Fordele :
1. Billige flere HK !
2. Varme i bilen med alm. varmeapp.
3. Ingen problemer ved kø-kørsel (hvis altså kølesys. er linet rigtigt op !)
4. Længere på literen
5. Lættere motor (det diskuteres iøjeblikket, så det er min påstand !)
6. Altid 12V og nem mulighed for massere af strøm
7. Billig mulighed for både enk. karb, dob. karb. injection.
8. Uopslidelig
9. Yderst pålidelig
10. Lavere motor
11. Mindre dyb motor
Ulemper :
1. Dyre tændrør
2. Tandremme skal skiftes forholdsvis ofte
3. Udstødningssystem ikke hyldevarer (du må selv have hånden op af L)
4. Sart vandpumpleje (hvis du spænder kielrem for hårdt !)
5. Bredere motor
6. Ikke mange chrome-lir dele at smide på fra hylderne
Er der nogen der kan komme på mere hører jeg gerne :-)
mvh kitcarlasse
Hvad koster en adapter, og hvor kan man finde den henne?
En god sund brugt Alfa motor koster fra 2.500 kr- 12.000 kr afh. om den skal være en 1,3 / 1,5 med enkelt karburator (85hk) eller en 1,5 / 1,7 med dobbelt karburator (105-125hk) eller en 1,7 med indsprøjtning og endlige en 1,7 med 16 ventiler og indsprøjtning (135-155 hk)
Adapter-sætte findes i stål eller alu. 5000/3500 kr komplet med hærdede bolte og krumtap-adapter...
Til adaptersætte skal der i tillæg bruge et 200mm ø VW svinghjul og en VW kobling der kan klare de Hk som alfamotoren er på ! Alfa benytter så VW starteren - speederkablet er ofte for kort ! Må udskifter til en form for wire i stedet ! Ved tilkobling af varmeapperat skal der bruges 2 lange slanger fra motor til varmeapp. tur/retur. Køleren kan monteres både bag i og foran på bilen blot der er et godt luft flow igennem køleren !
:roll:
Jeg har også tænkt lidt på det, og kom lidt frem hvis det skulle være, skulle det være en 16v.
Ved du hvor man kan købe en adapter?
Jep det ved jeg - har skrevet det til dig !
mvh kitcarlasse
Det er bare super
Det her er også et godt link
http://www.ricola.co.uk/
Nogen der har erfaringer med sådan en motor i en buggy??
Hvad med køleren?? placering??
Hvad koster stumper til Alfa kontra VW??
Er de nemmme at få stumper til??
Mvh Jakob
Fedt link :o du skriver bare hvis jeg kan hjælpe dig med noget 8)
mvh kitcarlasse
8) [quote:4a0b649ae8]8. Uopslidelig
9. Yderst pålidelig [/quote:4a0b649ae8]
Det der med uopslidelig og yderst pålidelig vil jeg på det kraftigste modstride..!
Uden at træde glade Alfa-ejere over tæerne, vil jeg som mekaniker der har skruet på en håndfuld af de biler, sige at det i bund og grund er en sydeuropæisk lor***** af værste skuffe.
Ud over det faktum vil jeg mene at næsten samtlige af de gamle 33'ere er blevet tævet rundt af folk med kasketten den forkerte vej i de sidste MANGE år..
Nå det var ikke et surt opstød... bare lige for at sige at der ikke kun er fordele..
Intet problem at få stumper, dog skal man have disse speciale Golden Lodge tændrør eller tilsv. Priserne er nogenlunde ens.
Har selv kørt i 10 med en alfa 1,5 med dobbelt karb og kun skiftet : olie, tændrør, vandpumpe, tandremme (2x) ,strømfordeledæksel, rotor, kølervæske, tændkabler, platiner og tændspole !!!!!!
Billigt sluppet syntes jeg for ca 100.000 km
Aldrig nogen problemer (kun vandpumpelejet og lidt is i karburatorene !)
mvh Kitcarlasse