Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  HJ

Tags:
No tags yet.

(permalink) kitcarlasse Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Overvejer at invester i en Haltech E6X motorstyringscomputer fra
http://www.scantune.dk/
Her lover man mig at de udover at sælge mig denne styrring kan montere denne ! De har bare ikke nogen der kan programmere den og instille den via PC på rullefelt ?????

Kender du nogen der kan ??? så hører jeg meget gerne fra dig :cry:

mvh
kitcarlasse
(permalink) kitcarlasse Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Den nye Haltech E6X motorstyring er noget af det ypperste i verden.

Meget fint graduerede tabeller gør det særdeles anvendeligt til både hverdagskørsel og motorsport af enhver art.

E6X kan læse de fleste sensortyper på markedet og kan sættes op til at styre spjældhuse, turbo, kompressor, NOS mm. Software og manual medfølger. Der ydes support på Dansk.

Priser: E6X box alene kr. 6800,00

Til boxen skal man bruge enten:

E6X ledningsnet kr. 2300,00
Som er et komplet ledningsnet der blot skal tilsluttes de enkelte komponenter.

Eller

E6X connector kit kr. 330,00
For dem som selv vil lave deres ledningsnet eller bruge E6X sammen med den originale ECU.

Montering + justering fra kr. 3500,00

Alle priser er excl.moms.


Hent produktblad her på
http://www.scantune.dk
(permalink) Danborn Administrator
Skrev for 20 years siden | | | |
Hmm...ca. 16000kr??, -for et par tusser ialt kan du lave et system som er lige så godt og langt mere fremtidssikret: "Megasquirt".

Jeg er i fuld gang med et som er næsten klart til min Wasserboxer,
Fuld histiorie med billeder Kommer snart!

Her en link [size=18:e63ea1c9b8][color=orange:e63ea1c9b8]MEGASQUIRT[/color:e63ea1c9b8][/size:e63ea1c9b8]

Jesper
-------------------------------------------
My drinking team has a racing problem.... 23201389
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg har læst og læst og rodet på nettet. Også set Megasqirt. Udskrevet og studeret deres vejledning og manual.
På trods af min egen lange erfaring med motortuning, fatter jeg ikke en brik. Hvordan pokker skal man gøre sig noget som helst håb om nogen sinde at få motoren til at starte og for slet ikke at tale om at køre rigtigt ?
Der er da ingen almindelige mennesker der aner en brik om hvor alle de parametre man kan indstille, skal stå bare for at komme igang.
Eller er det bare mig der er for gammel ?
Jeg kunne godt tænke mig at se det på en computerskærm med en kørende motor koblet til.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 20 years siden | | | |
Der findes forskellige programpakker til megasquirt, alle udviklet under "open source" dvs. de er gratis og frit tilgængelige på nettet. der kommer regelmæssigt opdateringer som man bare kan hente, loade og køre med.

der findes avancerede hvor man kan justere alverdens parametre, og bla. indkoble tændingen så den også styres af megasquirt (især interessant vet turboladning), og simple "fool-proof" hvor motoren startes op og kører på forholdsvis grove indstillinger i starten, og så selv retter sig ind via lambdasonden

Almindelige mennesker har absolut lige så stor chance for at få et megesquirt til at virke som et haltech. Forskellen er bare at de selv skal arbejde lidt for at stykke systemet sammen (af dele fra skrotten).

Hvis man har problemer med et Haltech-system må man ringe til haltech eller den forhandler man har købt det af for at få hjælp (i deres åbningstid og til timepris)
-Ved Megasquirt søger man hjælp på nettet hos de tusindvis af andre der også roder med det - lidt ligesom vwnettet. Der er bla masser af biler kørende med megasquirt i danmark og sverige.

Jeg tænder ikke så meget på indsprøjtning, men opensource er noget af det mest fantastiske internettet endnu har udklægget..

Hos Haltech sidder der vel en 10-20 ingeniører og arbejder for at udvikle deres system, Megasquirt har 10.000´vis af udviklere over hele verden med masser af entusiasme og opfindsomhed, alle ejer systemet i fællesskab og ingen har interesse i at gøre det dyrt, besværligt eller kompliceret.
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) Farmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Både du og jeg er sgu blevet for gamle Frank :wink:
Nej, vi er bare begyndt 5-6 år for sent på at lære om denne type fødesystem.
Når jeg er nede hos Bo, og vi taler F.I. så slæwer mine ører henad gulvet når jeg går derfra, for det kniber mig gevaldigt at hænge på.

