Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Kondensator/rotor

Tags:
No tags yet.

(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg har lige et spørgsmål omkring kondensator/rotor.

I lørdags var jeg så "heldig" at min boble ikke ville starte, det viste sig at det var ledningen fra kondesatoren, der var knækket (billig version).

Strømfordeleren er en "billig" 009.

Da jeg stod med det på værkstedet havde jeg ikke lige en ny kondensator ved hånden, men en anden, som virkede, fra en alm. 03 strømfordeler. Den blev smidt i, og det samme gjorde rotoren, da den i 009'eren heller ikke var for god.

Bilen kører fint nu.

Men nu mit spørgsmål. Når jeg kigger på csp-hjemmesiden, kan jeg se at der findes en særlig kondensator til 009 samt en særlig rotor, og det jeg vil spørge om er så, hvad er forskellen på en kondensator til en 009 og til en "alm strømfordeler" ?? og det samme for rotoren ??.

Er kondensatorens "opgave" ikke bare at sørge for strøm til plantinerne, og rotoren fordeler så gnisten og skulle det kunne gøres på "forskellig" måde alt efter hvilken strømfordeler der er tale om ??

Håber der er nogen, der gider svare

mvh
Henrik
(permalink) kylle200 Member
Skrev for 20 years siden | | | |
kondensatoren sidder parallelforbundet med platinerne, og har til opgave at optage spændingsspidserne der komme idet platinerne åbner og lukker. Hvis kondensatoren er defekt, vil platinerne brænde meget hurtigere af pga. den øgede belastning. En kondensator er faktisk bare et lille batteri, som suger spændingsspidserne i et splitsekund og derefter aflades den lynhurtigt igen til stel.
Om der er forskel på de platiner og kondensatorer ved jeg ikke, men det var ihvertfald teorien der kom på plads her. :)
Carsten
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Okay Carsten, takker for den tekniske forklaring :D Var ikke lige selv helt klar over kondensatorens funktion.

Men så er det jo bare om der forskel ??

mvh
Henrik
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Det er helt ligemeget om du kører med en 1303 eller en 009 kondensator. Lige bortset fra at den fra 1303 nok kører hele bilens levetid.
Og ja kondensatoren beskytter platinerne, men den hjælper også tændspolen ved at forstærke dens selvinduktion. Det er faktisk spolen og kondensatoren der burde passe sammen.
Men det er vist ikke den store kunst. Jeg har aldrig i mine 25 år med luftkølede skiftet en kondensator. Og jeg har immervæk serviceret nogen bobler, både på jobbet og i fritiden. Man aner jo ikke engang om det er 1000 eller 5000 biler ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Okay Frank.

Mange tak for info.

mvh
Henrik
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Ups var ikke lige logget ind, men endnu engang..
Takker og bukker

mvh
Henrik

Reply

You must log in to post.