Kender du svaret?...
Jeg tænkte lidt over mit tændingstidspunkt...
Jeg har tændingspistol, men synes den tænder lidt mærkeligt når avancen kommer... Jeg har forsøgt mig med forskellige gradtal - 5til10 grader...Så tænkte jeg, at jeg skal kunne indstille mit tændingstidspunkt ved fuld avance! Så ved jeg at tændingen står 100% ved 2500omdr og derover... Om den så der af følgende står på 5 eller 7 grader i tomgang er vel hip som hap...
Men [size=18:647a793107]hvor mange grader skal tændingen stå ved fuld avance?[/size:647a793107]
Jeg har en 009 fordeler monteret... 284knast og 1914ccm med 2x db weber.
BB.
Det har jeg sgu godt nok aldrog hørt om...
Hvis du indstiller din tænding så den står lige i øjet i tomgang, og din avancering ellers virker som den skal, så vil du ikke få problemer så vidt jeg er orienteret. Lad nu være med at gøre det sværere end det er
Carsten
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
Tak. Der står det nemlig: [size=18:fe86bfaef1]"Start nu igen og indstil camvinklen til 46-49 grader og justér tændingstidspunktet sådan at den kører med 30-32 grader med fuldt avanceret fordeler. Det skal gerne være ved 2800-3000 omdr. "[/size:fe86bfaef1]
Takker for svaret!
BB.
Er jeg helt gal på den hvis jeg siger at en 009 fordeler først avancerer maksimalt med 17 grader ved 3500rpm... For hvis jeg husker rigtigt, så får du svært ved at stille den med de værdier du skriver(med mindre den da står helt hen i vejret ved de lave rpm).
Duus
[i:c54f67e8a7]Bosch '009' features 22 degrees built-in total advance at 2600 RPM[/i:c54f67e8a7]
Tyvstjålet herfra:
http://www.importperformanceparts.net/imports/scatvwstarters.html
/Anders
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
nå.. min fejl, jeg mente eller at have læst det i How to Hotrod...
009'eren er kendt for at "komme" meget hurtigt dvs at den har fuld avancering ved meget lave omdr. 2600 omdr er sommetider i overkanten, har set tests af 009'ere hvor de allerede var fuldt avanceret ved ca 2200 omdr, ikke godt da de færreste VW motorer kan klare så meget fortændning ved de omdr. Mange gange kan man opleve at en 009'er avancere allerede ved tomgang og man får forskellige resultater når man stiller tændning statisk (motoren slukket og ved hjælp af en prøvelampe) og dynamisk (tændningspistol). Det er ikke let at aflæse tændningstidspunktet på en motor der snurrer 28-3000 omdr men det kan lade sig gøre. Det jeg vil foreslå er at du stiller den eks 5 gr før top statisk og så går lidt begge veje , eks 7,5 gr eller 2 gr når du prøver bilen ude på landevejen for at finde den indstilling hvor motoren går bedst. Når du ændre på tændningstidspunktet ændre det som regel og så lidt på tomgangen, juster tomgangen så den altid er den samme når du prøve kører de forskellige indstillinger på tændningstidspunktet.
Håber dette hjælper dig lidt på vej
-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
Ja nu stikker jeg snuden frem igen: nej en 009 egner sig ikke til at køre på gaden i en VW-motor.
For at komme op på 28-34 graders fortænding skal den stå helt åndsvagt i grundindstilling. 11-14 grader.
Den kan bruges på en dragracing motor med høj komp. der ikke skal have mere end 22-25 grader for at strække ud.
Det bedste bud er en 050 fordeler. Men som jeg skriver i en af mine artikler, så laver jeg en org. om med et par andre fjedre og justerer dem ind. 1000 kr. sparet og man kan lave den som motoren har behov for.
Hvorfor bruger vi så 009 ? Jo den er jo næsten ene på markedet og det er kun få motorbyggere der stiller spørgsmålet.
Malloryen er god
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
hvad er så det bedste? en standart vakum avancering 094 050 eller hvad?
[quote:15983c85fa="cardude"]hvad er så det bedste? en standart vakum avancering 094 050 eller hvad?[/quote:15983c85fa]
Til hvad ?????? Standard tænding til standard motor
Tunede motorer er altid et kompromis af mange faktorer og ikke mindst hvor meget man vil/kan ofre i tid og penge. Desuden er en løsning det helt rigtige for en og ikke acceptabelt for en anden, afhænger meget af personlighed og evner.
Svært at sige hvad det HELT rigtige er for den findes ikke umiddelbart
. Tannheuser Tuning prøvede en Mallory fordeler på den motor som Fridolin har nu og kunne mærke forskellen i motoren karakter øjeblikkelig, men det kan han jo selv fortælle om hvis han ser dette indlæg.
-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
Nå, men vi er altså kommet frem til at jeg med min 009 fordeler skal stille motoren til 28-32 grader ved 2800-3000 omdr!!!!!!!!!!!!! Så skulle den være i vinkel...
Så må jeg tænke lidt over en 050 fordeler en anden gang. Jeg lægger sgu ikke en helt ny fordeler på hylden... Og nu har jeg da i sommerens løb set en del motorer der kørte med 009... Derfor undrer det mig at man mange steder fra (både forhandlere og andre "fagfolk") bliver fortalt at en 009 er en fin fordeler til ens motorprojekt... (?!)... Det var i hvert fald det jeg fik at vide før jeg besluttede mig i at købe en sådan...
Eks. CITAT om 009 FRA CSP´s hjemmeside (og ja, det er sørme på tysk...): "Verteiler für den Stra
Jeg sagde jo også at jeg godt vidste at jeg stak snuden frem.
Hvis man har bygget en motor der fungerer med en 009 er det jo fint. Men hvis man alligevel skal lave om på kurven kunne man jo lige så godt spare de penge.
Nej du skal ikke stille tændingen ved 28-3000 omdr. Hvis din strømfordeler giver max ved 2400 omdr. kan du roligt stille tænding ved 2500 omdr.
Hvis din motor vil have f.eks. 32 grader ved 3000 omdr. skal du indstille fordeleren til at kunne gøre det. Grundindstille motoren på f.eks 8 grader og så for eftertiden kontrollere ved f.eks. 3200
Det skal du finde ud af i et rullefelt.
009-eren har også en irriterende tendens i kurven der gør at det kan være svært at justere tomgang lige omkring 900-1000 omdr. Den begynder at avancere lige der. Når man så justerer tomgang begynder motoren pludselig at "tage gas" af sig selv. Men det er i virkeligheden fordeleren der stille på tændingen. Så skruer man febrilsk ned på karburatorerne og så pludselig dropper fordeleren og motoren går i stå.
Her kan man indbygge den manglende fjeder i en 009 og så indstille den til netop at begynde lige over det der er tomgang på den individuelle motor.
Men igen, det kan man jo også gøre på en org.
Og nej der er ikke noget at sige til at folk bliver forvirrede. Men hvis ikke heldig at have en god ven der har prøvet ting. Så kan de første 20 år af en tuningskariere godt gå med det. Og koste mange penge.
Så Elnef og Iver, nu vil jeg godt have noget opbakning 8)
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Tak for svaret Frank.
Jeg prøver at stille den på 8 grader og ser hvad den siger...