Lasse No offense til hverken dig eller Scantune. Meeen Haltech er sgutte særlig godt funderet heromkring.
Køb istedet noget lidt simplere som f.eks en OMEX box. Den kan du selv opstarte og grund indstille. Og den kan de fleste der er vant til at PC tune trimme for dig. Boxen kan højst sansynligt en del mere end du har behov for.
Vil du ha´toppen af poppen, så køb et Electromotive anlæg. Det er noget dyrere i indgangsfasen, men så er du osse race ready. Og DET DUR ! Plus at der er folk her i landet der kan arbejde med dem.
FJ boxen er efter sigende osse god. Men kender endnu ikke noget til dem på personligt plan.
T.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jamen jeg ville da også helst arbejde med Megasqirt. Jeg synes bare der er mange ting man slet ikke drømmer om, man skal tage stilling til hvis man kigger på screenshots på deres hjemmeside.
Hvem fanden ved f.eks. om dyser skal sprøjte parvis eller hver for sig ? Eller hvor lang tid.
Nu har jeg snuset lidt til indsprøjtning fordi jeg har bygget et par af CB's på type4 motorer og bygget min egen gamle Polo om med en original indsprøjtningsmotor. Men alligevel.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) dRjENSEN Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Til h...... med indsprøjtning.. Det hører til hverdags slæderne :wink: (imho har det ingen sjæl)
(permalink) Danborn Administrator
Skrev for 20 years siden | | | |
Hvorfor det?... hvad er det lige der giver en karburator sjæl??

Det er sgu da noget fis!!

Jesper
-------------------------------------------
My drinking team has a racing problem.... 23201389
(permalink) dRjENSEN Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg sagde det jo.. In my humble opinion.. Ikke for at starte en religionskrig angående karb vs. injt
(permalink) kitcarlasse Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Haltech computeren er blevet mig anbefalet fra både Drag-Racere i Mexicoog Sydney i Australien til min wankel turbo motor !!! Jeg vil heller giver mere og være sikker på et godt resultat !!!! Tror i virkelig på Meagsquit kan klare noget så specialt som en 12A turbo wankel motor der antænder gnist på tændrørene hele 12 x pr motor omdr. ???? Hvis ja vil jeg meget gerne høre mere - ellers er jeg frisk på tryk-karburatorløsningen selvom den sku koste lidt heste ! Men hva der sku være nok af dem :lol:
Scantune herhjemme har ikke en gang erfaring med wankel motorer.... hvem kan man stole på :?:
mvh kitcarlasse
(permalink) Farmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
12 gange ???? Arhh, er det mere end 6.
Iørigt er det ikke noget problem. Det er kunet spørgsmål om at trimme cpuen til det.
Men hvis de er så hotte på det dernede til Rotax, så må de da osse kunne forsyne dig med et basic program, og iøvrigt fortælle dig hvilke faldgruber der er.
Der er ingen tvivl om at Haltech for såvidt er et kanongodt styresystem. der er flere racerkørere her i landet der har brugt dem. Men idag kender jeg ikke til nogen. Og ved heller ikke hvem der kan trimme dem.
Men det må du jo så selv lære.
T.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) HenrikGM Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Ang. MS(megasquirt).

Jeg har rodet med MS lige siden det kom frem i en udgave der var til at have med at gøre, dvs de sidste 1,5år. Folks bekymring omkring MS er den største forhindring de skal over, så er det sagt.

Dernæst kan det godt svare sig at lave ledningsføringen ordentligt. Altså ikke noget med store fuglereder hist og pist, ej heller fine blå strømtyve og så videre. Kvalitet i arbejdet kan spare een for mange forunderlige oplevelser.

Mht at justere det, så vil jeg vove den påstand at jeg kan forklare hvem som helst med lidt indblik i hvordan et elektronisk sprøjt virker, hvordan de skal indstille et MS anlæg. Jeg havde nul erfaring hands-on da jeg startede, og den første bil vi skruede det på(Kadett GSI Turbo) har kørt over al forventning, og gør det endnu. Bevares, der skal tænkes en del i starten, men vis mig lige et programmerbart EFI hvor der IKKE skal tænkes?

