilfjedre smadrer motorer
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Ventilfjedre er der mange meninger om. Jeg ved nok for lidt om emnet, så jeg plejer at bruge dem knastakselleverandøren anbefaler.
Jeg så engang her på nettet at der blev anbefalet at køre med en 284 graders knast og så vidt jeg husker std. fjedre. Jamen så kan motoren jo ikke tåle at blive brugt ved det omdr.tal hvor knasten virker ?
Std. ventilfjedre og stødstænger kan ikke tåle at blive brugt på en velkørende 1600 motor med std. knast og to karb. De blanke områder man ser på stødstængerne er ikke noget der har skrabt imod. Det er metaltræthed, grænsen er nået venner.
Jeg måtte lige ud på vægten for at se om jeg var helt galt på den:
Tysk type1 løfter 88 gram
Scat type1 løfter 92 gram
Mex/brazil type1 løfter 100 gram
Tysk type4 løfter 93 gram.
Scat type1 løfter lettet af mig 74 gram.
Lad dette være mit sidste indlæg og min sidste kommentar. I den sidste tid har der været så mange indlæg og kommentarer til de svar jeg er kommet med. Det være sig alt muligt enten det har været tuning eller fejlfinding.
Mine 25 års erfaring er ikke nok. I må selv rode med jeres hobby.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
For satan Frank!!.. Du kan da ikke bare stoppe ved indlæg nr 997!! tre mere og du runder de magiske 1K....
Kom igen Frank :wink: Man må jo gøre som man vil også selv om det ikke holder eller er rigtigt-rigtigt.
Personligt synes jeg at man skal sætte sig lidt ind i sagerne, før man spørger her på nettet., men jeg er også belastet af at synes det er sjovt at læse om teknik. Der masser af gode billige bøger "how to hot rod...", "How to rebuild..." og masser af gode web sites, som man kan hente god information fra.
VWNETTET er unikt fordi det har en relativ høj standard både i spørgsmål og i svar. Det er "guldgrubbe" for os amatørermekanikere, der bygger en motor for første gang, skal skifte kobling, installere skivebremser osv.
Lad os alle sammen stå sammen og bruge VWNETTET, som et rigtig godt og seriøst forum for os VW-nørder.
Og nu til noget andet.....
Jeg har renoveret en AS blok med nye lejer, 1600 stempler/cylindere, std. krumtap og C35 (286grader) Scat knast m. Scat Big foot lyftere, 1:1.25 udveksling på vippetøjet, std. topstykker som er portet og poleret á la VWMorten og med nye std. fjedre, std. alu. stødstænger og et sæt 40 mm Dellorto karburatorer.
I lyset af Franks svar ovenfor er spørgsmålet om jeg skal skifte til nye hårdere enkelt fjedre og hvilke stødstænger jeg skal anvende :?:
Sådanne spørgsmål der der helt sikkert ikke entydige svar på og jeg har derfor også "bare" monteret std. fjedre og std. stødstænger.
-------------------------------------------
Vh. Allan
Må tilslutte mig Miltons kommentarer.....
Men Frank... kom nu vi kan sgu ikke klare os uden dig.... hvis du nu bare trapper lidt ned.. kunne det så ikke gå ??? :-)
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Milton. Det combination du har der er en "killer" hvis ellers du har fået CR og toppe til at passe i forhold til knasten.
Men du bliver altså nødt til at skifte til nogle bedre fjedre. SGL HD er nødvendigt, og med det løft du har der skal du bruge alm 3/8" cromemoly, Remmele Alu (Meget lette) . Så skal du bare se løjer.
T.
Appropos Hr Andersens beslutning, kan jeg egentlig godt forstå ham. Jeg har tit selv tænkt den samme tanke, men kan jo ikke holde min kæft, så jeg plaprer stadig løs, indtil videre da.
En Mands beslutning kan man mene om hvad man vil.
Jeg vil håbe at det stadig er muligt at søge gode råd på privat basis.
Rune
-------------------------------------------
Ok, Farmer jeg går ud fra at du er leveringsdygtig i både HD enkelt fjedre og "chromoly" stødstænger - men hva' ska' de kost' :?:
Kommer du til Swapmeet ved City 2 i weekenden, for så kan du tage stumperne og Dell Karbs'ne med ellers må du den tunge vej ned til posten.
Jeg har set at der findes et specielt værktøj / fjeder kompressor, som kan monteres på topstykket, så fjedrene kan skiftes UDEN at tage topstykkerne af. Sådan et vil jeg meget gerne låne eller købe hvis nogen har et salg.
Jeg vil afslutningsvis gerne rose både Frank, dig og andre som gider dele ud af jeres erfaringer, så sådan en som mig kan få et optimalt resultat.
Keep up the good postings :lol:
-------------------------------------------
Vh. Allan
Jeg tror ikke jeg kommer til Tåstrup i år. Jeg har ikke energien til at hive en nat ud af kalenderen lige nu. Døjer lidt meget med helbredet p.t. Og har endvidere en vogn stående i værkstedet der skulle have været færdig for L