Tuning?
Jeg går med planer om at lave lidt flere hk i min 1303 fra 73.
Jeg vil gerne have 85-100 hk
Bilen skal stadig kunne bruges til dagligt.
Hvad er den smarste måde at tune på, den billigste og den mest benzin økonomiske?
Kan jeg arbejde ud fra den 1300 blok der sidder i eller skal jeg have en 1600?
Håber I kan give nogle gode råd.
mvh Flemming
Nu er jeg ikke helt selv så meget inde i tuning endnu, men lidt ved jeg da.
Umiddelbart vil jeg sige at både 1300 og 1600 er for små for at komme op på 85-100 hk, hvis du samtidig skal have holdbarheden.
Jeg ville nok vælge at bygge en 1800 eller endnu bedre en 1914 i stedet for.
-------------------------------------------
Michael
-Du kan bruge din egen 1300 blok til at bygge feks en 1600 ccm eller en 1914 cmm. Ved løsningen med 1914 skal du have bearbejdet selve motorblokken for at skidtet kan være der.
-Vil du over 1914 skal du have en krumtap med større slaglænge og så begynder det at koste kassen for vildt 8O .
-Det er ikke lige til at sætte pris på sådan et projekt, men du kan lige så godt fortælle lillemor at der ikke er julegaver i år :lol: . -Jeg vil mene at en 1914 med et par gode kaburatore, et tarmslyng og en 009 strømfordeler vil kunne give de HK du spørger efter....-Men der er sikkert mange andre måder at gøre det på.
-Prøv at bruge forummets søgefunktion, og kig efter andre lignende projekter. -Så kan du danne dig et indtryk af priser og meninger om den slags.
Held og lykke med projektet
/Anders
(pt på vej i gang med en 1600, 009, tarmslyng...)
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
Brug en 2L 100HK type4. Det koster men det holder så det bliver den sidste VW motor du får brug for at lave, hvis du altså laver ombygningen ordentligt.
[quote:13944273f9="Homersimpson"]-Du kan bruge din egen 1300 blok til at bygge feks en 1600 ccm eller en 1914 cmm. Ved løsningen med 1914 skal du have bearbejdet selve motorblokken for at skidtet kan være der.
-Vil du over 1914 skal du have en krumtap med større slaglænge og så begynder det at koste kassen for vildt 8O .
-Det er ikke lige til at sætte pris på sådan et projekt, men du kan lige så godt fortælle lillemor at der ikke er julegaver i år :lol: . -Jeg vil mene at en 1914 med et par gode kaburatore, et tarmslyng og en 009 strømfordeler vil kunne give de HK du spørger efter....-Men der er sikkert mange andre måder at gøre det på.
-Prøv at bruge forummets søgefunktion, og kig efter andre lignende projekter. -Så kan du danne dig et indtryk af priser og meninger om den slags.
Held og lykke med projektet
/Anders
(pt på vej i gang med en 1600, 009, tarmslyng...)[/quote:13944273f9]
Hvis jeg nu går ud fra denne, med 1914 cyl sæt. Skal man så også have ekstra oliekøler, større olie sump :?:
Hvad med topstykkerne, jeg har læst at de også skal bores :?:
Bruger man samme størrelse ventiler og fjedre :?:
Hvad følger egentlig med når man køber et cylindersæt :?:
Det var da alligevel en god slat penge, er det hvis man selv bygger at det kommer der op omkring?
Hvad med topstykker, oliesump osv?
Du kan lige så godt affinde dig med at heste = $
Du skal ikke begynde at være smålig og vende 1-ørerne når du laver motor, så bliver det (eller så KAN det) blive noget værre noget der ikke holder i længden. Og i det lange løb koster det mange flere penge at lave tingene med discountdele. Læg lidt flere penge ud fra starten og lav noget der virker!!!...
Og ja, hvis du skal ha 1914 skal dine toppe ihvertfald bores op, jeg mener også de skal til 1776, men er ikke helt sikker...
Hvis jeg var dig ville jeg sætte nogle større ventiler i nu du var i gang... og nogle lidt hårdere fjedre...
Når du køber et cylindersæt får du cyl. + stempler. Nogle forhandlere lægger også pakninger/pakningsmasse ved. Det er dog ikke alle...
Men du skal altså regne med at det ene tager det andet, og det samme gør kronerne... Krone1 krone2 krone3... 10-20.000.
Men held og lykke med det. (Det er skide fedt når man først kommer i gang, så glemmer man lidt hvad det koster! - og konen klarer sig vel med 10 par sko i stedet for 12 :-) )
BB.
