Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Er det ikke en skam???

Tags:
No tags yet.

(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg har lige set Auto Motor and Sport fra DW TV. Der havde de en gennemgang af en Pascal fra Tyskland. Han havde en '59 Ghia som gik under navnet: Ein ratten (Rotten). Den var så totalt rusten at der var flere huller i karosen. Den var helt mør i bunden. Da han kørte over en vandpyt fik han våde fødder.

Som motor havde han en 2,1liter med 44 Weber. Den ydeede omkring 130 heste. Måske mere. Han havde en automat gearkasse i, men ingen info om hvilken den var. Han havde gasburners og skivebremser foran - tromler bagpå. Sænket helt ned til jorden (mit bud på frihøjde: 15 cm max) foran og muligvis hævet bagved. Indvendig havde den trods alt fået nyt indtrak, men ellers var der ikke gjort det store. Han havde sat nogle hvide autometer i, men de var ikke sat i som de skulle. De sad i hvert fald meget løse.

Det der gjorde ondt i mine øjne var at en så fed bil som en Ghia jo er, totalt går i forfald pga rust. Jeg har haft biler som jeg omdøbte til Silikonevogne men den her var værre.

Hvad er fasinationen ved sådan en bil? Ja den har en "ok" motor:) Ja den er fed, men hvorfor have en halvfærdig bil. Hvorfor ikke gøre arbejdet færdig og få en kanon fed bil i stedet.:)

Anyway, det er blot min 2 cent. Jeg var noget rystet over at se en så misligeholdt bil, som samtidig havde så meget potentiale for at blive en KANON fed bil.
Hvad siger I andre til det? Jeg er ikke ude efter at træde nogle over fødderne, men det gjorde virkelig ondt i mine øjne at se den Ghia.
-------------------------------------------
Michael
(permalink) Henriksen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg er klart enig! Jeg er heller ikke særlig begrejstret for en klassisk bil i en sådan stand.

Men bevares, det må folk da selvfølgelig selv om.

Men så skulle du prøve at tage til Powermeet i Sverige (stort Amerikanerbiltræf ca. 7.000 biler..). Der var der nærmest en hel kultur for "rakkerbiler". Flere gange troede jeg nærmest ikke mine øjne...

Hilsen Henrik H. MIB.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jaahh, jeg er nu heller ikke meget for Raggar stilen. Og sådan en bil som Bechmann hentyder til, kan da alt andet end lige ikke være i forskrift mæssig stand, hverken i DK eller D !
Men de er osse her i DK. flere end man skulle tro. De kommer ikke så meget i klubber og til træf. De bliver mest brugt til at give attitude om aftenen, og eller som meget billige transportmidler.

Et par af dem jeg kender til er nærmest livsfarlige, ikke bare for køreren, men osse for deres omgivelser.
I England er "stilen " meget udpræget. Men måske nok for nedadgående. (Midt i 90érne var det rigtig meget) Der er det ikke bare bilerne, men osse dem der kører i dem der er i raggarstil 8O Ih du milde. - Jeg har set piger (!) (nu er det jo mest dem jeg lægger mærke til) der, hvis de ellers lige blev vasket, fik redt deres hår og fik bare et par almindelige, rene, jeans på, faktisk ville være ganske pæne. Istedet vælger de at ligne noget hunden har slæbt med ind fra marken.
I don´t get it.
T.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Thomas Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg syntes faktisk at rat/patina-look er ret cool. Men jeg skal lige skynde mig at sætte streg under look. For jeg er helt enig med at det er uforsvarligt at køre i biler der bundrådden og specielt tunede biler der er gennemtærret. Jeg syntes at det lyder helt absurt med den ovennævnte Ghia.
Men at bilen har bleget mat lak, en anden farvet skærm og måske lidt kontroleret overladerust, syntes jeg er ret cool. Underforstået at der findes en sund bil nedenunder. Jeg har et eller andet sted også mere lyst til at bruge den mesterslant en super larkering koster til at holde min bil rustfri og velkørende.

