Er det mugligt at finde et index der fortæller hvordan gearkassens bagtøj er gearert?
Det andet tandhjuls gearing kan findes på csp´hjemmeside:
http://www.customspeedparts.de/content/en/technic/getriebeberechnung3.php
Bugs
Har du ikke selv fundet svaret med det link du har der til csp ???
eller misforstår jeg dit spørgsmål ???
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Der skal to rækker tandhjul til for at overføre kræften i de 4 gear. og så er der bagtøjet (krone eller spidshjulet) som har en permanent gearing . Jeg aner det ikke!!!!
men frank a skriver:
12-1300 er ens, med 4,375 i bagtøjet, 1500 med 4,12 og 1600 med 3,88.
Efter 1971 roder man lidt med at geare 4. lidt kortere, 0,89 og op til 0.93 samtidig med at en 1303 i 1973 vist nok kører med 4,12 på 1300 motoren.
Jeg forstår heller spørgsmålet
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Sagen er at jeg vil regne lidt på hvilken gearing jeg skal vælge til min motor, altså hvor mange omdrejninger den vil have for feks at køre 100km/t.
Jeg kan ikke huske formlen men den kræver: antal omdrejninger, gearingen på bagtøjet, gearingen på 4. gear. og omkreds af hjulet.
Formlen skal jeg nok finde og gearingen på 4. bestemmer jeg selv, men bagtøjsgearingen ved jeg ikke lige hvor jeg slår op :?:
bugs
Formel: Omdr.: totaludveksling x rulleomkreds i meter x 0,06
Eks.: Std type1 bagtøj 4,375 x 4.gear 0,89 ved 1000 omdr.=
1000 : 3,89 x 1,9 x 0,06= 29,3 km/t
Totaludv. får du ved at gange bagtøjet med udvekslingen i de enkelte gear.
1,9 er rulleomkredsen på et 155/15
0,06 er en fast værdi
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Tak for svar igen igen! husk paranteserne: (1000 : 3,89) x 1,9 x 0,06= 29,3 km/t
:wink:
Okey, det er jeg ked af. Jeg er bare håndværker.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.