Foråret er kommet og det begynder at krible i fingrene..
Som Gearheads tænder vi jo på alt hvad der har stil og kan rulle, så Danborn kom til at investere i en gammel karosse fra en formelracer.
Den må vi hellere se at få til at bevæge sig ved egen kraft så den ikke bare står og støver til i hans undergroundgarage på vesterbro.
Projektets målsætning:
Det skal være sjovt
Det skal være sjovt
Det skal laves så billigt som muligt
Vi skal lave så meget som muligt selv eller med venners hjælp
Den skal være cool, hurtig og køre fedt
-og så skal vi lære lidt undervejs
Karossen har aldrig været bygget til en vw-bund, og den er alt for lang, så vi må bygge den kraftigt om
Bunden bliver en kortet ovalbund med nyere forbro og firledet bagtøj
Motor bliver jo nok en Wasserboxer (det er jo Danborns varemærke)
Jeg smider lige en bunke billeder op, jeg skal nok skrive en masse tekst til dem senere (er på vej i byen nu)
Sådan ser karossen ud når den er stillet op på et par kasser, og nogle hjul smidt ind i hjulkasserne. Danborn prøver at lave en cool grimasse..
Her er et gammelt billede fra dengang karossen sad på en Formel Ford. Karossen er danskbygget i ET exemplar..
Sort/hvidt billede fra et eller andet racerløb engang. vi mener at det er en mascot kølergrill der er på. Bilen foran minder om den, men er helt anderledes..
Fronten: Lygtehusene har engang "vendt udaf", men er skåret af og vendt indad. der fulgte nogle lygteglas af tvivlsom kvalitet med
Karossen set fra siden.
Det grimme luftindtag skal fjernes og karossen skal kortes en lille ½m op
Så gik vi igang med bunden:
Her ligger bagtøjet fra en 1303 der skal koges i.
Vi bruger HELE bagtøjet incl torsionsrør og støddæmpertårne, fordi støddæmpertårnene er anderledes på firdelede biler.
For mange år siden byggede vi om til firledet ved kun at svejse indfæstningerne til bærearmene i vores svingaxelbunde med det resultat at bærearmene ramte støddæmpertårnene når bilen fjedrede ned.
Her er en gammel bund med et fint rammehovede som vi skal bruge, nu skal det bare bores af (gaaab 1000 punktsvejsninger)
Først bliver bundfileterne boret af, de fejler ikke ret meget og er originale (god kvalitet) - så dem reparerer og korter vi senere..
Bunken med skrot bliver større og større
Fileterne er blevet boret af bunden med det gode rammehoved, nu skal bunden af tunellen bores af og bagtøjet skæres af
når vi skal sætte det andet bagtøj på, skal den bagerste gearkassebøjle flugte med bunden af rammetunellen som det ses her
Der bores igen, der går nogen bor til...
Den vandrette gearstang skal jo kortes når vi er færdige med at korte bunden (og flytte gearskiftet)
Dette mål er fra hullet til gearstangen til begerste motorbøjle. -Når vi har kortet færdigt, kan vi tage et nyt mål og dermed regne ud hvor meget gearstangen skal kortes
Der er fandme mange rør inde i den tunnel:
Gaskabel
Koblingskabel
2xHåndbremsekabler
2xvarmekabler til varmekasser
benzinrør
2xvarmekabler til spjæld under bagsædet
9 stk..! -det ser vildt ud
Vi fjerner alle varmekabelrørene
bagtøj splittet ad og på vej til at "blive skåret rent"
Her er lidt billeder af ovalbunden der fik samme tur
Her er vores bund, vi har skåret 30cm ud af bunden af rammetunellen, det er det der styrer længden af den færdige bund.
I kan se stykket kigger der.
Læg mærke til at vi forskyder samlingen af hhv. top og bund af rammetunellen. Det giver en stærkere samling (og det er nemmere at line op)
Så er delene ved at blive stykket sammen..
Jeg har svejset et jernprofil på bunden af rammetunnelen for at styre vinklen på bagtøjet som jeg beskrev før.
Håndbremse, gas, og koblingsrørene lader vi bare stikke "for langt ud" så korter vi dem når det hele er færdigt.
Problemet i mange kortede bunde er at rørene er skåret over inde i tunellen, og samlet dårligt igen. Det undgår man helt på denne måde
For at tvinge bunden af baggaffelrørene på plads over for hinanden måtte jeg lave nogle små værktøj. Man skaj jo ikke kunne se at der er blevet en svejsning her når vi er færdige.
for at line bunden op lægger vi en lige stang hen over de bagerste støddæmpertårne.
Når man så flugter hen over forbrorørene kan man se den mindste skævvridning.
Bundens vridning bliver først låst når vi svejser den sidste del af rammetunellen fast.
(fin elefant ikke..?)
Sp bliver der krydsmålt fra forbrorørene og til torsionsrøret bag.
Når de passer på millimeteren. Svejser vi to midlertidige profiler på for at sikre at der ikke er noget der trækker sig når vi begynder at svejse.
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707