Ps: god arbejdslyst i de små garager.
-------------------------------------------
It's not just a car
It's a volkswagen...
Tlf: Enoghalvtres Tooghalvfems Seksogfyrre Seksogfirs
(permalink) mathiasen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
den her er nu rimelig rå... :twisted:
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Helt enig, mathiasen, men hvordan er sikkerheden?

Hvis det kun er overflade rust - ja så ok. Men den tyske jeg så var totalt gennemråden af rust. Det er der jeg har et problem.:) Der var direkte huller rustet/gennemtæret både i bund og karos. Totalt uforsvarligt efter min mening:)

PS. Jeg tror nu den du viser billed mathiasen ville se endnu mere rå ud hvis den fx var mat sort eller mat mørkegrå.
-------------------------------------------
Michael
(permalink) Fau_Weh_Mann Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Det handler jo ikke kun om at se rå ud.. Nøgleordet i denne dabat er "STIL".... Seføli' ville den se monster rå ud i mat sort, men så ville den sikkert også ligne de måske tre andre mat sorte slammed busser på træfpladsen.

Rat-Look'ere er unikke og vi skal alle have lov til at være her..

Praise the Lord.. Amen.

FWM
-------------------------------------------
ronni_dall@hotmail.com
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 20 years siden | | | |
LOL Der har du ret FWM. Der har du totalt ramt plet.
-------------------------------------------
Michael
(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Du har fat i noget jeg har tænkt over flere gange til specielt de store træf (spa, euro og 1.maj i Hannover)

Du står på en plads fuld af biler der med kærlighed, penge og omhu er blevet restaureret henover flere år.

Pludselig stimler folk sammen og efterlader alle de pæne biler for i nærmest euforisk stemning at byde en panelvan fra først i tresserne velkommen - bilen har ud over et par CSP bremser, en smallet forbro og lidt brum-brum intet at byde på pånær påskriften "Linde Kühlung" Folk er helt vilde - jeg fatter det ikke!

OK - stilen er da lidt hård (til et enkelt træf), men den her bil har kørt til træf og været showstopper i snart 3 år! Jeg har læst mig til at det er ejer nummer to der kører rundt i den og han har udover at bøde en hel masse euro måttet love at han ikke gør noget ved den!!!

Der er nu så store huller i bilen at den ikke ville egne sig til kreaturtransport - dyrene ville rende ud på vejen. Panelerne er helt væk og solstrålerne oplyser det ellers mørke lastrum.

Jeg har en engang været vidne til et trafikuheld med en bil fra midt i halvfemserne med halvt så rådne panelkasser - det der indprentede sig på min nethinde var en stor rustrød sky og en krøllet bil helt uden styrke i de nederste 20 cm. Manden har skrevet under på sin egen dødsdom!

Til sidst: Mon ikke raggerstilen er blevet så populær fordi du kan sidde inde i sofaen og ryge æbletobak frem for at lave pladearbejde? Til det med pigerne, farmer - hvis der kom en med uredt hår ville du sgu tage hende alligevel!

G.
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) Fastoldvw Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Nu vover jeg pelsen, jeg elsker og beundrer den stil som mbechmann beskriver, det skal helst se ud som om den er kørt ud efter 30 år i skoven og direkte til træf eller et andet sted...

Der skrives at den har skivebremser og ultrasjældne/eftertragtede fælge på, så jeg tror nok at det kun er på ydersiden at bilen ser "farlig" ud.

En af mine favoritter i denne kategori er svenskeren Jonas Uhland, han kører i en Pre-A Porsche 356 (Ca 1954) der er udstyret med en 2276cc IDA motor og en meget speciel "lak" og indretning.
Han ynder at tage til Porsche træf og se øjnene rulle ud af hovederne på entusiasterne, de mener at han har ødelagt en meget sjælden bil, men i virkeligheden har han intet gjort der forværrer bilens værdi, han BRUGER den bare på en unik måde, der IKKE ødelægger bilen, han har måske mere respekt for den end flere af dem der siger at den er blevet ødelagt.

