behandling af bund
8O skal alt absolut være metaliseret og malet selfølgeligt er det holdbart men hvad med totalt rengjort bund og så sovse den ind i et tykt lag undervogns textyl eller lignene, kan det ikke også bruges? :D
jo da hvis du løfter karossen hver 3 måned og gir den et nyt lag :P .- Der er noget grundmaling til skibe - 2 komp- det ka godt holde sammen med
noget godt undervognolie - men olie fordamper (især i panelerne hvis du kører med varme på) så det skal fornyes jævnligt - moderne biler gør det jo hvert andet år. og det skal ind over det hele også imellem bund og karosse- there are no easy way pall :mrgreen:
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
8) ja ja men nu snakker jeg ikke tynt rævepis men den fede seje sorte klister der er en 1/2 cm tyk når det er sprøjtet på. og bilen er jo ikke født med skibs grunder en gang i 50-60erne og de lever da stadig. :wink:
det tykke tjære der - holder jo på vandet ind under - det gør det tynde ræve pis ikke, det skal bare smøres på lidt oftere- eks en ford taunus årg 72 og en gammel opel record - begge to biler som normalt ruster a H.....
til- sprøjtet jævnligt igennem flere år med syrefri hydralic olie (tyndt PIS)
er i dag TOTALT rustfri selvom de har kørt sommer og vinter og mange tusinde km - en bobbel er aldrig rustfri med mindre den har et lavt km tal
eller kommer fra udlandet - hvis den har fået det tykke pis tjære der -
that's a fact...
nu skal det jo ikke lyde som jeg er en gammelklog gnavpot - men det er min erfaring :D
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Den bedste rustbeskytelse der findes er en 2komp maling,så længe den ikke får stenslag eller revner,en karosse ruster jo kun hvis der sker skade på malingen,ellers holder den jo længe,det tykke klister du snakker om er også godt men det skal holdes vedlige for nogle steder revner det, eller tørre ud og så skal det have et nyt lak,nej en god 2komp maling og så det tykke uden på til at skåne malingen mod stenslag,så holder det et godt stykke tid,men jeg vil kun bruge textyl hvis bilen skal køre hele året,det sviner af h til og man bliver smurt ind så snart man skal lave noget på undervogen,min menning
-------------------------------------------
Henrik Westphal Mobil nr 20676928
Vw club Fyn
Det er også svært at se hvad der foregår inde under det tykke sorte lag klister.. lige pludselig er der sgu hul !!
Hvis det er en sommerbil ville jeg gøre følgende:
Metalliser... mal epoxy.. og mal den så eks. hvid (2K) når undervognen er lakeret i en lys farve, så er det meget nemmere at holde øje med om der er noget rust på vej..... og kommer der lidt rust frem, så kan man nå at stoppe det i tide. Og så er den ellers skidegodt beskyttet i mange år fremad.
Jeg hader også det klistrede stads i håret og på albuerne når man ligger og roder under bilen.. aaaarrrghhhh
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Hvis du alligevel har bilen skilt ad, så få den metaliseret. Dine bekymringer er slut en gang for alle, hvis det bliver lavet ordentligt og du behøver aldrig, at bekymre dig om rust mere. Tokomponent maling er også rigtig godt, men metaliseringen har den fordel, at det trækker sammen igen de steder, hvor der kommer ridser i det efter stenslag osv. Det kan maling ikke.
Hold dig fra det tykke tectyl. Det krakelerer med tiden, der trænger fugt op under det og så har det den stik modsatte virkning af, hvad du gerne ville opnå. Hvis du vil bruge tectyl, så gør som Bornholmeren siger; jævnlig vedligeholdelse med tynde lag.
Men metalisering og et ordentligt lag maling og så er den potte ude.
Til gengæld kan det være, at du bliver nødt til at få lavet noget hulrumsbeskyttelse med tectyl, de steder hvor der ikke kan metaliseres (indeni varmekanaler osv.) men det skal så også vedligeholdes jævnligt.
Tak nimbus - rart at høre jeg ikke er ene om at være gammelklog :P
men vi har sgu ret vi to :D
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
og så er der dem der både er gammelkloge og sparsommelige (nærige) :-)
Når de skifter olie, så hælder de lige spildolien over i sprøjten og giver undervognen en tur!!!
