Hejsa
Jeg har en Buggy med en 1600 AS motor men kunne godt tænke mig at der bliver lidt mere RIV i den.
Jeg har 2 x 40 mm dobbelt Weber kabs. til den og jeg tænker lidt på nogen andre toppe til 1800 ccm og evt noget andet knast og evt hvilke skal der ligge i for jeg får det optimale ud af det.
Har du et godt forslag til hvad jeg gør???????
Er der nogen som kan give mig nogen forslg til hvad jeg gør og kan gøre men også for nogen overkommelige priser.
mvh
Arne
[quote:86cb2094ab="arne_dolleris"]Hejsa
Jeg har en Buggy med en 1600 AS motor men kunne godt tænke mig at der bliver lidt mere RIV i den.
Jeg har 2 x 40 mm dobbelt Weber kabs. til den og jeg tænker lidt på nogen andre toppe til 1800 ccm og evt noget andet knast og evt hvilke skal der ligge i for jeg får det optimale ud af det.
Har du et godt forslag til hvad jeg gør???????
Er der nogen som kan give mig nogen forslg til hvad jeg gør og kan gøre men også for nogen overkommelige priser.
mvh
Arne[/quote:86cb2094ab]
:mrgreen:
[quote:f576714eb7="arne_dolleris"][quote:f576714eb7="arne_dolleris"]Hejsa
Jeg har en Buggy med en 1600 AS motor men kunne godt tænke mig at der bliver lidt mere RIV i den.
Jeg har 2 x 40 mm dobbelt Weber kabs. til den og jeg tænker lidt på nogen andre toppe til 1800 ccm og evt noget andet knast og evt hvilke skal der ligge i for jeg får det optimale ud af det.
Har du et godt forslag til hvad jeg gør???????
Er der nogen som kan give mig nogen forslg til hvad jeg gør og kan gøre men også for nogen overkommelige priser.
Hejsa
Glæder mig også til at hører nogen svar - jeg er i selv samme situation
mvh
buggy - kører :roll:
mvh
Arne[/quote:f576714eb7]
:mrgreen:[/quote:f576714eb7]
Du har nok bidt mærke i at der ikke er nogen der har svaret. Det er nok fordi du slutter dit indlæg af med at sige at det skal være til en overkommelig pris.
99% af de AS motorer der findes slidt op. Jeg ved godt den kører sikkert udmærket. Men hvis du skiller den ad og måler efter så vil du se at alt er opslidt. det er ikke engang sikkert du behøver at måle. Det kan ofte ses med det blotte øje. Det eneste du måske kan bruge er krumtappen. Hvis motoren ikke har været kørt tør for olie, plejer de ikke at fejle noget. Alt andet skal enten renoveres eller udskiftes.
Hvis du så vil tune kommer du uvægerligt til at køre flere omdrejninger og det egner krumtappen sig ikke til. Krumtappen er lavet af det bedste stål du kan tænke dig, men den flexer, faktisk fordi stempler og plejlstænger hele tiden prøver at rykke den ud af den bane. Over 5500 går ikke med std. krumtap.
Der skal kontravægte på. Enten ved at købe en org. hvor et seriøst firma har svejset kontravægte på eller købe en hos et seriøst firma der får dem fremstillet med kontravægte. Der findes billige udgaver på markedet af støbejern, glem dem.
Du får også brug for en ny blok, for den gamle er sikkert hamret i stykker i hovedlejehullerne.
Ventiler, styr, fjedre, dimser, småting og maskinarbejde, osv-osv.
Nu har du karburatorerne. Hvis de dur så sæt 15000 kr. af og regn med 25000. Så bliver du ikke forskrækket når du tæller sammen.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
[quote:29b54617f2="Frank_Andersen"]Du har nok bidt mærke i at der ikke er nogen der har svaret. Det er nok fordi du slutter dit indlæg af med at sige at det skal være til en overkommelig pris.
99% af de AS motorer der findes slidt op. Jeg ved godt den kører sikkert udmærket. Men hvis du skiller den ad og måler efter så vil du se at alt er opslidt. det er ikke engang sikkert du behøver at måle. Det kan ofte ses med det blotte øje. Det eneste du måske kan bruge er krumtappen. Hvis motoren ikke har været kørt tør for olie, plejer de ikke at fejle noget. Alt andet skal enten renoveres eller udskiftes.
Hvis du så vil tune kommer du uvægerligt til at køre flere omdrejninger og det egner krumtappen sig ikke til. Krumtappen er lavet af det bedste stål du kan tænke dig, men den flexer, faktisk fordi stempler og plejlstænger hele tiden prøver at rykke den ud af den bane. Over 5500 går ikke med std. krumtap.