Der er i tusindvis at mennesker over hele verden der enten har købt et færdigtsamlet anlæg, eller bygget selv, og har fået det ud og køre uden en dyt forstand på EFI før de startede. Kan man læse manualen, og forstå 80% af det, så kan man også gøre det uden videre, men lad være med at tro det er en turnkey løsning man knalder på en motor, og harver afsted for fuld hammer 5minutter senere. Det tog os ca 3 halve weekender at få kadetten til at køre som den går idag, heraf er 70% af tiden gået med at tage datalogs på en "affyring" og se hvordan det rent faktiskt kører, så justere lidt, og prøve igen.

MS er langt langt nemmere at justere end feks et par karb. og meget nemt at fejlfinde på.

Mht at være bange for ikke at kunne finde info om dysernes åbningstider osv så er den ikke længere end at MS kører fint med de værdier det har default. Der tales om dysernes åbningstid bla. og den er default sat til 1mS i MS, og det passer inden for 0,1mS på stort set alle dyser på markedet, men skulle man nu sætte et sæt 1000ccm dyser i sin motor _skal_ man kunne justere denne tid, derfor er den med.

Der er allerede en håndfuld RX-7ere der har MS på som sprøjt, og jeg ved der arbejdes på en tændingsudgave netop til wankelmotorer.

Codeordet ved MS er at alt kan lade sig gøre, og at det er open source.

Det absolut eneste rigtige problem ved det er at folk af og til har svært ved at finde et pålideligt omdrejningssignal, men en industriel induktiv giver og et par faner på krumptappen kan løse dette i en håndvending, til blot 3-400dkr.

Håber det kastede lidt lys over mysteriet Megasquirt?
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Okey Henrik. Jeg har set dig skrive andre steder og hatten af. Du ved åbenbart noget om elektronik.
Jeg har downloadet og udskrevet manualen. At man nogensinde får en motor i gang ud fra det, fatter jeg simpelthen ikke. Og jeg plejer godt at kunne både engelsk og tysk.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Anders-DK Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hejsa

Jeg stemmer også for MS...! Selvom jeg overhovedet intet erfaring har med det endnu...

Men jeg kan lave print-PCB nede på mit arbejde...

Enten magen til det som ligger på MS hjemmeside (alt er jo tilgængelig, skide smart) eller
jeg kan designe et magen til i orcad, men måske en fysisk anden str og måske andre komponenter evt. SMD komponeter.

Hvis jeg holder mig til MS 2lags print og ved 10 stk ligger prisen så'en ca. på et par hunrede stk.
prisen for kun et enkelt PCB ligger og vipper på små tusind kr.
så jo flere jo bedre.

Er der nogen der kan sige at de godt kunne være lun på at få et PCB helt rå eller evt. et der er fuldt monteret med Komponenter og evt. helt færdig i alu boks????

Har planer om at lave en til mig selv plus for en kammerat....plus 2 stk til en fra mit arbejde.

Regner med at få Lavet de sidste gerber file i Orcad inden påsken så det kan ryge af sted til El-print

Anders
(permalink) HenrikGM Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Lige et lille tip til gør det selv gutterne:

Gør jer selv den lille tjeneste at enten købe PCBet hos udviklerne, eller opdatere det 110% inden i laver printet!

Jeg har selv bygget 4 "versioner" af ms, hvoraf den sidste er 100% opdateret, og jeg forsøger at holde den opdateret hele tiden. Se evt. min hjemmeside.

I kan ikke producere printet i enkeltstyks i det originale design billigere end i kan købe pcbet til i usa. Så grunden til at gøre det skal være at man vil til at kaste sig ud i at opdatere en masse hardwaremods, og helt ærligt, man skal sgu være en smule tosset for at bruge den tid det koster selv at lave printet, og luge smuttere ud i designet.
Been there!

Jeg har bygget nogle stykker til dem der ikke har modet/evnerne til selv at lodde et sammen og det kan ikke svare sig at bruge tid på at designe et nyt MS _medmindre_ man vil opdatere/tilføje en del ændringer til det.
(permalink) Anders-DK Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hej Henrik

Nu ved jeg ikke lige hvor langt MS er kommet I print version.

Men jeg kan MEGET nemt lave MS ver. 2.2 pcb'er da jeg har Gerberfilerne......og dem skal jeg bare sende til vores printleverandør...

Men er helt sikker på du er længere fremme end mig....siger bare at de print v2.2 jeg kan fremstille er magen til MS egne v2.2.....

Men er de længere endnu i deres ver. er det jo ikke meget ved at lave v.2.2 print

Anders
(permalink) Anders-DK Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Henrik

By the way!!!

Har du hørt noget til MS-AVR det er en fra Danmark der har lavet et andet design??