1303 toppe kan da absolut bruges, - hvis de ellers er fri for slidtage (revner), men der er meget kammerarbejde i dem hvis de skal bruges på en 90,5 boring. Ellers køb et sæt nye std 1600 og få dem bearbejdet, eller et sæt GO3 (New edition 041)
Priserne er vejledende. Som nævnt kommer det meget an på hvor meget af det du har der kan genbruges. Men forvent ikke en hel masse af det, medmindre du er så heldig at have en du ved kun har gået feks. 80000 km.
hvis vi nu snakker 100 hk er det jo en fordobling af en 1600 motors std effekt. Det kræver lidt af grejerne.
Tænk bare på hvad der skulle til hvis du skulle fordoble effekten på en populær "ung bil" Ascona C eller tidlig Vectra. YYYYYYIKES det ville koste slanten. - Nå det var et sidespor. :wink:
Davs Galaxie
Motor ide 1:
hvis du tænker på at få 85-100 hk her og nu og
du skal have alt nyt til motoren 1600,1776 så kommer du hurtigt op 10k + bare i delene :wink:
Motor ide 2:
trin for trin motoren
her er ide'en at du starter med at lave blokken,topstykker 100 %
så kan du købe kadroner,1½" fullmerged, vippetøj når du har penge til det
tag din 1300 og lav den om til en 1600,1776 find nogen GODE brugte/nye topstykker, så skal du have portede topstykkerne lavet dem til
8.5 CR og skal det laves ORDENLIGT er (Farmer) manden, så vælge hvad knast der skal passer til dig, vil du have bundtræk eller mere Speeeeed, så kommer der nogen kadroner på dyret,vippetøj
+ en 1½" fullmerged og Bingo 90-100 Heste i Bilen
Motor ide 3:
se om der ikke er nogen der har en SUND motor til salg på vwnettet
men at købe en brugt motor er som at spille lotto
noget er godt andet er lort :wink:
brormand vil da gerne hjælpe hvis du har flere spørgmål
nemmerne at forklarer over en tlf.......
62692024
Pizzaman
vwclubfyn
[quote:acfb8ef2ac="BuggyBoy"]Du kan lige så godt affinde dig med at heste = $
Du skal ikke begynde at være smålig og vende 1-ørerne når du laver motor, så bliver det (eller så KAN det) blive noget værre noget der ikke holder i længden. Og i det lange løb koster det mange flere penge at lave tingene med discountdele. Læg lidt flere penge ud fra starten og lav noget der virker!!!...
Og ja, hvis du skal ha 1914 skal dine toppe ihvertfald bores op, jeg mener også de skal til 1776, men er ikke helt sikker...
Hvis jeg var dig ville jeg sætte nogle større ventiler i nu du var i gang... og nogle lidt hårdere fjedre...
Når du køber et cylindersæt får du cyl. + stempler. Nogle forhandlere lægger også pakninger/pakningsmasse ved. Det er dog ikke alle...
Men du skal altså regne med at det ene tager det andet, og det samme gør kronerne... Krone1 krone2 krone3... 10-20.000.
Men held og lykke med det. (Det er skide fedt når man først kommer i gang, så glemmer man lidt hvad det koster! - og konen klarer sig vel med 10 par sko i stedet for 12 :-) )
BB.[/quote:acfb8ef2ac]
Hej :)
Det er VILD GODT LAVET! Jeg er igang med at pynte min 1600 motro, men er blevet godt i tvivl om hvilken motor det er! Man snakker om forskellige 1600 motor, eller hva!?!
Og forresten, hvor køber du dine dele? Især de db weber!!! :) Kunne godt tænke mig at du ville sende en mail med lidt af det du har gjort, og hvor du har købt det.
Hvis vi kan skrives ved på msn?? min msn er
stef216@hotmail.com
(jeg har glemt min logind navn!!!! derfor er jeg en gæst!)
Att Farmer:
Hvad er det der gør 1914ccm t1 motoren uholdbar? er det blokken der ikke kan holde? Eller er det bare skidt at den er så overkvadradisk?
Er det fuldstændigt tåbeligt at bygge en 1914ccm med turbo... jeg mener hvis den ikke engang kan holde som sugemotor!
Duus
[quote:a86a0f580a="Duus uden login"]Att Farmer:
Hvad er det der gør 1914ccm t1 motoren uholdbar? er det blokken der ikke kan holde? Eller er det bare skidt at den er så overkvadradisk?