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Ja, vi er sgu' nogle kloge fætre, er vi :lol:
Kender i kloge hoveder så et sted i sønderjyland hvor man kan få sin bund metaliseret til rimelige penge?? satme ellers nogle gode råd i kommer med!!! :D :D
Næ, nu bor jeg godt nok i Valby, så jeg kender ikke noget sted i Sønderjylland, der kan lave den slags, men en hurtig søgning på google gav da et par hits. Bl.a. dette sted i Silkeborg
http://www.silkeborg-autolakering.dk.
Jeg ved godt, at Silkeborg ikke er Sønderjylland, men man kunne da prøve at høre med dem.
Ellers må nogle af jyderne nok på banen her.
Jo der findes da også et sted i Esbjerg hvor de både glasblæser og metaliserer.
-------------------------------------------
Alt hjælp er godt, men rigtig hjælp er bedre, så lær FØRSTEHJÆLP før det er for sent.
[quote:2dca9ca3d7="Rasser"]og så er der dem der både er gammelkloge og sparsommelige (nærige) :-)
Når de skifter olie, så hælder de lige spildolien over i sprøjten og giver undervognen en tur!!![/quote:2dca9ca3d7]
spild olie er fyld af syre - det ka ikke anbefales, men er der nogen der har for meget , såhhh har jeg et spildoliefyr der kan forbruge en hel del :P :P
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Min farbror snakkede noget om at han engang, på det Ford værksted han var på, - blandede alm smørefedt med spildolie til den konsistens man ønsker og så sprøjtede det på med en bodysprøjte...det holdte hans triumph rustfri i bunden i mange år.
Måske der er andre der har prøvet det???
MVH. Jesper P
-------------------------------------------
Lok: Ved Holbæk. 4300
Mob: 30286653
[quote:15f4f4b1e8="Bornholmer"][quote:15f4f4b1e8="Rasser"]og så er der dem der både er gammelkloge og sparsommelige (nærige) :-)
Når de skifter olie, så hælder de lige spildolien over i sprøjten og giver undervognen en tur!!![/quote:15f4f4b1e8]
spild olie er fyld af syre - det ka ikke anbefales[/quote:15f4f4b1e8]
Det har du nok egentlig ret i...... så bruger man sgu bare kædesavsolie - det er også pissebilligt.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
[quote:e2b9eb6064="nytybe1ejer"]Kender i kloge hoveder så et sted i sønderjyland hvor man kan få sin bund metaliseret til rimelige penge?? satme ellers nogle gode råd i kommer med!!! :D :D[/quote:e2b9eb6064]
Der er en der tidligere har tilbudt denne "service" og netop i Sønderjylland.
Han hedder Jan Willecke eller sådan noget, har ikke lige hans nummer, men find det bland medlemmerne.
Måske er jeg bare gnaven igen, men helt ærligt forstår jeg ikke, at man overhovedet gider at overveje andre løsninger end metalisering, hvis man alligevel har bilen adskilt. Der var en fyr herinde, der havde fået et tilbud på en metalisering af bunden for 2500 kr. for nylig. En ordentlig, professionel tectylbehandling koster stort set det samme og skal gentages hvert andet år. Det er der sgu' ikke meget økonomi i. Men hvis man ikke vil skille bilen ad, er der selvfølgelig ikke så mange andre muligheder.
Igen må jeg give Bornholmeren ret, mht. syreindhold i spildolie, men man kan da sikkert eksperimentere sig frem til noget der til nød kan bruges.
Nå, nok om det herfra...
Jeg har også tænkt lidt over det siden ....... metalliseringen er jeg selvfølgelig også tilhænger af. Men med hensyn til tynd olielag eller det tykke textyl klister...
Hvad med at man gav den et ordentlig tykt lag textyl, pava el.lign. og så gav den det tynde lag letløbende (syrefri -- eks. kædesavsolie) til sidst.. så undgår man vel også at det tykke lag tørrer og sprækker.. hvisman jævnligt sprøjter med det tynde stads
det tykke klistrede lag virker jo også stenslagsbeskyttende
just a thought
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Jeg har lige sendt min buggy-bund og et par andre småting til sandblæser og metalisering.
Han skal have 2000,- økologisk!!
Jeg har prøvet at ligge under en bil med en bodysprøjte, og hvor bøtten så falder af, og ned over en!! Har man prøvet det en gang er man vidst villig til at betale hvad som helst for at undgå det sorte satan!!
Det er ganske godt til at farve hår, men det kan ikke anbefales at prøve det!!
mvh Jakob