Der skal kontravægte på. Enten ved at købe en org. hvor et seriøst firma har svejset kontravægte på eller købe en hos et seriøst firma der får dem fremstillet med kontravægte. Der findes billige udgaver på markedet af støbejern, glem dem.
Du får også brug for en ny blok, for den gamle er sikkert hamret i stykker i hovedlejehullerne.
Ventiler, styr, fjedre, dimser, småting og maskinarbejde, osv-osv.
Nu har du karburatorerne. Hvis de dur så sæt 15000 kr. af og regn med 25000. Så bliver du ikke forskrækket når du tæller sammen.[/quote:29b54617f2]
Jep.. kan kun skrive under på at det virkelig løber op..... dog var det min min krumtap der var død (skulle i hvert fald slibes) - men min blok var derimod rigtig fin (AS motor! - skulle ikke flugtbores - holder std. mål, og ingen revner el. lign.)
Mit projekt er kommet til at koste 3-4 gange så meget som det var tiltænkt.. men så bliver det også rigtigt første gang!
ps. Bare rolig Frank jeg har fulgt dit råd og er ved at købe ny vippearmsaksler med boltede ender, og chromemoly stødstænger osv. osv. osv......................... det er faneme dyrt!!
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
[quote:1cecf1ef1e="Rasser"][quote:1cecf1ef1e="Frank_Andersen"]Du har nok bidt mærke i at der ikke er nogen der har svaret. Det er nok fordi du slutter dit indlæg af med at sige at det skal være til en overkommelig pris.
99% af de AS motorer der findes slidt op. Jeg ved godt den kører sikkert udmærket. Men hvis du skiller den ad og måler efter så vil du se at alt er opslidt. det er ikke engang sikkert du behøver at måle. Det kan ofte ses med det blotte øje. Det eneste du måske kan bruge er krumtappen. Hvis motoren ikke har været kørt tør for olie, plejer de ikke at fejle noget. Alt andet skal enten renoveres eller udskiftes.
Hvis du så vil tune kommer du uvægerligt til at køre flere omdrejninger og det egner krumtappen sig ikke til. Krumtappen er lavet af det bedste stål du kan tænke dig, men den flexer, faktisk fordi stempler og plejlstænger hele tiden prøver at rykke den ud af den bane. Over 5500 går ikke med std. krumtap.
Der skal kontravægte på. Enten ved at købe en org. hvor et seriøst firma har svejset kontravægte på eller købe en hos et seriøst firma der får dem fremstillet med kontravægte. Der findes billige udgaver på markedet af støbejern, glem dem.
Du får også brug for en ny blok, for den gamle er sikkert hamret i stykker i hovedlejehullerne.
Ventiler, styr, fjedre, dimser, småting og maskinarbejde, osv-osv.
Nu har du karburatorerne. Hvis de dur så sæt 15000 kr. af og regn med 25000. Så bliver du ikke forskrækket når du tæller sammen.[/quote:1cecf1ef1e]
Jep.. kan kun skrive under på at det virkelig løber op..... dog var det min min krumtap der var død (skulle i hvert fald slibes) - men min blok var derimod rigtig fin (AS motor! - skulle ikke flugtbores - holder std. mål, og ingen revner el. lign.)
Mit projekt er kommet til at koste 3-4 gange så meget som det var tiltænkt.. men så bliver det også rigtigt første gang!
ps. Bare rolig Frank jeg har fulgt dit råd og er ved at købe ny vippearmsaksler med boltede ender, og chromemoly stødstænger osv. osv. osv......................... det er faneme dyrt!![/quote:1cecf1ef1e]
JA ja - men lidt kan man da altid spendere
hvad foreslås der omkring knast - topstykker m.v.?????????
Glem det, det er ikke billigt at tune, ny knast - så skal blok åbnes - så er du der hvor Frank snakker om - når du måler er det nok kun krumtap der er noget værd, så se det i øjnene, find en god blok og start forfra med nye/gode stumper og lav et budget på ca. 15 kg og håb på at det holder, hvis du ikke er villig til det, så find en der er lavet, men det bliver ca. samme pris, jeg er selv igang med en 1600, pt står den mig i ca. 5 kg, og ifølge Farmer SKAL jeg regne med ca. 10 kg mere udfra det opsæt jeg vil frem til, mit opsæt er beskedne 85 hk ved 5000 omdr. og ca. 130 NM, sååå glem det hvis det skal være "billigt" :D :D