Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Pris på afkortning

Tags:
No tags yet.

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg mener bare at ha hørt at den håndbetjente bremse er udviklet og testet til hver enkelt bil model og ligeledes godkendt til samme - skal mand ud og ha noget lign godkendt på en bil der ikke tidligerer har været godkendt med det - skal man jo omkring teknologisk inst - og det ved jeg at det koster en hulens masse $$$$

De fleste biler der kører med det i dag har jo en kraftigerer bremseforstærker - og så vidt jeg ved har vores gamle biler slet ingen - det er der jeg måske tror at det kan gå hen og bli et problem - det er ikke fordi jeg vil ta pippet fra dig - tværtimod - jeg vil jo gerne selv ha lavet noget lign - som gerne skulle kunne godkendes uden at skulle omkring teknologisk - men om ikke andet er der da specielværksteder der laver den slags biler - der må de da kunne fortælle os noget om de regler der er .... og måske de kan gi os et hint på SBI - man kan jo ikke få papir på det fra vw af - da det ikke var ret alm dengang vores biler var nye - og de gider sgu ikke bruge tid og energi på at teste det for os ...

Bagtøjet kan jeg ikke forestille mig at det er et problem - der anvendes jo udelukkende org vw reservedele - de kan allerhøjest sende os omkring told og skat hvis de har de små sko på den dag - jeg skal ha lavet det i min bus - der kan arrangeres både bremseforstærker osv - så den kan måske godt gå - men en buggy kan vist nok også laves med forstærker fra en morris mascot eller en elektronisk bremseforstærker - så held og lykke - bare klø på - fedt at du har mod på det :D
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) bugservice Member
Skrev for 20 years siden | | | |
HEJ
For nogle år siden havde jeg en invalid kunde der kørte en 1303 med aut.gear og håndgas/ håndbrems der var bare mont en stang ned til bremsepedalen med gashåndtag fra en knallert dette virkede perfekt
så det kan sagtens lade sig gøre jeg havde faktisk stangen liggende nogle år men har den ikke mere
MVH DENNIS
http://www.bugservice.dk
44443400
-------------------------------------------
VWW.BUGSERVICE.DK torsdage på tlf 29112161 WEBSHOP http://www.bugservice.dk
(permalink) Leonard Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Den håndbetjente bremse er ikke typegodkendt og her ikke været forbi teknologisk institut.
Oftest er det "bare" en stang fra pedalen, der går op til en anden stang, der er hængslet i den ende og har et håndtag i den anden, så trykket på håndtaget overføres til pedalen.
Er der brug for forstærker sættes denne i hvor den originale sidder, og det kan måske give et problem i en gammel model uden. Men da jeg har fuld kraft i armene er det ikke noget problem for mig.

Det hele afhænger af hvad man vurderes til af en SBI-mand, der først afprøver ens bevægelser og så indstiller noget til ens kørekort. Så får man et kørekort med nogle koder på, der betyder hvordan bilen skal være indrettet. I mit første kørekort stod der at jeg skulle have servostyring, ratknop, højrehåndsbetjent bremse og speeder samt automatgear. Det fik jeg ændret til at jeg i dag bare skal have håndbetjent bremse og speeder samt automatisk kobling eller automatgear. Om håndbetjeningen er til højre eller venstre hånd må jeg selv om og servostyringen og ratknop slap jeg også for. Det er ikke så ofte de giver lov til automatisk kobling, da det kræver lidt mere af chaufføren, der skal jo skiftes gear og tænkes lidt mere fremad for at kørslen bliver glidende og sikker.
Når så bilen er ombygget skal den synes med brugere i, og der skal man vise at tingene sidder fornuftigt, så kørslen kan udføres sikkert og ubesværet. Og der går de meget op i, at man kan bremse så hjulene blokerer eller ABSen slår fra.
Både kørekort og bil godkendes af SBI, der har nogle enkelte bilinspektører med dette som speciale rundt om i landet.
Og det afhænger som sædvanligt når det er SBI meget af manden og hans humør, så da jeg først var blevet uenig med ham i Odense måtte jeg til Rødovre for at få godkendt min nyeste bil.
Til det periodiske syn kigger de slet ikke på den specielle indretning, så der er det bare en almindelig plads og den mand der nu er der.
(permalink) Jesper_P Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hej Leonard.
Hvordan er det med adgangsforhold..skal du selv kunne komme ind i og ud af bilen???. Hvis så skal der jo nok laves noget med nogle døre, ikke fordi det er det store problem, men bare lige en tanke der slog mig. Er det noget de går op i også??

en tanke.... gearstang og speeder kunne vel i dit tilfælde bygges sammen, så du giver gas med en "bremsearm-fra en cykel el. lign"

MVh. Jesper
-------------------------------------------
Lok: Ved Holbæk. 4300
Mob: 30286653
(permalink) Leonard Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hej Jesper

Jeg vil ikke få problemer med at løfte mig over kanten, der skal måske tilpasses lidt i glasfiberen, så kanten bliver bredere eller smallere.
Det er jo ikke som i et motorløb, hvor jeg skal kunne komme ud på 7 sek.

Speeder og bremse bygges ofte sammen i et håndtag, i Lupoen, som kan ses på et billede tidligere i denne tråd, er det sat sammen så når stangen føres bagud, så gives der gas og når der trykkes på den, så bremses der. I min T4 er der et håndtag under blinklysarmen, der når det vippes i samme retning som at blinke til venstre, så gives der gas, mens at trykker jeg ned (lidt skråt fremad) så bremses der.
Det skal altid laves så bremsebevæglesen er fremad, for så øges trykket helt automatisk hvis hvis jeg mister balancen.
(permalink) Jesper_P Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Nu ved jeg ikke helt hvordan sådan en semiautomatisk gearkasse opfører sig, andet end den selv kobler ud når man skifter gear, men tanken ved at bygge gearstang og gas sammen og så have seperat håndtag til bremse var:
Hvis det er ligesom i en alm. bil og man skal skifte fra 1. til 2. og man slipper gassen helt inden man kobler ud..kan der komme den der grimme kængurueffekt....det kunne måske undgås hvis man ikke skulle skifte håndtag for at skifte gear???..altså få en mere flydende kørsel.

MVh. Jesper
-------------------------------------------
Lok: Ved Holbæk. 4300
Mob: 30286653
(permalink) Leonard Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Det er derfor at bremse/speeder sidder til venstre hånd i min T4, for så er højre fri til at aktivere koblingen og skifte gear (der sidder en trykknap på gearstangen som virker som kobling). Retningen holdes med venstre hånds tommel, mens de øvrige fingre styrer gassen og skal der bremses er det bare at vippe hånden lidt :-)
(permalink) JBI Member
Skrev for 20 years siden | | | |
du kunne også montere en mundgas, sådan en bruger jeg når jeg flyver paragliding... :D men det ser nok ikke så smart ud når du holder for rødt lys inde i midtbyen.... :?
(permalink) Leonard Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Smart ting, så er man også helt fri for at snakke i mobil, mens man kører :-))

Reply

You must log in to post.