Er det fuldstændigt tåbeligt at bygge en 1914ccm med turbo... jeg mener hvis den ikke engang kan holde som sugemotor!
Duus[/quote:a86a0f580a]
Det kommer da an på hvilket livsspænd du forventer af motoren.
Jeg ved godt jeg bevæger mig ind på et følsomt område her. Men jeg mangler STADIG at se en 1914ér som pumper 100+ hk der har det godt efter 50K km.
Jeg lavede en ca. 110 hk´s 1914ér til "Flikflak" for ca. 3 år siden, der fik ALLE trickene. Desværre endte den sine dage på et forbandet træls grundlag. (Oiliepickuppen brækkede> tab af olietryk) Den nåede at gå små 20 K nærmest for fuld hane. Hans eks havde en meget kort opvarmningsperiode (!) og en meget tung højrefod.
Men jeg var faktisk overrasket over hvor godt den havde holdt tæt selvom den havde levet livet hårdt. Men det bekræftede osse hvad der var blevet diskuteret diverse steder, at 1914éren er en af de sværeste størrelser at lave så det dur, hvis de skal pumpes hårdt.
Jeg har osse lavet nogle CT motorer til T3 busser på 94 mm boring. Den første havde jeg skildt ad [b:a86a0f580a]4 gange[/b:a86a0f580a] før jeg fik den til at makke ret . Den ville simpelthen ikke holde tæt, og havde blowby ad H til. Så tog jeg konsekvensen og skiftede ALT til race ware Quality. Så har der været ro siden.
Sååh nej jeg er ikke specielt fortaler for 94 mm boring medmindre man er klar over at der er problemer forbundet med dem og at livsspændet er væsentlig ringere, ELLEWR det er til ræs, hvor alt tæller.
T.
Omvendt har "jeg" nu 2 1800 T1ere med hhvis 102 og 108 hk, der har gået mere end 100 K km uden andet end en engang nye styr, udst. ventiler og dertil hørende slibning af ventiler.
1914éren KAN holde til mange smæk hvis man gør det rigtigt. Men det kræver race ware ! og mange små ændringer.
At motoren bliver overkvadratisk er ikke problemet. Det er et langt stykke hen ad vejen selve cylinderen der er problemet.
Idag kan man så få nogle cylindere som er blevet hærdet anderledes (Bedre) De koster så ca. 1300 kr. mere. De ser ud til at holde væsentlig bedre. Ian fra Wolfsburg Performance har et par sæt ude at køre nu, og det lyder indtil vfidere lovende.
P.S. På ovenstående billede af en fin buggymotor kan jeg umiddelbart se tre fejl ! Kan I ?
T.
Nu er jeg ikke den store motor freak endu (arbejder på sagen 8) ), men glemmepladerne mangler samt andet diverse køleblik - tændkablerne er for lange - mangler åndebox og thermostat - ringe blæserhus- malede stødstangsrør, chrome holder bedre på varmen, mangler benzin slanger osv - men manden er nok heller ikke færdig endu , men sig det Torben vi kan jo ligesågodt lære af hinandens fejl - og hjælpe manden så hans motor holder lidt længerer :D :D :mrgreen:
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Hej Farmer.
Ja der er skam fejl på billedet, men det skyldes at motoren ikke var færdiglavet da billedet blev taget!!!!
Jeg skulle på daværende tidspunkt bruge et billede af motoren, men har ikke selv et digicam, så jeg måtte lige lave et "set-up" af motoren da jeg havde mulighed for at låne et cam... En kammerat skulle se den "optisk" for at vi kunne snakke "design".
Motoren er nu, flere uger efter billedet er taget, lavet færdig og monteret i bilen - startet og det hele, skal bare have justeret weberne...
Så motoren ser i grove træk ud som på billedet, men der har været mange timers arbejde efter...
Men kom bare med jeres 3 fejl - så må vi se om jeg har set dem alle sammen :D 8)
BB. (Smiler)
Nå, det lyder da til dels betryggende :wink:
Glemmepladerne kan godt være monteret uden man kan se dem. (Det håber jeg da de er, for ellers er den lige til en tur i motorbænken igen)
1. Små ledeplader under skjolde ikke monteret. De er et must når der ikke momteres T3 underskjolde. 1a. Underplader ikke monteret. Hvis der er kølelufttermostat på motoren er det Mandatory at de er på. Ellers virker termostaten ikke !
