Jeg har søgt og læst om gearkasser/diff (AM 1300) hvor meget de kan holde til. Nogle steder kan jeg læse at de skal skiftes ligeså ofte som man hælder benzin på, (med tunet motor) andre steder kan jeg læse at de kan klare op mod 150-160 HK. Er der nogen her der selv har prøvet at smadre en gearkasse? Og præcis hvordan skete det? i hvilket gear mv..og med hvilken motor. (moment,Kw)
Det er vel lidt forskelligt fra kørestil til kørestil og bilens vægt.. Jeg ved feks. at John Elnef har rykket en del gearkasser i smadder i en let bil (buggy) og med omkring 200hk.
Jeg har læst lidt om man kan få en "dæmperdims" til koblingsarmen som så gør at den ikke smider koblingen og istedet glider roligt på plads.. Det burde jo tage en del af skraldet ved at smide koblingen.. Den hedder vistnok en Washington shocker..
Men jeg tror også det kommer lidt an på hvordan gearkassen er sat fast og om man har bøjle bag motoren. Som jeg forstår det så er hjulhop det der er hårdest ved gearkassen..
Nu er der helt sikkert nogle der ved meget mere om dette emne så jeg vælger at holde kæft nu og istedet læse de indlæg der kommer! :lol:
Jeg kørte med std. gearkasse med 207HK og 298 NM. Går sagtens ved fornuftigt gadebrug.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
298 NM.. det er sgu noget af et vrid... hvis den kan holde til det venter jeg lige en "sæson" med at spendere de 10-15K det koster at få en forstærket kasse. Jeg kunne egentlig også godt tænke mig at prøve at smadre et par gearkasser - - bare for at få en føling med hvad den kan holde til.
De fleste af de gange jeg er kørt i stykker med gearkassen er ved brug på drag banen med klisteret bane og det allerede ved 163hk dog har jeg kørt en del gaderace uden problemer har pt 201hk og sidst jeg var på strippen røg der bla. aksler :(
John