Hvilke slags automatgearkasser findes til type 1?
Så vidt jeg er blevet klog på ved at læse her er der en alm. automatgearkasse, men den er sjælden eller kun til enkelte modeller ...
Og så er der en med converter, som er mere almindelig.
Hvordan opfører den med converter sig?
Er det noget med at der skal trykkes ned på gearstangen for at koble ud ?
Hvad sker der hvis man bare jokker bremsen i bund, bilen stopper vel, men kobler den også ud eller kvæles motoren?
Jeg spørger fordi jeg gerne vil bygge en Buggy, men da jeg er kørestolsbruger kan jeg ikke bruge pedalerne og skal derfor have noget håndbetjening af speeder og bremse og enten automatgear eller automatisk kobling.
Originalt findes der kun en "semi-automatic" til type 1. Det er i princippet en alm gearkasse men med automatisk kobling. Koblingen aktiveres ligesåsnart du rører gearvælgeren. Gearvælgeren ligner i øvrigt en alm manuel. Den kører i et H-skema, og har 3 fremadgående trin og 1 bak. Den har også momentomformer som gør det muligt at betjene den uden koblingspedal, som på en konventionel aut.
Det som er lidt kedeligt ved den her type er at du selv skal skifte mellem køretrinene. Dog bruges normalt kun to trin så det er jo til at overse..!
Men i det hele taget (synes jeg) at det er noget hø at køre med.. Det virker meget trægt og sløvt, men er da meget sjovt hvis man ikke kører med det til dagligt..
MEEN... Hvis man har mod på en større ombygning, kan man godt få fuldautomatisk skift. :D
I 1968 kom Type 3 1600 med fuldautomatik, 3 trins med almindelig PRND21 skifte og converter som på moderne biler. Og her har du den cooooleste box til dit projekt.. Det er nødvendigt med IRS bagtøj og godt med skæreskiver og gas til svejseren!
Det er jo sådan at Type 3 bunden ikke har de her "gafler" som ender i broen til de bagerste gearkasseophæng, og dermed er der plads til den noget større automatgearkasse. Så man er ude i noget med at fjerne, eller ombygge de gafler..
Men værre er det heller ikke.. Jeg ved at Dennis fra VW Bug Service har bygget (eller er i gang med) en Speedster med dette setup.
Jeg vil så lige indskyde at det ikke er det letteste at finde sådan en gearkasse incl converter, skiftekulisse, skiftekabel og div..
Men hvis det skulle være vil jeg med glæde være behjælpelig med at skaffe det hele..
Dejligt at høre at det ikke er umuligt.
Hvad tror en semi-automatic vil koste med det hele?
Jeg har en semi-aut på lager, komplet med alt. Noget kræver dog lettere renovering. Men kassen fungerede perfekt da den kørte sidst.. ( ca. 1½ år siden)
Det hele ligger noget rodet i kasser, så du skal nok have fat på en der har skruet på sådan noget før..
Ring til mig i morgen, søndag mellem 12-17. Så snakker vi om det.
48215015
Nu er det jo ikke fordi jeg vil have en buggy til at køre ræs med, jeg vil bare have den som en billig for sjov bil og vil kun køre i den når solen skinner.
Så mon ikke jeg overlever at den er lidt sløv.
I første omgang tror jeg projektet bliver stort nok med at skifte gearkasse og få en semi-aut. til at virke.
Nej det er jeg godt klar over . Men hvad prisklasse betgner du værende billig ?
Til orientering har jeg - og andre lavet nogle 1300 og 1302 aut om i tidens løb.
Sådan en alm. 40/44 hk´s 1300 kan nærmest ikke trække skindet af en rådden banan uden at skulle ha´tilløb.
Derfor lavede vi dem om til 16/1700 cc. std knast eller en meget mild Web eller Scat, (Vacummet i indsugningen må helst ikke variere ret meget fra original, for så skifter den ike ordentligt.) På 1600érne beholdt vi så det originale 1302 indsugningsrør og karburator, så der kom lidt skred i luften derinde. Efter lidt trimning kom det til at virke rigtig godt, fordi vi netop trak momentet nedad, så den havde kræfter til at "slå sig igang"
Jeg har senere lavet et par lignende til 1303ére med høj gearing. men hvor vi så lavede en ny flange så 1600 karburatoren kunne bruges på 1300 manifolden. De giver ikke så mange hkér, men trækker utroligt jævnt op gennem omdrejningerne.
jeg har målt en af dem. Den havde 8,2-1 CR og en 4-1 1 3/8" header og en alm sgl. quiet potte. Den gav 55 hk v. 4000 omdr. og 108 NM v. 2800 omdr.
Sammenlignet med en alm. 1600 motor, er der "væsentlig" mere godaw i den i bund og mellemområdet, men den falder hurtigt af efter 4K omdr.
T.