2. Aluoliepåfyldningsdåsen vender åndetuden nedad. Det er slet ikke smart, medmindre den derfra kommende slange går i en dseparat åndebox, før karburatoren.
3. "Fødeledning" og tændkabler strippet sammen. Det er osse NONO, selvom der er mange der gør det. Men det er stadig Forbudt !
Og så kom jeg lige til at se at lufthullerne i dynamoen er dækket til af et fint cromskjold. Den skal squ nok holde varmen.
At stødstangsrørene er malet betyder ikke så meget. (Så ruster de da ikke) Det største "problem" er nok hvis de osse er malet der hvor pakningerne ligger. Så kan det forårsage lækage, fordi pakningen ikke vil/kan lægge sig til.
At tændkablerne er lidt lange betyder intet, men at de er lagt ind i blæsehuset ser måske nok godt ud, men det nu ikke ret smart hvis der sker noget med en af dem (!)
Jeg er ikke helt sikker, men det ser ud som om at blæsehuset har fået installeret flaps . Hvis det er rigtigt, så STORT skulderklap. :wink: Hvis det er forkert S
Hej Farmer jeg har siddet og fulgt med i indlægget lige et spg.
Hvad er "Glemmepladerne" og hvad funktion har de
M.v.h Gæst
"Glemmepladerne" er de små blikplader der sidder i spænd mellem de nederste topstykbolte, under cylinderne. De bliver kaldt sådan fordi man glemmer at sætte dem på. Og de kan ikke monteres når først topstykkerne med stødstangsrør er monterede.
Da jeg var i lære, kaldte vi den "mekanikerblik" fordi det kun var mekanikere der huskede dem !!
De forhindrer køleluften i bare at blæse nedenud uden at køle noget på sin vej. Eller sagt på en anden måde: de holder lufttrykket inde i blæserhuset på det niveau som VW har fundet ud af der skal være.
De er nødvendige, ligesom alle de andre dele som VW har monteret.
Visse motortunere hævder oven i købet at de såkaldte "supertin" som kommer fra type3, rent faktisk gør mere skade end gavn på en motor med opretstående blæserhus.
Det har VW nok rodet med. Måske mere end nogle mexicanere der får delene fremstillet på Taiwan.
Jep. Og mht om de der T3 køleplader virker på en opretstående eller ej, ved vi meget mere om , om en to tre uger. For der er as we speak, ved at blive kørt tests på det i USA.
Indtil videre hælder jeg nok mest til den teori at de originale virker bedst. (Jeg har godt nok selv brugt en del T3 blik gennem tiden) Men hvis ikke man her hverken de små "bagstykker" på eller underblikket, Så tror mener jeg faktisk at T3 blikket virker bedre en bare glemmepladerne.
T.
[quote:2aae387f84="Farmer"]Jep. Og mht om de der T3 køleplader virker på en opretstående eller ej, ved vi meget mere om , om en to tre uger. For der er as we speak, ved at blive kørt tests på det i USA.
Indtil videre hælder jeg nok mest til den teori at de originale virker bedst. (Jeg har godt nok selv brugt en del T3 blik gennem tiden) Men hvis ikke man her hverken de små "bagstykker" på eller underblikket, Så tror mener jeg faktisk at T3 blikket virker bedre en bare glemmepladerne.
T.[/quote:2aae387f84]
Takker for en meget fyldestgørende forklaring som altid, rart med nogle der ved hvad de har med at gøre.
gæst
Jeg elsker de her lærerige indlæg.
Takker
John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
Når vi nu er ved det med motorstørrelse, hvad er så max HK man kan trække ud af en 1600cc hvis den skal være holdbar og der også skal værer lidt økonomi i det, inden man går over til en 1776cc.
Per Hansen
Har ikke fundet ud af at oprette mig som
bruger endnu men det kommer.
Læs det her indlæg - det beskriver rigtigt godt hvad man kan få ud af en 1600 der stadig skal være kørbar.
http://vwnettet.dk/forum/topic/20540
John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
100 HK på en 1600 er bestemt kørbart men uden benzinøkonomi.
Hvis jeg skulle lave en motor til mig selv ville jeg lave en "stor std.motor"
Det kunne så være en 1776 eller 1905 (74x90,5)Med større ventiler og Kadrons eller Mega Squirt
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Citat fra farmers indlæg
P.S. På ovenstående billede af en fin buggymotor kan jeg umiddelbart se tre fejl ! Kan I ?
Er det kun mig der ikke kan se overstående billed?
Henrik