Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  HJ

Tags:
No tags yet.

(permalink) Farmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg er ikke i tvivl om at MS er kommet for at blive. Og det at den bliver opdateret hele tiden , når nogen finder på noget smart er da godt.
Men "198 hk og 14,5 km/l v. pænere kørsel " er jo ikke noget unikt.
Og jeg mangler stadig at se nogle der har lavet noget seriøst med MS. - Men systemet er måske for nyt til at forlange det endnu. (Eller osse har jeg ikke set de rigtige steder)
Noget af det jeg synes der mangler af dokumentation, og som ingen åbenbart vil ud med er, Hvordan ser forbrugskurven ud kontra effekt, hence CO, CO2, PPM, O2 ??
En ting er at lave noget der kan gi brændstof til noget effekt. En anden ting er at lave noget der passer til motoren.
Efter at have set proffe "lege" med indspr. er jeg hvertfald blevet klar over at jeg, og mange andre SLET ikke kan være med der. Det kræver væsentlig mere end den almindelige skrueholder uddannelse at få det til at virke lige i øjet.
Et helt andet punkt er økonomien. Når det hele er talt med, hvormeget billigere er det så set i forhold til eksempelvis en OMEX ? - Ikke meget vel ?
Kan det i det hele taget betale sig at rode med, ud over glæden ved at kunne suige, at jeg har selv lavet det.
T.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 20 years siden | | | |
Der er jo ingen "black magic" i indsprøjtningsanlæg, uanset om de hedder Haltech, "omex", Elektromotive eller Megasquirt

Det at bygge motorer kommer aldrig til at være en videnskab i stil med Hjernekirugi. Men der er stadig masser af mennesker der gerne vil gøre det til det for at få lidt anerkendelse.

Indsprøjtning handler jo bare om at få en computer til at dosere mængden af benzin en motor skal have på et givet tidspunkt, udfra en række målepunkter.
(spjældets stilling, omdrejningerne, temperaturen, lambdsonden, trykket i indsugningsanlægget mm)

succeshistorier med MegaSquirt er der masser af: http://members.shaw.ca/megasquirt/itruns.htm

(Jeg synes jo bare at det ser så trist ud med alle de slanger og ledninger i forhold til to flotte karburatorer..!)
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) HenrikGM Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Der er bygget twinturbo V8, blackbirdmotor m. turbo og +340hk til et landspeedrecord forsøg, RX-7 turbo m. MS til sprøjt, RoverV8,osv osv. Se evt. "succes stories". Det er kun en brøkdel der er repræsenteret der. I DK er der allerede mindst 15 der kører med det, og er glade for det.

I løbet af kort tid skal der skrues MS på en kompressortunet MX-3 GTR, Der skal skrues MS på en Corrolla der sidste gang den var på felt smed 345bhp på rullerne, og til DHB i år bliver MS ret kraftigt repræsenteret. JEg har ihvertfald kendskab til 4 biler der stiller op med det på, så mon ikke du har ledt de gale steder ;-)

Det er ikke rigtigt muligt at lave en generel forbrugskurve!! Jeg kan på 4sekunder lave forbruget mega stort, eller farligt magert og dermed er forbrugskurven ikke rigtigt til noget på andet end een specifik motor med een specifik VE tabel og opsætning. Kan du finde en forbrugskurve på en omex??(der er seriøs!).


198hk er ikke voldsomt usædvanlig, men skidtet er trimmet så det går glat gennem snifferen i SB, og der er ingen spøjse overgange mellem gas og påløb, så indstillingen er 10-4(jeg har ikke rodet med den, så det er ikke selvforherligelse der er tale om!)
Jeg synes sgu det er helt godt gået på en stort set std 1,8CL, taget i betragtning at det er på et ultra lavt budget, det kan holde(gearkassen er dog et problem) og kører helt uden nogen besynderlige nykker som feks MF2 og andet altid medfører.

Alle kan lave noget der giver brændstof, men uden noget grej der understøtter justeringsmuligheder, så får man aldrigt mellemområderne med. Det tillader MS, og ovenikøbet så det er intuitivt for de fleste.

Fidusen med MS er at det er billigt, det er veldokumenteret,det kan alt det den almindelige tuner skal bruge(og mere til), det kan justeres af den almindelige gut, der gider læse manualen, man kan datalogge på ALT, man kan få datalogget vist grafisk(nemt af afsløre en for lille pumpe feks!).

Kadetten Jens byggede har et samlet motorbudget langt langt under hvad en tilsvarende motorstyring koster, og skulle han mene at justeringen ikke er helt up to date, så er det bare at kridte PCen og komme igang. Man kan nemligt SELV justere det, og er ikke pisket til at skulle betale felttimer og "proffessionel" justering hver gang man skifter en stump.

Spørgsmålet er om man gider sætte sig ind i det selv, eller man er villig til at betale et 5ciffret beløb for tilsvarende vare indkørt og justeret.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jo Henrik, men i manualen står der ikke noget om "datalogge", hvad er VE ? PWM ? PCb ? osv. Jeg er da godt klar over at det er selvfølgeligheder for et computergeni.
Hvad er det helt konkret man skal gøre inde på den side med alle urene til venstre og et diagram med et rødt kryds til højre. Eller skal man til at sætte værdier ind i alle de rubrikker på alle siderne ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) HenrikGM Member
Skrev for 20 years siden | | | |
VE er motorens volumetriske effektivitet. Samme værdi som samtlige motorstyringer på markedet anvender i een eller anden form.