Biler skal bruges, også sjældne biler...
-------------------------------------------
(permalink) Fastoldvw Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Check iøvrigt: http://www.rat-look.de/
-------------------------------------------
(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hej Rune

Den bil kan slet ikke sammenlignes (den der er jo cool)
De biler vi taler om er (både ghiaen og type2en) biler der intet er gjort ved i form af pladearbejde. Jeg er ikke uforstående over for mat lak og gearheadsstil men når der er store huller i bilen i 3 år i træk for fanden?

Dem der har set mine biler ved at jeg ikke er blandt originalfreaks´ne

G.
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) Mette Administrator
Skrev for 20 years siden | | | |
Rune jeg er helt med dig!

Og Mbechmann hvad fik dig lige til at flytte til Finland - der er jo hundekoldt! Er lige kommet hjem fra Helsinki og har ikke lavet andet end at falde på røven på is og sne i 2 dage - det er jo kun oktober! ;-)
-------------------------------------------
~Mette
(permalink) vwanders Member
Skrev for 20 years siden | | | |
8) Ratlooket synes jeg er cool fordi det et eller andet sted er fascinerende at se mother nature tage fat som kun hun kan.. Dem som LAVER en ratlooker ved at slå nogle buler, vandslibe taget og hugge hul i sæderne.. :roll: De skulle hellere lade være!
Men at hive en bil ud af en lade hvor den har stået urørt i vind og vejr i 20 eller flere år med de naturlige præg det sætter, for at reparere hvad der sikkerhedsmæssigt er nødvendigt og ellers ikke gøre en fløjtende fis ved resten..... Det er cool!

F.eks. er jeg snart klar med min egen T3 Fastback, som har stået udenfor på en gård i sverige siden '86 blandt høns og børn med slangebøsser.. :P

Den laver jeg alle gennemtæringer på så det er iorden, samt ALLE sliddele og en masse andet af det tekniske er udskiftet.

Men selve bilen er afbleget, ridset og bulet og med flyverust over taget og masser at pletter rundt omkring..
Sådan skal den bare være...!

Nå det var bare det jeg ville sige! :D
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Var lige inde at lure på den tyske side - check lige panelerne på linde-bussen, rune indrøm det er lidt sygt ikke?

Desværre er Ghian der ikke - men da vi var i spa sidste år camperede ham med ghian lige ved siden af vores telt så jeg har set bilen in person - billederne i bladene gør den uret - den er mere rådden i virkeligheden. Panelkasserne er så tærede at for og bagende burde have hver sit stelnummer og ejeren den fulde afgift tilbage.

G.

P.S. In rust we trust? - heldet forfølger den tossede?
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) mathiasen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Skal vi korte det ned til; slidt men ikke smadret! Det er cool med en nyrestaureret top klargjort bil, men det er mindst lige så cool med en slidt men sund bil, man kan se "har haft et liv"!

Jeg har da også et par gamle bukser, som jeg bruger flittigt, men da der ikke er fare for at jeg taber dem endnu, bruger jeg dem stadig....
(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 20 years siden | | | |
well said - og hvis du alligevel ikke har en god røv i nye bukser så fred være med det...

G.
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) mathiasen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Der er også et par huller i, men da de ikke truer vitale dele, er de stadig fit for fight!
(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hvis du vil, om jeg så må sige, gå med livrem og seler kan du evt. banke med en spids hammer i de vitale dele - du kan også lade være!

