Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Bundbolter

Tags:
No tags yet.

(permalink) lindskov Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hej jeg har et spørgsmål til disse bundbolter
jeg kan se at man kan dreje dem med en nøgle
hvad gør man så når man drejer dem.
For jeg har lidt slør i den ene, juster man dette
eller skal bundbolte skiftes.Eller skal der en ny styrebolte i.
MVH Lindskov.
(permalink) 54bugholm Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hvis det var mig som skulle lave dette, havde jeg valgt og splitte det ad. For så at måle det efter, tjekke schimsene og bundboltene for slitage. Eller i hvertfald bare for rense dem.

Alt efter årgangen blev der kørt med 10 schims og 8 schims systemet, kan ikke lige huske hvornår de skiftede til 8 schims. I 8 schims systemet blev der brugt en ekstra skive, hvori der skal sidde en O-ring.
Alt efter hvilket system der er på din, skal der sidde et bestemt antal schims på hver side af boltene. Hvor mange det drejer sig om kommer an på dine måleresultater. Hvordan og hvorledes det skal gøres, med hensyn til opmålning osv. står beskrevet i de fleste vw håndbøger.

Hvis du vælger ikke at gøre noget af ovenstående, kan du godt justere det ind.
Fremgangsmåde: Der sidder en gennemgående bolt med en møtrik i den anden ende. ( henvisning til dit eget billede) Denne løsner du, hvorefter du tager din 14 fastnøgle, mener jeg, og spænder bundbolten helt ind (uden alt for mange knase lyde). Dernæst løsner du den 1/8 del. Hvis der stadig er slør, kan du nok spænde den lidt ind endnu...... Du skal bare hele tiden være sikker på at delene stadig kan bevæge sig. Med hensyn til affjedringen.
Tilsidst spænder du så den gennemgående bolt igen.

Ret mig, hvis jeg tager fejl.

mvh
Kristian
(permalink) Anonym Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Bugholm er inde på det rigtige.
Det der sker når du drejer bundbolten er jo at den gennemgående bolt faktisk sidder i et langt gevind i bundbolten. Så når du drejer bundbolten så trækker du den ud og ind.
Du kan ligeså godt sætte dig lidt ind i det for du skal løsne før du smører og det skal du regne med at gøre en gang om ugen, på en hverdagsbil.
Jeg så engang i en instruktionsbog til en 61' at VW foreskrev at i snesjap og meget vådt føre skulle man smøre dagligt.
Som Bugholm skriver skal du løsne en 1/8 omgang og det er som regel for meget, men du skal ikke tilstræbe at de er slørfri. Der skal være plads til fedt.
Efter smøring og justering, spænder du så den 10mm. bolt igen og slår så let på enden af bundbolten med en hammer " for at udløse evt. spændinger" som VW skriver.
Man adskiller som regel ikke for at rengøre. Normalt kører man til styrebolte og bundbolte er opslidte og så fornyer det hele.
(permalink) lindskov Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hej er det med uret man skal dreje eller er
det ligegyldigt. Er det som normal når man
skruger en bolte i. Det er en VW T1 1959
MVH Lindskov.
(permalink) vwanders Member
Skrev for 20 years siden | | | |
8) Du spænder dem når du drejer med uret.. Ligesom en alm. skrue...
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk


Reply

You must log in to post.