Er der forskel på Gearkasse til b
Hej igen igen... Er der nogel der ved om der er forskel på gearkasser til boble altså om de findes til 1,3, 1,5 og 1,6 ?
Hilsen Peter
Jeg er ikke sikker på nødagtigt hvad forskellen er, men der er forskel.
En 1300 har højere gearing end en 1500 (hvis jeg husker ret, så er der ikke en original 1600 gearkasse). Dvs at du med en fx 1500 vil have en højere topfart end fx en 1300. Dvs også sige at den bedre kan holde til fx en 1600 motor osv.
Det er i hvert fald min forståelse af det. Kan selvfølgelig være jeg er helt galt på den:) Det er jo set før:)
-------------------------------------------
Michael
Ja de er forskellige, som hovedregel er 1-4 gear ens i samme årgang.
Den største forskel ligger i bagtøjsudvekslingen.
12-1300 er ens, med 4,375 i bagtøjet, 1500 med 4,12 og 1600 med 3,88.
Efter 1971 roder man lidt med at geare 4. lidt kortere, 0,89 og op til 0.93 samtidig med at en 1303 i 1973 vist nok kører med 4,12 på 1300 motoren.
OSV.OSV.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Lige et par tillægsspg som jeg kom til at tænke på i aftes.
Først: Med bagtøjsudveksling mener du det samme som jeg prøvede at forklare? Lavere udveksling=lavere omdrejninger på motoren=højere topfart?
Dernæst: Hvordan er det med hensyn til automat gearkasser? Jeg ved der findes 1500 Aut. men hvordan er udvekslingen i forhold til en fx normal 1500 gearkasse? Er den den samme?
Hvordan passer gearkasserne på kryds og tværs af årgangene? Jeg har fx en 1300 fra 69 (eller for det i Dk). Der kunne jeg godt tænke mig en aut. gearkasse, men hvilken passer i? Kan jeg bruge en fx 1500 aut. eller ryger jeg i problemer med IRS?
Hvordan ligger det med at fx bruge en gearkasse fra 1303S i en 69er? Kommer jeg igen ikke ind i problemer med at den skal laves om til IRS?
-------------------------------------------
Michael
Ja med hensyn til udvekslingerne har du ret. men den højere topfart kommer kun hvis du har hestene. Det har fabrikken rodet med. Det er også derfor de ændrer 4. gear i 1971.
Prøv at lægge mærke til at en Jeans ikke taber pusten op ad bakke som en gammel 1200.
Du kan nok ikke regne med at kunne bruge en 1303S i en 69'. Jo hvis du bygger 69'eren om til IRS.
De senere IRS ( 1972½-) har kun et sidedæksel og dermed stivere i huset, men kan jo så ikke bygges om til svingaksel.
Automatgearkasserne kender jeg ikke i hovedet. jeg har aldrig bygget en invalidevogn. HI-HI
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Tusind tak for svaret, Frank. Det var netop det jeg lidt frygtede med IRS. Mine heste ligger vel på omkring 75 (1600 med 36mm dellorto karbs). For mig drejer det sig om en god trækkraft ved lave omdrejninger. Topfarten betyder ikke så meget. Vi må alligevel ikke køre mere end 110 på danske veje:)
Og ang. aut gearkasser. Det er netop som mulig invalidevogn at jeg skal bruge det:)
-------------------------------------------
Michael
Er det så muligt for en 2,0 T4 med 110 hk at trække et 4. gear der hedder 0,77 i en normal 1500 gearkasse eller bliver springet fra 3. til 4. for langt?
Kan godt lide at ligge med 130 uden for mange omdrejninger 8)
Bugs
Pas nu på de gearinger. Min gamle ven Morten Iversen har lavet en gearkasse med et 0,82 4. og 3,88 bagtøj. Hans 2110cc bliver varmere ved 80-110 nu. Han skal op på 120-130 før den "slapper af"
Luftmodstanden vokser jo voldsomt og køleblæseren skal skaffe varmen væk fra topstykkerne. Det kan den kun indenfor det omdr.område som VW har tænkt sig. Ved ca. 5500 krumtapomdr. holder den op med at virker. Men det er jo også der vi sommetider ser at den smider remmen af. Eller det gjorde vi. Det er mange år siden jeg opgav at tune en type1 motor. Det har nok været 1982-83.
jeg har så lavet nogen type4 motorer med type1 blæser. De første af dem kørte med en remskive fra en Passat. Den var vist kun 120mm. Det duede underligt nok fint. Men type4 har jo også nogle større topstykker til at skaffe varmen væk.
Sådan en type blæser som VW kører med virker kun ved et bestemt omdrejningstal.
Porscheblæseren er anderledes. Men den virker ved høje omdr. Det passer jo meget med at Porschemotoren skal have mange omdr. før den laver noget. Men Porsche har også mange forskellige udvekslinger/remskiver som de roder med.
Det er ikke bare lige.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Nu bliver det jo ikke den øvre grænse på 5500 omd. jeg får problemer med når jeg har udvæksling 4,12 og 0,77. Hvad er den nedre grænse på en T4 med T1 blæs og 6v remskive?
Spørgsmålet er om en 2,0 med ca 110 hk kan trække denne udvæksling uden at blive for varm, Måske kunne en lidt større remskive monteres (den nederste)
Ja måske. Det finder du jo så ud af og kan fortælle os andre om.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.