t1 1200 rasler/klonker fra bagvogn
Efter jeg har sænket min type 1 1200 fra 73' har jeg fået problemer med at den siger nogle rimeligt voldelige "rasle og klonk" lyde fra bagvognen når den belastes hårdt under sving!
Der er gummiklodser, så det burde ikke være fordi affjedringen går helt ibund.
Jeg har røde koni bagstøddæmpere på.
Dækkene rammer ikke skærmene...
Lyden kommer kun i starten af et skarpt sving, og stopper derefter - indtil man retter op og drejer igen, og så kommer lyden endnu engang!
Håber i har nogle ideer...
Duus
har axlerne været pillet ud af gearkassen og "halvmånepladerne" ved et uheld røget ind bag axlen..?
Er støddæmperne skruet ordentligt fast med 12mm bolte..?
mangler der nogen af afstandsringene på axlen før eller efter lejet..? -og er tromlen ordentligt spændt fast..?
-bare lidt ideer...
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Støddæmperne er sat fast med de originale bolte... og er rigeligt spændt!
Hvis det, som du nævner, har noget med akselne at gøre, ville jeg så ikke også have kunnet høre det før jeg sænkede bilen?
Er der nogen måde jeg kan tjekke om noget af det du nævner er galt, vel og mærke uden at skilde det hele ad?
Og er det er stor projekt at afmontere akslerne for at chekke div. ting og sager?
Duus
Hvis ikke axlerne har været afmontret, burde du ikke have noget problem med "halvmånepladerne" - de kan kun komme til at ligge forkert hvis der er en der har fumlet, og det gjorde de ikke på fabrikken..
hvis lejet i axlelen sidder fast, kan det godt drille lidt at få det ud, der skal sidde en ring lige inde bagved.
det kan også være at skålen der holder lejet på plads med de fire bolte er gået løs..
Alle de her forslag er lidt avancerede, men alt er muligt efterhånden på en gammel forskruet vw
VWMorten
OK - jeg tror jeg piller akslerne af og går det igennem... om ikke andet bliver jeg vel lidt klogere på hvordan sådan noget hænger sammen´!
Duus
Så har jeg fået tromlerne og de dæksler som gearolie-pakdåserne sidder i af!
De afstandsringe du omtaler... hvor mange skal der være og hvor skal de sidde?
Duus
en god rephåndbog med et billede vil nok være en god hjælp her..
måske kan du finde et billede på nettet..
hvis ikke må jeg jo se om jeg kan forklare det i ord
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Hvor lav er bilen? - måske bærearmene går på stoppet i torsionshuset før gummistoppet når at reagere?
G.
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
Det er ok morten, jeg har lige lånt en haynes af en kammerat...
Og Gustav - tak! det havde jeg ikke lige tænkt over...
Det er ok morten, jeg har lige lånt en haynes af en kammerat...
Og Gustav - tak! det havde jeg ikke lige tænkt over...
Har også været ude for at gummi-møfferne var slidt derinde.
Det gav også en klonk-klonk lyd
Køb originale vw da ting sjældent er bedre fordi de er lavet i gul og rød...
G.
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
he he.. hvis det er mine røde konidæmpere du hentyder til, så vil jeg vove at påstå, at de er bedre end originale dæmpere - i hvert fald til mere sportslig kørsel! Men mht. billige uoriginale res.dele tror jeg bestemt du har ret...
Jeg har nu rodet nok med bagakslerne til at vurdere at rasle-klonk-lyden ikke kan komme derfra.. idet der ikke er det mindste slup. Sådan som jeg ser det, så må lyden komme fra springplates eller torsionsstænger!
Duus
nej - undskyld. Jeg henviste til urethanbøsninger i tvivlsom taiwankvalitet
G.
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook