Galvanisering af bund
Kan det lade sig gøre at galvanisere en samlet T1 bund.
Vil filleterne slå sig, skal man adskille bagtøjet ( flå fjederne ud) eller kan de godt tåle en galvanisering på 400 grader?
Hvad med varmekanalerne? (ikke NOS dele)
Måske kan man koldgalvanisere det hele, hvad er priserne og er der nogle der har erfaringer med galvanisring?
bugs.
Galvanisering smadrer hele lortet- og tror heller ikke der findes så stort et kar i dk - men prøv med metalisering - det virker fint - blir dog sprøjtet på, men hvorfor ikke bare skille det hele ad ???? metalisering kræver en sandblæsning inden
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Ja ok så er der heller ikke mere at skille ad! men jeg tænkte at det gør ikke noget at bundpladerne slår sig? eller er det så umuligt at få det til passe sammen med karossen?
Spørgsmålet er vel også om det uden videre er muligt at lakere direkte på noget der er nygalvaniseret... det er det sikkert - men underøsg det lige inden du får galvaniseret.
Jeg ville dog få den metalliseret..... galvanisere - det er noget man får lavet på gamle havelåger!
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
[quote:e5d08315fb="bugs"]Kan det lade sig gøre at galvanisere en samlet T1 bund.
Vil filleterne slå sig, skal man adskille bagtøjet ( flå fjederne ud) eller kan de godt tåle en galvanisering på 400 grader?
Hvad med varmekanalerne? (ikke NOS dele)
Måske kan man koldgalvanisere det hele, hvad er priserne og er der nogle der har erfaringer med galvanisring?
bugs.[/quote:e5d08315fb]
Ja, det kan lade sig gøre. Har selv prøvet det på en type1 1976 bund. Største problem var at der kom zink ind i strålerne hvor torsionstavene skulle være, men med møje lykkedes det at gøre dem rene så de kunne bruges. Ja, filetterne slår sig voldsomt, men ikke mere end det kunne tvinges på plads. Næstved galvanisering klarede det for mig for ca. 8 år siden, og jeg garanterer dig den ruster ikke igen, hverken ude eller inde fra :D
-Mvh Tonny
[quote:ffd9254b66="bugs"]Kan det lade sig gøre at galvanisere en samlet T1 bund.
Vil filleterne slå sig, skal man adskille bagtøjet ( flå fjederne ud) eller kan de godt tåle en galvanisering på 400 grader?
Hvad med varmekanalerne? (ikke NOS dele)
Måske kan man koldgalvanisere det hele, hvad er priserne og er der nogle der har erfaringer med galvanisring?
bugs.[/quote:ffd9254b66]
Ja, det kan lade sig gøre. Har selv prøvet det på en type1 1976 bund. Største problem var at der kom zink ind i strålerne hvor torsionstavene skulle være, men med møje lykkedes det at gøre dem rene så de kunne bruges. Ja, filetterne slår sig voldsomt, men ikke mere end det kunne tvinges på plads. Næstved galvanisering klarede det for mig for ca. 8 år siden, og jeg garanterer dig den ruster ikke igen, hverken ude eller inde fra :D
-Mvh Tonny
[quote:da1198a2e2="bugs"]Kan det lade sig gøre at galvanisere en samlet T1 bund.
Vil filleterne slå sig, skal man adskille bagtøjet ( flå fjederne ud) eller kan de godt tåle en galvanisering på 400 grader?
Hvad med varmekanalerne? (ikke NOS dele)
Måske kan man koldgalvanisere det hele, hvad er priserne og er der nogle der har erfaringer med galvanisring?
bugs.[/quote:da1198a2e2]
Ja, det kan lade sig gøre. Har selv prøvet det på en type1 1976 bund. Største problem var at der kom zink ind i strålerne hvor torsionstavene skulle være, men med møje lykkedes det at gøre dem rene så de kunne bruges. Ja, filetterne slår sig voldsomt, men ikke mere end det kunne tvinges på plads. Næstved galvanisering klarede det for mig for ca. 8 år siden, og jeg garanterer dig den ruster ikke igen, hverken ude eller inde fra :D
Hvad mener Du med varmekanalerne, vil Du have dem galvanisereret inden de svejses i. Det tror jeg ikke kan lade sig gøre, Du vil ikke kunne svejse i det galvaniserede.
-Mvh Tonny
tak for svaret
Mht varmekanalerne kunne man jo slibe hvor der skal svejses, ikke optimalt men..
Hvordan hindre man at zinken finder vej ind til srålerne ( måske strippe røret helt??
Kan bagsvingerne også klare behandlingen?
Bugs
[quote:d6702b2d76="bugs"]tak for svaret
Mht varmekanalerne kunne man jo slibe hvor der skal svejses, ikke optimalt men..
Hvordan hindre man at zinken finder vej ind til srålerne ( måske strippe røret helt??
Kan bagsvingerne også klare behandlingen?
Bugs[/quote:d6702b2d76]
Bunden skal strippes helt og aldeles og ingen huller må lukkes til, på grund af at lukkede hulrum vil eksplodere, så alle steder hvor der er risiko for hulrum, bores der huller, men det er noget gavaniseringsanstalten sørger for. Det de gør med strålerne er at presse noget mineraluld ind omkring stedet, men på min kom der alligevel zink ind. Et andet problem hvad angår hulrum er alle føringrørene til håndbremse, kobling og hvad ved jeg, men det klarede vi ved, at da bunden blev hevet op af badet, trak de den op og lod den hænge sådan at zinken kunne løbe ud. Dette gav også lidt problemer med at få renset rørene igen, men det lykkedes. Det var hovedsageligt i den ende hvor zinken var løbet ud at der sad en lille prop, men med lidt varme og noget ståltåd og sådan fik jeg det renset.
Jeg ved ikke om stræbene kan galvaniseres, men tror jeg vil anbefale det, men tal med galvaniseringsanstalten.
Næstved er ivørigt også en af de få anstalter der har plads til at f.eks. at galvanisere en hel Citroen 2CV. Så de har god erfaring med niler.
-Mvh Tonny
er der ikke noget med at galvanisering "mørner" metallet??? mener også at det er ulovligt at galvanisere bla. forbro pga. metallet bliver svagere, men jeg er ikke sikker......... men hvis det er sandt er det vel heller ikke for smart at galvanisere rammehoved osv?? sandblæs+forzinkning koster jo også kun 1500kr så hvorfor det store arbejde??
[quote:1c2a8e594f="hendrixxx."]er der ikke noget med at galvanisering "mørner" metallet??? mener også at det er ulovligt at galvanisere bla. forbro pga. metallet bliver svagere, men jeg er ikke sikker......... men hvis det er sandt er det vel heller ikke for smart at galvanisere rammehoved osv?? sandblæs+forzinkning koster jo også kun 1500kr så hvorfor det store arbejde??[/quote:1c2a8e594f]
Jeg er også blevet fortalt at det ikke er helt efter lovens bogstav, har aldrig tjekket det selv, men jeg ved til gengæld at min, nu tidligere type1 er blevet synet 3 gange uden anmærkninger om galvanisering, og for den sags skyld andre anmærkninger :D
Derudover, dem som kan huske det, blev der for mange år siden galvaniseret en 2CV, og den er blevet beskevet flere gange, 3 så vidt jeg husker, af FDM med mange rosende ord. Det var faktisk denne første FDM artikkel der fik mig til at prøve.
Galvanisering er langt mere holdbar end metalisering. Metalisering er godt nok der hvor det rammer, men i hulrum har det overhovedet ingen effekt, og f.eks et rammehovede ruster lige så meget indefra som udefra. Derfor :D
Min forbro blev ikke galvaniseret, det blev jeg frarådet, og den er forøvrigt rådnet op.
Når det så er sagt så vil jeg også sige at metallisering er meget nemmere at have med at gøre og langt mere skånsom, og som overfladebeskyttelse er det perfekt.
Men det oprindelige spørgsmål gik om man kan eller ikke kan, og det kan man med sikkerhed, testet og afprøvet, NUL HULLER :P
-Mvh Tonny
Du er en grundig mand Tonny Larsen, ikke noget dille dalle!
Jeg har ikke bestemt mig hvad det bliver til, men jeg syntes det lyder appellerende at bunden aldrig vil ruste!
Jeg undersøger det videre men som det ser ud nu vi jeg galvanisere bunden, hvis jeg kan adskille bagtøjet. Mht til varmekanalern fortalte Gustav T at han ville koldgalvanisere varmekanalerne indvendigt, så kunne man jo svejse dem på karossen som jeg senere kan metalisere.
Jeg skriver tilbage når det er gjort. :?
Bugs