Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  H-seler, hvordan ?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Anonym Member
Skrev for 20 years siden | | | |
da jeg aldrig har ejet eller prøvet H-seler håber jeg der lige er en der gider svare på dette lidt dumme spørgsmål.
jeg har nogle cobrasæder beregnet til H-seler, men hvor skal de gøres fast i vognen?
hvad er forskellen på 3 og 4 punkts seler? :oops: . hvad er bedst egnet til en buggy.
kan buggyen senere synes med H-seler?.
(permalink) JBI Member
Skrev for 20 years siden | | | |
ja det var så mig uden login ovenover.....
grunden til jeg spørger, er hvis der skal laves nogle beslag eller noget ville det være fint at kunne lave det inden den ryger til lakering.
(permalink) Nimbus46 Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Måske kan du bruge der her til noget?:
http://www.gearheads.dk/nuke/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=4369&highlight=seler

Jeg ville mene, at forskellen på 3- og 4-punktsseler er antallet af steder, hvor selen bliver spændt fast til karossen (hhv. 3 og 4 steder).
Hvis der skal seler i en buggy, så husk også at få en styrtbøjle monteret - ellers er det noget rigtigt lort at sidde fastspændt i bilen, hvis den ruller rundt :wink:
Der er nogle regler i diverse motorsportsklasser for, hvor tykt gods der skal være der hvor styrtbøjlen monteres på karossen, men jeg aner ikke om der er regler i forhold til syn.
(permalink) Peter_Pedal Member
Skrev for 20 years siden | | | |
I vejledning for bilinspektører står der klart og tydeligt at biler i dk skal være udstyret med enten 2 punkts ( hofteseler) eller 3 punkt seler. Hvis undervognen er fra før loven om sikkerhedsseler blev indført behøver du ikke montere seler i buggyen. Jeg har selv 4 punktsrulleseler med el-lås( fabrikat Schrot), de var blevet godkendt ved to periodiske syn uden anmærkninger, ved tredie syn altså ca 6 år efter montage blev de kasseret pga ovennævnte regel, så jeg søgte om dispentation fra den lidt underlige regel og inden en måned var selerne godkendt.
Hvis du har brug for kopi af godkendelsespapire eller billeder af selemontage og stålforstærkninger til de bagerste forankringspunkter så sig til.
(permalink) JBI Member
Skrev for 20 years siden | | | |
det vill jeg være meget taknemmelig for hvis du gad sende. evt. på min email. jan@bbi.as specielt billeder af befæstningen, og hvor.
hvad mener du forøvrigt med el-lås ??
(permalink) Anonym Member
Skrev for 20 years siden | | | |
(cardude unde login)
men hvis bunden er fra 1960 så er der ihverftfald ikke krav om seler hvis man så monterer 4 punkts seler er det så lovligt kun at have disse seler.
(permalink) Peter_Pedal Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg har fundet sagens akter frem, de fylder over 6Mbyte så E-mail dur ikke. Jeg kan faxe dem til dig hvis du har et fax nr.
Med el-lås mener jeg at seleoprulleren er elektrisk låsbar, det vil sige at selen automatisk låser hvis bilen ikke er i lod (bremse, akselrerer, eller kurvekørsel ) på den måde er man ikke låst fast under rolig kørsel.
(permalink) leo-pol Member
Skrev for 20 years siden | | | |
hej der.....!!!
inde for autosportens verden må man ikke monter H-seler direkte i bunden, uden at den hænger over et hast pungt på styrtbøglen,
jeg mener at selen skal falde ca 10grader fra hullerne i sædet og hen til det faste pungt......
det hele kommer af at der skulle være flere der har brækket ryggen ved at monter selen direkte ned i bunden i de originale huller "bag bagsædet" og så ført den direkte op i hullerne i sædet med det resutat at når det har sagt "små-kage" har det bevirket at føren er blevet presset lodret ned af i sædet og så derpå brækket ryg/skuldre eller krageben......
så spørgsmålet er så om man vil risiker det.....
de ny-moderne H-seler kan man heller ikke monter i bunden af bilen men der er en spænde anordning så man "stropper" den fast i buret lige bag ved sædet.......

foresten nu hvor vi er igang kan jeg huske der engeng var en knægt her hjemme på vejen der hade en blå buggy med H-seler.....
han blev sku sendt hjem fra syn for at pille dem ud......
jeg kan huske at han fortalte at de hade sagt at H-seler var til racer biler og ikke gade biler.....
men han måtte godt have dem til pynt hvis original selen var der "og blev brugt"..... og efter som at bilen var godkendt uden seler i sin tid var der et lille problem i at have den "originale/ godkente" sele i til brug og H-selen til pynt......
så de ville have at han skulle pille den ud eller osse skulle bilen godkendes med en almindelig 3-pungt sele.....og så kunne han smide den i til pynt........!! 8O 8O 8O
om reglerne er sådanne eller de bare var oppe og køre ved jeg ikke....
men jeg kan da huske hvor nede han var over at skulle pille dem ud bare for at komme gennem syn igen.......
mvh leo-pol
(permalink) JBI Member
Skrev for 20 years siden | | | |
hej peter_pedal. Jeg vil meget gerne have det på fax, mit fax nr. er 86280114. Jeg har fundet nogle 3-punkt schrot med kviksølvskontakter. Vinklen kan blive 15 grader bagud så det går vel lige.

Reply

You must log in to post.