Anders
(permalink) HenrikGM Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Fint nok, men husk lige at du nok skal ha lavet et par hardware mods, ellers skal du nok lave et par Relækort samtidigt.

Jeg har opgraderet min med hele svineriet, og kan faktisk køre minimum 4 lavohmsdyser smækket i parrallel over EN udgang, men skal man ikke bruge det til andet end en 4cyl er det jo ok uden. Grunden til at jeg gjorde dette var for at have alt på ET print, uden en masse tingeltangel ekstra.Den bliver godt nok lidt dyrere, men gensalgsværdien er også højere hvis den kan køre feks sprøjt+tænding på en V8. Jeg synes selv det blev for meget med et par løse ekstra kondensatorer, et par modstande hist og pist, to ekstra trin og et helt ombygget dysedrivertrin, og jeg ville jo,fordi det var sjovt at få til at virke, have alle features med. Alm MS print er fint til langt de fleste med 4cyl.

AVR versionen kender jeg godt, men den synes ikke understøttet helt så godt som alm MS, og 98% af brugerne har ikke brug for de ekstra features AVR tilbyder. Så jeg har aldrigt sat mig ind i det...

Vi har endnu ikke udnyttet en alm MS til grænsen, så jeg ser ikke nogen grund til at kaste mig ud i det vilde SMD eventyr. Det er ikke specielt nemt at lave en masse om i, i forhold til leadede komponenter.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg kan kun bakke henrikGM og i det han siger om justering af megasquirt......men i l løbet er de næste par månedstid får vi lavet en dansk monteringsvejledning til megasquirt da vi har 2 projekter som vi skal i gang med. (en toyota corolla turbo og em mazda MX3 med kompressor).
Den vil komme til at ligge på vores hjemmeside http://www.boost-it.dk.....
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg har siddet og rodet for at købe et kit. Har jeg forstået det ret: Man skal købe tingene forskellige steder ?
Altså jeg ved godt man selv skal finde alle "udenomsdelene" men komponenterne, kan de ikke købes som et sæt ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) HenrikGM Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Komponenterne købes gennem automatiserede digikey ordrer. Printet, CPUen og mapsensoren købes vist hos AlGrippo.

Afhængigt af hvordan dit MS skal se ud kan du bestille flere forskellige "pakker" med komponenter til stimboard,flyback upgraden, osv osv.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hvorfor siger du "vist". Du må da vide det. Eller sammensætter du dine egne "kits"
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) cardude Member
Skrev for 20 years siden | | | |
nu bliver jeg nysgerig. dette system kan det erstatte en fordeler. dvs at bilen får elektronisk tænding blot ved at lode et print selv? eller er det kun til elektronisk indsprøjtning.
(permalink) HenrikGM Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg sammensætter ikke egne "kits", men bygger dem helt færdige til dem der ikke vil/kan samle dem selv. Hvis man vil samle selv vil jeg klart anbefale at man køber kittet i usa istedet for at fedte med at finde komponentet og andet skrammel fra forskellige leverandører i dk.

Jeg har ikke bestilt derovrefra, fordi jeg ville have en del ændringer med på printet med det samme, og var så nød til at lave et nyt printdesign, og fordelen er så at med de ændringer kan jeg køre samtlige versioner stort set uden hardwareændringer.

Ja, hvis man vil det, så kan MS køre både sprøjt og tænding, søg efter "megasquirtnspark". Jeg vil dog anbefale at man starter med sprøjtet alene, og så tilføjer tændingen når man har fået lidt tjek på det.

Megasquirt er en proggramerbar styreboks, der alt afhængig at hvilket software man lægger på CPUen(som styresystem på en pc feks) kan styre en af følgende:

tænding alene
sprøjt alene
fordelerbaseret tænding og sprøjt
fordelerløst tænding og sprøjt

Det er de mest brugte versioner der er opdaterede svjh.

Man kan selv opdatere boksen via et RS-232kabel, næsten på samme måde som man uploader nyt software on-the-fly. Motoren skal ikke stoppes for at ændre feks tændingsvinkel eller brændstofmængde. Vi har da flere gange flyttet på brændstofmængde med bilen i fuld fart(2 mand i bilen,selvf.!)

Der er en del gutter i dk der kører med det allerede, feks en VW golf turbo der kører 14,5km/l på langture, og lægger 198hk på hjulene når den skal. Bilen er synet med ombygningen(skrevet i papirerne!).

Reply »

You must log in to post.