Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Svingjul & kobling til VW m. P

Tags:
No tags yet.

(permalink) Jorgen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hej

Jeg har købt Jacobs Porsche 901 gearkasse. Jeg har hørt, at Lennert har samme gearkasse. Kan du, Lennert eller andre fortælle hvilket VW svinghjul, der passer?


Mvh Jørgen
(permalink) Haardberg Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Det skal lige siges at det ikke mig der tales om her

Lennart
(permalink) Jorgen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Lennert = Leopol (tror jeg nok)
(permalink) leo-pol Member
Skrev for 20 years siden | | | |
hej jorgen.....
det skulle de gøre alle sammen......
er det at udkoble der er problemet.... eller hvad...
leo-pol
(permalink) Jorgen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Svinghjulet skal jo passe med startermotoren.
Mvh Jørgen
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Ja koblingshuset er jo "længere" på en 901-gearkasse. Jeg ved faktisk ikke hvad man gør hvis man vil bruge type1 motor.
Hvis man kører med type4 bruger man bare et svinghjul til 914.
Det er ikke arbejdet værd at indbygge en 901 gearkasse i en VW. Jo måske til banerace hvor man har brug for en tættere udveksling og et kort 5.gear.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) leo-pol Member
Skrev for 20 years siden | | | |
ja.....
det skal jo så være en starter uden styr til at støtte af inde i starter huset...
T4 starter eller fra en automatic....
men hvilken T1 svinghjul der lige passer på de startere..... eller nok nærmer ikke lige passer, kan jeg ikke lige huske.... men det er der sikkert andre....
jeg køre med T4 kværn så i mit tilfælde er der ikke noget at tage hensyn til efter som at starteren jo er beregnet til dem......
mvh leo-pol
(permalink) leo-pol Member
Skrev for 20 years siden | | | |
hov frank..... der var du sku hurtiger en mig.....!!!
men hvis jeg ikke tager fejl mener jeg at der er fræset de 8-10mm af koblingshuset på denne her så den skulle svare til en almindelig T1 koblingshus i længden......men i må ikke hænge mig op på det....!!
men frank hvorfor et 914 svinghjul....????
leo-pol
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Det er da muligt at man kan løse problemet ved at fræse af huset. Hvis et alm. type4 svinghjul så passer, så passer et 130 tand type1 da også.
914 svinghjul fordi det er forsat og passer til det lange koblingshus.
914 kører jo med 901 gearkasse.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Jorgen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Frank, jeg er da temmelig glad for at have 5 gear i min daglige transport øse, især på motor- og landevejen.
Og ændringerne på bunden er til at overskue.

Mvh Jørgen
(permalink) jacob Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Frank, selve ombygningen er lavet (færdig), den mangler kun en opkortning for at Jørgen kan bruge den til sin spyder.
http://www.gearheads.dk/nuke/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=4710

Starteren fulgte med, så den er på plads.

Jeg tror ikke der fræst noget af koblingshuset i anlægsfladen til motoren.

[img:cee53722ca]http://www.gearheads.dk/nuke/files/5g3.jpg[/img:cee53722ca]
-------------------------------------------
Mob. 2682 0060
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Ja men har du regnet på udvekslingen. Du bliver sikkert skuffet hvis du tror den er længere gearet end en type1.
Jeg havde selv gang i sådan en engang. men opgav da det gik op for mig at udvekslingen ikke kunne bruges og gearskiftet var elendigt. Heldigvis fik jeg lejlighed til at prøve en gammel Porsche inden jeg fik skåret min bil i stykker.
De gearkasser er jo født i biler uden moment ved lave omdr.
Det ser da ellers flot ud på billederne.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) jacob Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg kan jo ikke udtale mig om Jørgen's bevæggrunde, men da jeg sin tid selv købte gearkassen til min egen spyder, var det ikke for at få en gearkasse der var længere end en lang vw-gearkasse. Istedet var det meningen at 'spændet' skulle deles op i 5 istedet for 4 trin, da jeg foretrak en hysterisk spinne uden det store moment. Jeg er selv af holdning at en monster motor med stort bundtræk er en misforståelse i lige netop en spyder. Det er ganske enkelt sjovere at presse en underpowered spyder end konstant at skulle holde igen på en overpowered. I en spyder er der iøvrigt ikke andet at lave end f.eks. at skifte gear hele tiden.

Jeg mener at jørgen er igang med at lave en sjov bil der er lidt anderledes end den holder ved siden af til næste træf.

Jørgen har købt de omtalte dele til en rimelig billig penge, så valget har måske været mere 'oplagt' end det normalt er. Istedet for at tage humøret fra han, så hjælp ham istedet med et passende svinghjul (eller skaf mig et job inden i overtaler Jørgen til at nøjes med 4 gear).
-------------------------------------------
Mob. 2682 0060
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg kan jo ikke vide om Jørgen vil lave en 1500cc med 135HK.
Men han skriver jo at det kunne være rart til motor og landevej, så det må jo være for at få omdr. lidt ned.
Udvekslingerne findes jo til de gearkasser, så det er da bare at tage "muldvarpen" frem.
2.-5. gear kan jo byttes rundt. Så måske skal man bruge 5. som 4. og så bare købe et lidt længere 5. gear
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Nu kan jeg selvfølgelig ikke lige komme ind på siden, men fandt for nogen tid siden en oversigt over de forskellige 901/915 gearkasser.
Der opdagede jeg at der findes to forskellige udvekslinger i 901 typen. En kort og en lang.
Sådan meget groft er den korte gearet til ca. 33 km/t pr 1000 omdr.
Og den lange til ca. 35 km/t pr 1000 omdr. Med std Porsche Dækstr.