G. :?
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) jacob Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hils på min ven rusty, sådan skal en gammel bør se ud 8)

Den kunne sagtens laves rustfri uden at ødelægge stilen :twisted:
-------------------------------------------
Mob. 2682 0060
(permalink) Anonym Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hørt Linde bussen er smaskrådden.. Var inde og ligge under den til forrige BugIn.... Jeg undrer mig over at den ikke er klasket sammen for længst... Har en artikel fra Volksworld hvor de skriver at den er totalt i orden nedenunder den rottede overflade... Det er jo en lodret løgn.. CSP skivebremser kan altså ikke bruges til en skid hvis bussen laver harmonika finten i en hård opbremsning... Men stadig stilen kan ingen tage fra dem! Men kan det ikke synes pga. rust så er det ikke værd at eje...
(permalink) Rasser Member
Skrev for 20 years siden | | | |
ja "mitch"... jeg har også læst artiklen og fik også indtrykket af at den var helt ok under overfladen. HVorfor skriver de sådan noget pis ???

Lidt sjovt med det her indlæg.... der er ingen der er uenige men alligevele bliver der ved med at komme posts på det !! :-)

Er vi virkelig kommet så vidt at vi kan stå sammen og blive enige om at ratstilen er fed... så længe køretøjet er i sikkerhedsmæssig forsvarlig stand

/
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 20 years siden | | | |
er det denne bil diskussionen drejer sig om..?
(billedet er taget af 48IDA på spa i år)

Mange af de her biler er jo ikke brugsbiler, men små "personlige statements" som kun bliver brugt meget lidt.
Højest sansynligt ville bilerne have været skrottet hvis ikke de pågældende personer havde kastet deres kærlighed på dem.

Langt de fleste exemplarer jeg har set af "racen" ser ud som om at persomen der ejer dem har temmeligt meget erfaring med gamle vwér og styr på hvad han laver, så jeg vælger naivt at tro at det sikkerhedsmæssige er nogenlunde iorden.

Nogen af de værste oplevelser jeg har haft (sikkerhedsmæssigt) i vwér har været i showbiler hvor der er blevet brugt en masse penge på lak og polerede dele, men ingen energi/evner på at få bilen til at fungere ordentligt.

patina har sjæl, lak har bare kostet penge..
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) Fastoldvw Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg mener seriøst ikke at det behøver at være trafiksikkert for at blive kørt!!!
Kender nogen den bil der hedder Purple People Eater?Den kører med 800 hk's dragmotor fra slut 50'erne, ingen forbremser og med slicks bagpå plus at føreren næsten intet kan se for motoren, OG DEN BLIVER BRUGT!!!
Det er så cool at jeg ikke kan få vejret..
Jeg kan selvfølgelig ikke forsvare den holdning og har heller ikke tænkt mig at gøre det, sååå i skal ikke vide jer sikre!!
-------------------------------------------
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Nej, vwmorten. Det er ikke den fra udsendelsen. Den her er helt brunrød pga rust. Der blev endda taget billeder af hullerne i bunden. Flere af dem større end en håndflade.

Jeg er da enig i at rat stilen er en ok stil. Det gør ikke mig spor at de er sådan, så længe sikkerheden er i orden. Det var det der var problemet med denne her. Det er noget af det værste jeg har set overhovedet med hensyn til rust.

Det eneste han havde lavet på den, var at han skiftede hjul, og motor. Intet andet.

Her er det der står på hjemmesiden:
"Classic: The Karmann Rat
In 1953 a very special piece of automotive culture was created. The Karmann Ghia, a coupé with Italian design based on the German Volkswagen. The Dutchman Pascal van de Wetering is lucky to own one of the first models ever built. There's one little catch - his 1956 Karman is infested with rust and corrosion and is known as a "rat".

I øvrigt er jeg helt enig med at den pre-a 356 er råfed. Jeg er helt vild med den matte farve. Det er jo også en kanon bil til at begynde med:)

Men som det blev sagt tidligere. Jeg tror faktisk vi er enige. Stilen fejler ikke noget, så længe sikkerheden er i top.
Problemet er bare at netop denne stil kan lægge op til at misligeholde bilerne. Desværre.

PS. Gustav. Jeg har også set en rusten Fiat Panda totalt krøllet sammen efter et uheld. Ikke et særlig kønt syn.
-------------------------------------------
Michael

Reply »

You must log in to post.