Jeg skal til at konvertere min T4 motor til køling med et blæserhus fra
en T1 1600.
For at kølingen skal blive så effektiv som mulig, er jeg i tvivl om hvilket
blæserhjul der er bedst. Jeg har både et T4 og et T1 hjul, men der jo kun plads til det ene ...
Er der nogen der kan hjælpe mig med et svar, vil jeg blive meget glad :D
mvh
Biffo
hey der.....
hvad mener du med blæserhjul......
er det remhjulet eller er det selve "møllen" oppe i blæserhuset du mener.....????
leo-pol
hej jeg er i samme situation, hvis den ikke køler orden! kunne man måske kompensere med en extra oliekøler hvis man er heldig.
http://www.csp-shop.de/cgi-bin/shop2/shop_main.cgi?func=det&wkid=90709816778&rub1=Engine&rub2=Fan+Shrouds&artnr=15351a&pn=0
bugs
Hvilke interval skal drifttemperaturen ligge!
olien køler jo ikke cylindrene (og toppe)...
Du kunne jo godt sætte 3-4 kølere i røven af hinanden (overdrevet) og derved holde temp. på olien indenfor "lovligt" område... MEN dine cylindre og toppe ville jo stadig blive sindsygt varme hvis de ikke blev kølet ordentligt med frisk luft fra blæsersystemet... olien køler jo ikke toppe og cylindre.. der er vel højst lidt olie i ventildækslerne der kan køle lidt!
Lav hellere blæsersystemet 100% og er du så stadig ikke tilfreds, så sæt en ekstra oliekøler på.
Er der ikke en masse gode udenlandske sider der meget godt beskriver en T4-T1 konvertering ?..... nogen der har nogle links ?
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Hej Leo-pol
Det er selve "møllen" jeg spørger til ...
Oliekøling vil jeg lave som en kombination af køler i "hundehuset" og en ekstern køler, evt. via en termostat.
Jeg er ved at være færdig med at lave luftindtag til køler i bagskærmene på buggy´en. Planen er at placere køleren over gearkassen - og hvis det ikke virker ordentligt ka´ jeg jo bare flytte den hen foran på dytten.
Indtil videre har det været skægt at rode med glasfiberen - og hvis tingene virker som planlagt, er det vel ikke så tosset ..
Mange støvede hilsner
Biffo
hey biffo.....
nårre... ja men en T4 blæser i et T1 blæserhus er jo helt udlukkent....
den vil aldrig kunne komme der op og passe.....!!
så i med T1 blæseren.....
men uden at du må hænge mig op på det syntes jeg at kunne mindes at der er foreskæl på blæserene fra årgang og motor størelse...
og der er vist osse noget med at remhjulet skal have en bestemt størelse for at den får en passende gearing til T4......
men det må der skam være nogle af de gamle garvede der kan udtale sig bedre om en jeg...
men husk at monter "glemme pladerne"......... de har en temlig stor del at sige når vi snakker tempertur på en fuftkølede.....
der er jo en god grund til at de bliver kaldt det.......!!
mvh leo-pol
Ja du skal bruge type1 hjulet med en 150-160mm. remskive på krumtappen til en std type4 motor.
Hvis den er tunet og uden varmesystem skal du køre med en remskive på 135-145mm.
Du kan godt indbygge en type4 blæser i type1. Men det er ikke bøvlet værd og så skal du geare den 1:1.
Har du brugt en 6V remskive på dynamoen for at få blæserhuset langt nok frem, så det går fri af tændrøret på cyl.4 ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Biffo skrev:
"Jeg er ved at være færdig med at lave luftindtag til køler i bagskærmene på buggy´en. Planen er at placere køleren over gearkassen"
Det tænkte jeg også på at lave, det er rigtig nok!
det må være den bedste løsning 8)
Jeg fik kolde fødder! Det endte i violin og dårlige undskyldninger.
bugs
Hej Frank
Jeg har et CSP konverteringssæt m. remskiver osv. - blot vil jeg vælge at
bruge et blæserhus med hundehus af hensyn til oliekøling.
Dynamoen bli´r skiftet ud med en generator.
Jeg har ikke kigget så meget på sammenbygningen endnu, da blæserhuset
liiige ska´ pudses og males først - derfor mit spørgsmål. Der er jo ikke meget fornuft i at "fine" et blæserhjul hvis det alligevel ikke ska´ bruges.
Tak for svarene allesammen - de er printet ud... :D
mvh
Biffo
Du skal nok ikke male før du lige har set om tingene passer
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.