Jeg mener at den lange version stammer fra en 2,0 914 og en 2,2 911.
T.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Jorgen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Tanken er at 5 bliver et overgear (omkring 3000 o/m v. 100km/t m. ekstern oliekøler). Og i værste fald skal udvekslingen ændres - sikkert temmeligt pebret på en Porsche.

Pt har jeg en 1.7L T4 (80HK men kan ved peppes til omkring 100-120HK) liggende, men det kan godt ændre sig. Og når først dyret er på gaden, skal jeg vel også prøve lidt forskelligt omkring motor/gear/styring/vægtfordeling. Det ville være godt at vende motoren, så den sidder foran bagakslen, men så siger rygtet at den bliver umulig at syne.

Som Jacob siger, prisen for gearkassen var overkommelig (så vidt jeg kan se). Det ser ud til at være en meget pæn og omfattende gennemført renovering/ombygning.

Mvh Jørgen
(permalink) Jorgen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Farmer, hvis du finder siden igen, må du meget gerne sende en link!
Mvh Jørgen
(permalink) BOBLE Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Har også arbejdet lidt med Porche gearkasse med spær i forbindlse med
autocross / folkeræs
Men det er ikke nogen fordel med Porche gearkassen ( til baneløb )
Selv om vi havde så vi kunne få den gearing vi havde brug for
(der var en kasse med ca.20 stk ekstra tandhjul +div ekstra aksler)
Den er ikke præsis nok det er lige som der er lidt mere slør

måske kan den have været slidt det kan jeg ikke sige
-------------------------------------------
MVH -BOBLE- Jørgen Starup 7260 Sdr.Omme tlf.30252058
(permalink) leo-pol Member
Skrev for 20 years siden | | | |
jeg er skam fint tilfres med min 901 gearkasse....
den virker fint som den skal og jeg må næsten tro aft der er noget om det farmer siger....
for når jeg har været ude og køre på motorvej med de andre buggy`r og bobler kan jeg godt se forskeld.....
når de ligger og knokler i 4gear kan jeg snildt "uden problemer" tøffe op på siden og vave en nedgering fra 5 til 4 uden at pine 4gearet....
det eneste jeg er lidt nede over er at min motor er for lille til at trække rigtigt i 5 gear.....
den køre fint men man skal have god tid hvis man vil hæve farten i 5 gear..... og det er enda med en 1700cc 80hk`s T4......
så for mig tyder det på at jeg trænger til at peppe min maskine lidt mer op..... men det er under vejs.... :roll: :roll: :wink:
leo-polle
(permalink) leo-pol Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:754bf48f76="leo-pol"]jeg er skam fint tilfres med min 901 gearkasse....
den virker fint som den skal og jeg må næsten tro aft der er noget om det farmer siger....
for når jeg har været ude og køre på motorvej med de andre buggy`r og bobler kan jeg godt se forskeld.....
når de ligger og knokler i 4gear kan jeg snildt "uden problemer" tøffe op på siden og lave en nedgering fra 5 til 4 uden at pine 4gearet....
det eneste jeg er lidt nede over er at min motor er for lille til at trække rigtigt i 5 gear.....
den køre fint men man skal have god tid hvis man vil hæve farten i 5 gear..... og det er enda med en 1700cc 80hk`s T4......
så for mig tyder det på at jeg trænger til at peppe min maskine lidt mer op..... men det er under vejs.... :roll: :roll: :wink:
leo-polle[/quote:754bf48f76]
(permalink) Jorgen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Leo-pol, så du har monteret en T4 med std. svinghjul og kobling på gearkassen uden dikkedarer?
Gearingen lyder i øvrigt god i mine ører, selv om motoren måske skal peppes lidt.
Mvh Jørgen
(permalink) leo-pol Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:2364251bd3="Jorgen"]Leo-pol, så du har monteret en T4 med std. svinghjul og kobling på gearkassen uden dikkedarer?
Gearingen lyder i øvrigt god i mine ører, selv om motoren måske skal peppes lidt.
Mvh Jørgen[/quote:2364251bd3]

ja det kan man vel godt sige....
jeg har selvfølig rykket lejet ud i svinghjulet lige som men plejer til en T1 gearkasse...
det eneste jeg hade problemer med var at udrykker lejet ikke kunne komme langt nok ind til at koble ud... men det blev ortnet med en solstråle kobling med ring på og et par skiver ind under den "kugle"boldt som udrykker armen vipper over så den fil noget længere vandring..... vup-ti.....!!

men hvis det er den samme gearing i din som i min vil jeg tro at man minimun skal op på omkring de 100hk for at få noget virkeligt godt ud af det 5gear....
mine 80 hk er som sagt ikke nok....
det virker fint nok men der mangler sku lige de sidste kræfter til at slæve det 5 gear så det spiller 10-4...
så det kan godt være at hvis du pønser på at smide en 13/1600cc std i at du bare skal glemme alt om det.....!!!
mvh
leo-pol
(permalink) Jorgen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Måske en 2L T4 har træk nok?
Mvh Jørgen
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
ero71d8wjdvaxtuh tzsubacvtqgoggcx aihh21pz
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
msj7m4zk7ztyb kr4g7lnc4cza 31o7fsbew3u4nurta

Reply »

You must log in to post.