Datalogge er 110% skåret ud i pap i FAQen, og 10minutter med softwaren vil stensikkert få et lys til at dukke op. Det er blot at trykke datalog, give filen et navn, ræse en tur, stoppe loggen, og kigge på det i programmet "LOGVIEWER"

PWM er dysens strømbegrænsning. skal kun bruges til lavohmsdyser. Findes også i alle andre styringer.

PCB er forkortelsen for PrintedCircuitBoard, og er blot printkortet. PCB er en gængs forkortelse blot på engelsk.

Alle de værdier du har på den side er preudfyldt. Motoren kan garanteret starte med default VE tabellen. Diagrammet er en grafisk fremstilling at din VE tabel. Rigtigt godt værktøj.

Jeg skal gerne demostrere det på skrivebordet hvis du kigger forbi Herning en dag. Vælger man at bygge et stimboard til MS så kan MS køre på skrivebordet, med alle sensorer, og alle funktioner aktive. Keine hexerei. Man skal ha hands-on så ser man ret hurtigt lyset.
(permalink) Fastoldvw Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Essensen af min motorinteresse:
-------------------------------------------
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Okey Henrik tak for svarene.
Herning hmm. Hvor og hvornår ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
I´m ALL EARS 8)
Når jeg hentyder til en forbrugskurve, tænker jeg ikke generelt. Den kan ,som du osse nævner, kun bruges til noget på "den " bestemte motor. Men den kan så til gengæld afsløre om der er huller i systemet, og om motoren udnytter det brændstof den får.
Den har lissåmeget med selve kombinationen at gøre som selve sprøjtet.

Jeg er stadig lidt tilbageholdende overfor produktet, men det kan godt have noget at gøre med at jeg er en gammel sur røv :wink: Og satser mere på det sikre, fordi jeg ikke ved noget om det der produkt. Men lad os nu se tiden an. Der kommer jo nok flere ud at køre med det.

Men Henrik. Hånden på hjertet. Hvad koster det i runde tal at opbygge et MS system, hvis man ser bort fra prisen på dyser spjæld og følere ??

Iøvrigt ku det jo være at Frank og jeg sku ta hinanden i hånden og komme ind til dig en dag ,med et stykke sød brød og se lidt mere på systemet. indsigt er altid godt.

T.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) HenrikGM Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Kender een der kunne "finde" de fleste at komponenterne på sit arbejde. Et komplet fungerende MS kostede ham mindre end end end tur i biffen med kæresten. Bilen kører på 9.måned uden ballade.

Det er selvf. langtfra alle der har de muligheder, og situationen er jo ikke realistisk. Et realistisk bud på prisen afhænger lidt af hvilken vej man vil gå.

Købe stumperne i USA og samle selv vil lande i mellem 1200 og 2000(ca priser) alt afhængigt at hvordan digikey sender pakken, og hvordan toldvæsenet vil beskatte det. Jeg har hørt begge priser, så det er tilsyneladende et sprg. om man er heldig eller ej. Det skal siges at jeg IKKE selv har prøvet at importere et kit fra usa.

Jeg bygger dem istedet selv, til mellem 1900 og 3300dkr alt afhængigt om man vil have et barebone print fuldt monteret og testet,evt grundjusteret, eller om man vil have en færdig monteret MS med flybackupgraden,fuld hardwareunderstøttelse af alle features i MSnS, og monteret i alukasse.

I forhold til hvad MS kan, så er det imo det system man får mest bang-for-the-buck, men hvis man allerede har puttet +50kkr i en motor, så er MS selvsagt ikke det rigtige valg. MS er imo det helt rigtige valg til den hjemmetuner der er kommet ud over at stå med snuden under hjelmen og rode med at få et sæt webere til at køre 10-4 under alle forhold, og det absolut rigtige valg til alle de rødder der har eftermonteret trykladning på en gammel slæde, og slås med at skidtet ikke kan justeres.

Eks har "duckstardeluxe"(se evt diverse Megasquirt tråde på powerpage) monteret det på en uno turbo, og han har vist ikke fået armene ned endnu. Sidst jeg hørte fra ham var han helt vild over den speederrespons han kunne justere sig frem til.

Man skal ikke bygge MS på en bil, hvis man ikke har interessen i selv at kunne skrue og justere. Med andre ord, hvis man vil køre sin bil ud til palms eller scantune eller lign.(meget kompetente firmaer, ikke noget ondt om dem!) og vil bruge den slags penge på skidtet, så skal man holde sig langt fra MS, da det altid vil være nemmere og hurtigere(og dyrere) at købe sig en løsning, og er det købeløsninger man vil have, så er MS ikke det rigtige valg. Så hedder det electromotive istedet.

Jeg kan bestemt godt forstå skepsisen. Jeg ville ikke selv bruge en reje på systemet til at starte med, og fuskede helt vildt for at bikse den første sammen, og forventede egentligt at det bare var et overkill MF2 lign. system, men det er langt mere avanceret end som så, og da jeg ikke rigtigt kunne montere en fuglerede i en bil så det kunne prøves in real life, så biksede jeg et print sammen, og denne "prototype" kører idag i en GSI turbo. Siden hen er der så tilføjet flere småting.

Vi kan nok godt finde en dag i påsken. Kan du ikke lige smide mig en mail?
(permalink) HenrikGM Member
Skrev for 20 years siden | | | |
http://www.carcraft.com/techarticles/116_0403_mega/

Faldt lige over dette link.
Det er et ret stort bilblad der har haft fingrene i MS og giver det lidt kritik.

Tænkte nogen herinde kunne tænke sig at se anmeldelsen.

Reply

You must log in to post.