Sprinklerspørgsmål
Min 1200 boble fra 1970 har sprinklersystem der bliver "fødet" med luft fra reservehjulet tror jeg. Det ligger skilt ad i bagagerummet, og jeg ved ikke lige hvordan sådan noget skal se ud... Der er bare en slange fra bunden af spr.tanken op til dysen, og så er der en slange med en autoventil på i toppen af proppen.
Nu er mit spørgsmål. Hvordan bliver det styret?? Kan man evt. montere en eldrevet spr.pumpe? (Det vil jeg dog helst undgå, da uoriginale el-knapper fra bildillen ike lige er det kønneste)
Det der skal til er....:
- 2 x fittings, ventiler(De samme man til at pumpe dæk op med, ved ikke hvad de hedder)
- Et styk slange
Kostede mig 39.95,- ved Midtjysk resevedelslager
Vupti du har nu en slange med to ventiler på. Slangen monterer du så til slangen der hænger ud under din sprinklertank, og til ventilet på dit reservehjul. Det siger fezzzzzz og vupti der er tryk på din sprinklertank, hvis den ellers er tæt.
Husk at tage slangen af reservehjulet inden du fylder sprinklervæske på, ellers vælter det bare ud med luft....;)
Der er masser af tryk på systemet og du behøver ikke nogen motor eller noget...
ok...hvordan styrer jeg det så??? Hvor skal kontrollen sidde, og hvordan skal den se ud?
I min gamle 66er var der lavet en nulret detalje - du måske kan bruge - der var sat en elektrisk sprinkler i - og så var den org visker kontakt ombygget - så når man trykkede på den i midten udløste den en en forbindelse pga en lille detalje der var indbygget en længerer historie at forklare for det var simpelt og dog genialt udtænkt - det org system virker jo kun så længe der er luft i reservehjulet og når det er tomt for luft har du hverken sprinkler eller reservehjul - men okay det er nok tre benzintanke der skal tømmes inden, så mand kan jo lige fylde det op når man alligevel tanker.
men styringen sidder også i midten af viskerkontakten - der sidder en slags overtryksventil - du skal sætte slangerne på studserne på visker kontakten - om bagved instrumentbordet - når du så trykker i midten udløser du overtrykket fra reservehulet som så går ned i sprinklerdunken og sender væsken , pga trykket , ud i slangerne og viderer op på forruden - det kommer selvfølgelig an på hvor gammel din bil er - men det er det mest normale system, du kunne jo også bare sætte en kontakt et lidt diskret sted og lave den elektrisk vist du er forvirret nu :roll: :wink: evt bruge en org knap (lyskontakt eller lign) og lave den fjeder påvirket --- go fornøjelse
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
du kan måske også bruge en lille flaske istedet for hjulet.
jeg har monteret en genfyldelig sprayflaske i alu (kan poleres) med auto ventil. den hedder jennycan og kan klare et tryk på 3,5 bar.
ved ikke hvor man kan købe dem. jeg fandt min i vores gårdrum.
har ikke afprøvet den i praktis, men rapporterer gerne tilbage til sommer...
-------------------------------------------
T: 60350036 - Brug for hjælp til din mac?
http://duckshouse.dk
Hvis systemet er originalt, så bør sprinkleren ikke kunne tømme reservehjulet. De var som mange gange før nævnt ikke så dumme nede på Werket.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
det er sikkert rigtigt. men jeg kører uden reservehjul...
-------------------------------------------
T: 60350036 - Brug for hjælp til din mac?
http://duckshouse.dk
det er da ikke særlig klogt - det er jo ikke altid kun alle de andre der punkterer :(
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
hæhæ sindrigt system. Tak for hjælpen. Jeg har lige været ud og kigge på det igen, og styringen sidder ganske rigtigt i viskerknapen. Jeg overvejede faktisk at skifte den, da jeg synes den var noget slatten midten, men det er altså sprinklerstyringen.
mvh Carsten
jeg har en go ven med et fejeblad og falck abb.
og jeg tror nok jeg vil tage ta et med på lange ture bare ikke i frontrummet da der er fyldt af elektronik...
men det ska lige siges at jeg endnu ikke har kørt en eneste kilometer i min vogn, da den venter på motor.
-------------------------------------------
T: 60350036 - Brug for hjælp til din mac?
http://duckshouse.dk
[quote:40eeed2ea8="Frank_Andersen"]Hvis systemet er originalt, så bør sprinkleren ikke kunne tømme reservehjulet. De var som mange gange før nævnt ikke så dumme nede på Werket.[/quote:40eeed2ea8]
Næ fra fabrikken er det org. lavet sådan, at når systemet når en minimums grænse, så lukker ventilen og der er så stadig tryk på reservehjulet så det kan bruges.
Ja, VW er ikke dumme.