Hej
Jeg skal have rengjort en vw bund før afkortning. Der sidder noget klistret sort tjærdeagtigt stads.
Er der nogen gode råd?
Jeg har ikke mulighed for at koge hele bunden i en stor gryde med vand - eller olie :-)
Mvh Jørgen
PS. billedet er fra Nova's website. Så vidt jeg ved, standsede produktionen af denne karros for adskillige år siden - desværre.
en stor mother fucker damp renser skulle kunne ta det , eller så skrab det af med en spartel og rens af med dieselolie - tar bare så lang tid...
go for nøjelse - det hedder iøvrigt undervogns beskyttelse det sorte stads der :P - det er det værste arbejde mht tl at lave gamle biler :cry:
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Mener Gustav_t har lavet et indlæg ang. fjernelse af undervognssnask... Han lavede vist en mixtur der virkede efter ...
/K
[quote:980beb0ef4="Gustav_t"]Skriv til mig når du har brugt en uge så skal du få svaret...
Just kidding - terpentin og petroleum og så en hedvandsrenser på 90° så flyver det af - og jeg mener flyver - du skal ikke have din nypolerede type3 stående 5 meter væk
G.[/quote:980beb0ef4]
-------------------------------------------
Ingen VW for første gang i 25 år.
AircooledBoxer.dk
Jeg antager det er langs svejsningen ved afkortningen det drejer sig om.
Rend ind i Harald Nyborg og find den lille vinkelsliber på 125 mm og 800 w til 89 kr.
Find derefter en tilhørende roterende stålbørste til rpm 10500. Ca: 140 kr. Og lad nu være med at fejlkøbe den med de lodrette børster som de fleste andre....
Find et byggemarked eller lokale auto tilbehør butik der kan bestille den hjem der børster samme vej som en normal skæreskive skærer. (lagt på et bord er den 1,5 cm høj) På grund af gyro effekten vil denne udformning gøre det halve arbejde for dig. Bla. vil den altid være rolig at holde i hånden efter samme princip som en motorcykel i fart.
En advarsel: Børst aldrig mod en kant!!! Maskinen vil blive slået ud af hånden af dig og lave div ulykker hvis den får fat i tøjet eller andet... Brug altid beskyttelse til øjnene! Jeg kender en der mistede synet på det ene øje på grund af en tilsvarende stykke fra en børste slynget i ansigtet på et smedeværksted..
Det er da også meget sjovt at bruge diverse luftværktøjsmaskiner :-) men intet slår denne udformning med en vinkelsliber... Den tager alt af i en rivende fart om det så er spartelmasse eller lign.
Hvis du husker at slibe med kanterne er der sparet timevis af pillearbejde. Arbejder selv med den prof.
En hedvandsrenser kan også klare det... men da der er bittesmå porer i jern er der en risiko for at fylde dem med vand specielt under tryk. Iøvrig se jer for når i køber Karosseriplade. Mange firmaer tager de "billigste" plader hjem på grund af avancen og det har godtnok målene men det er det mest forbandede spild af arbejde at putte dem i sin bil. Bed om at se specifikationen for stålet og så sikre jer at det har det rigtige nr. En rigtig karroseriplade holder mindst 3 gange længere i "fri" natur. Behandlet er forskellen i år.... Prisen er sølle 20 kr i forskel pr plade. Jeg ser det tit på værkstedet hvor kunderne har fået lavet "rust" forrige år og kan ikke forstå at synsmanden vil have lavet det igen.... (man kender jo dem der laver det og ved hvordan og hvor de handler og arbejder)
Efterbehandel det nu med mere en bare grunder.. Det klarer kun klimaet en måned.
Måske er det et dumt spørgsmål, men hvad ville "det rigtige nummer" på noget fornuftig karosseriplade være? Er der en fællesstandard, eller svinger numrene fra producent til producent?
Ikke fordi jeg selv regner med at svejse noget videre i den nærmeste fremtid, men det ville da være rart, at kunne tjekke kvaliteten næste gang der skal laves noget rustarbejde.