Hejsa.. lige et hurtigt spørgsmål (på noget som jeg ikke kunne finde noget specifikt om.. har søgt 8) )
Når nu situationen er sådan at man f.eks har en buggy eller lign. med en gammel trist 1200 motor i, og man vil have en med lidt pep i.. (så spørger man tilsyneladende vwmorten om han har noget vildskab på lager :wink: ) og man har indkøbt en sådan..
Hvordan er det så lige det går med 20% regel, afgift, syn og andre grimme ting!?
Altså.. tager I andre bare chancen og kører med skidtet, uden at betale ved kasse et? (løsningen jeg hælder mest til 8) )
Håber ikke at spørgsmålet er alt for tåbeligt..
Mvh dR jENSEN...
Jaaa....
Det er der nogle stykker på vwnettet, som har prøvet lidt af hvert inden for de rammer som du taler om.
Men det er et følsomt emne....
Bremsere styrtøj affjedring gearkasse...???
Hvor meget større motor snakker du ???
En 1600 ccm mild tunet med et 1200 ccm motornummer kommer man langt og "rimelig" problemfrit afsted med
Mvh Cliff
-------------------------------------------
If you can't fix it, chrome it..
tlf. 20480388
Endnu engang skulle vi nok have haft Frank Andersen på banen, men jeg prøver med et par skud fra hoften:
Reglen er, at du må lægge en anden motor i bilen, men at denne motor ikke må være mere end 20% større (målt i HK) end den motor som bilen er produceret med. Til gengæld må du gerne tune den originale motor mere end 20%. Derfor kan du - som floyd skriver - komme langt, med en 1200 blok, som du "opgraderer". Under alle omstændigheder skal bilen synes med ændringerne, uanset om du holder dig over eller under effektforøgelsen på 20%.
Jeg mener, at VW her "godkendt" deres bunde til type1 op til 100 HK. Hvis motoren skal være stærkere end det, skal du overveje diverse forstærkninger af bunden osv. men her kommer jeg til kort, for det har jeg aldrig prøvet. Jeg ved heller ikke, om godkendelsen også gælder for buggyer, for her er bunden som regel kortet op. Du skal selvfølgelig også tænke på, at bremser, styretøj osv. skal kunne følge med.
Frank plejede at skrive noget om, at synsfolkene gerne selv måtte vurdere om ombygninger, der overskred grænserne, var udført forsvarligt og dermed kunne godkendes. De måtte også gerne trække på deres egen viden, fx. at man i Tyskland godkender en motor X i en boble, hvis ombygniger Y er foretaget og derfor må de også godkende dette i Danmark osv. Her skal du så bare have fat i "den rigtige" synsmand og dem er der langt imellem.
Generelt plejer folk at skrive, at hvis man sørger for, at alting er 110% iorden og at de basale regler er overholdt og man kan dokumentere at ændringerne er sikkerhedsmæssigt forsvarlige, så bliver det meste godkendt. Til gengæld er der også mange, der smider den motor i bilen som de gerne vil have og tager chancen. Baseret på en kammerats uheldige erfaringer med en jeep vil jeg nu mene, at man lige skal overveje konsekvenserne af det, inden man gør det. Han rodede sig ud i et uheld med bilen, politiet syntes at den "så lidt mærkelig ud", bilen røg til test og han endte med en regning fra forsikringsselskabet og en betinget frakendelse af kørekortet. Jeg siger ikke, at det nødvendigvis sker, men man skal bare kende risikoen.
Håber at det hjalp og at jeg har gengivet det hele korrekt. Ellers må nogle af de gamle rette mig.
Okay.. det virker som om det hurtigt kan blive lidt vanskeligt..
Kunne godt være man bare skulle købe en der er klar, som den skal være.. :)
men tak for jeres svar..
Dette er godt nok ikke svar på dit spørgsmål, men alligevel spændende læsning! Denne fyr har lagt en Subaru Impreza motor i hans Porche 356 Speedster replica som er bygget på en VW bund......:
http://www.ricola.co.uk/
og klik videre ind på:
My carspeedsterengine swap detailssubaru
MVH
Henrik