Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Danborns Tiger

Tags:

(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 20 years siden | | | |

Foråret er kommet og det begynder at krible i fingrene..

Som Gearheads tænder vi jo på alt hvad der har stil og kan rulle, så Danborn kom til at investere i en gammel karosse fra en formelracer.

Den må vi hellere se at få til at bevæge sig ved egen kraft så den ikke bare står og støver til i hans undergroundgarage på vesterbro.

Projektets målsætning:

Det skal være sjovt

Det skal være sjovt

Det skal laves så billigt som muligt

Vi skal lave så meget som muligt selv eller med venners hjælp

Den skal være cool, hurtig og køre fedt

-og så skal vi lære lidt undervejs

Karossen har aldrig været bygget til en vw-bund, og den er alt for lang, så vi må bygge den kraftigt om

Bunden bliver en kortet ovalbund med nyere forbro og firledet bagtøj

Motor bliver jo nok en Wasserboxer (det er jo Danborns varemærke)

Jeg smider lige en bunke billeder op, jeg skal nok skrive en masse tekst til dem senere (er på vej i byen nu)

Sådan ser karossen ud når den er stillet op på et par kasser, og nogle hjul smidt ind i hjulkasserne. Danborn prøver at lave en cool grimasse..

Her er et gammelt billede fra dengang karossen sad på en Formel Ford. Karossen er danskbygget i ET exemplar..

Sort/hvidt billede fra et eller andet racerløb engang. vi mener at det er en mascot kølergrill der er på. Bilen foran minder om den, men er helt anderledes..

Fronten: Lygtehusene har engang "vendt udaf", men er skåret af og vendt indad. der fulgte nogle lygteglas af tvivlsom kvalitet med

Karossen set fra siden.

Det grimme luftindtag skal fjernes og karossen skal kortes en lille ½m op

Så gik vi igang med bunden:

Her ligger bagtøjet fra en 1303 der skal koges i.

Vi bruger HELE bagtøjet incl torsionsrør og støddæmpertårne, fordi støddæmpertårnene er anderledes på firdelede biler.

For mange år siden byggede vi om til firledet ved kun at svejse indfæstningerne til bærearmene i vores svingaxelbunde med det resultat at bærearmene ramte støddæmpertårnene når bilen fjedrede ned.

Her er en gammel bund med et fint rammehovede som vi skal bruge, nu skal det bare bores af (gaaab 1000 punktsvejsninger)

Først bliver bundfileterne boret af, de fejler ikke ret meget og er originale (god kvalitet) - så dem reparerer og korter vi senere..

Bunken med skrot bliver større og større

Fileterne er blevet boret af bunden med det gode rammehoved, nu skal bunden af tunellen bores af og bagtøjet skæres af

når vi skal sætte det andet bagtøj på, skal den bagerste gearkassebøjle flugte med bunden af rammetunellen som det ses her

Der bores igen, der går nogen bor til...

Den vandrette gearstang skal jo kortes når vi er færdige med at korte bunden (og flytte gearskiftet)

Dette mål er fra hullet til gearstangen til begerste motorbøjle. -Når vi har kortet færdigt, kan vi tage et nyt mål og dermed regne ud hvor meget gearstangen skal kortes

Der er fandme mange rør inde i den tunnel:

Gaskabel

Koblingskabel

2xHåndbremsekabler

2xvarmekabler til varmekasser

benzinrør

2xvarmekabler til spjæld under bagsædet

9 stk..! -det ser vildt ud

Vi fjerner alle varmekabelrørene

bagtøj splittet ad og på vej til at "blive skåret rent"

Her er lidt billeder af ovalbunden der fik samme tur

Her er vores bund, vi har skåret 30cm ud af bunden af rammetunellen, det er det der styrer længden af den færdige bund.

I kan se stykket kigger der.

Læg mærke til at vi forskyder samlingen af hhv. top og bund af rammetunellen. Det giver en stærkere samling (og det er nemmere at line op)

Så er delene ved at blive stykket sammen..

Jeg har svejset et jernprofil på bunden af rammetunnelen for at styre vinklen på bagtøjet som jeg beskrev før.

Håndbremse, gas, og koblingsrørene lader vi bare stikke "for langt ud" så korter vi dem når det hele er færdigt.

Problemet i mange kortede bunde er at rørene er skåret over inde i tunellen, og samlet dårligt igen. Det undgår man helt på denne måde

For at tvinge bunden af baggaffelrørene på plads over for hinanden måtte jeg lave nogle små værktøj. Man skaj jo ikke kunne se at der er blevet en svejsning her når vi er færdige.

for at line bunden op lægger vi en lige stang hen over de bagerste støddæmpertårne.

Når man så flugter hen over forbrorørene kan man se den mindste skævvridning.

Bundens vridning bliver først låst når vi svejser den sidste del af rammetunellen fast.

(fin elefant ikke..?)

Sp bliver der krydsmålt fra forbrorørene og til torsionsrøret bag.

Når de passer på millimeteren. Svejser vi to midlertidige profiler på for at sikre at der ikke er noget der trækker sig når vi begynder at svejse.

-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) Søren Rasmussen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Det bliver da vist porno...
-------------------------------------------
Søren Rasmussen
Sovsekongen@gmail.com
(permalink) K.G.Strom Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Spændende - bliver sjovt at se projektet skride frem
(permalink) Jettadriver Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Det bliver spændende at følge det her, det er et sjovt projekt! Altid godt med en masse billeder - bliv ved med det! :)
(permalink) munken Member
Skrev for 20 years siden | | | |
For helvede drenge hvor i rykker. Jeg har knap nok været væk og så er bunden næsten lavet færdig........

Skal I være færdige næste weekend? :P :P :P :P

Snakkes
Kas
-------------------------------------------
Let it flow - let yourself go
Slow and low - that is the tempo
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 20 years siden | | | |
så kom der lidt tekst på
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) REN Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Her ligger hjulene til den sku´ ;-)

http://www.thesamba.com/vw/classifieds/index.mv?alert+200403041159250162
-------------------------------------------
Tlf: 61713873
Mail: R.E.Nielsen(snaulA)Gmail.com
(permalink) Danborn Administrator
Skrev for 20 years siden | | | |
Ja, det ville sgu være cool..... Meen de er jo ikk' så "Locost" vi må nok nøjes med et sæt BBS'er..... Men den får et rat fra en BRM formel 1 fra starten af 60'erne!!....


Jesper
-------------------------------------------
My drinking team has a racing problem.... 23201389
(permalink) Danborn Administrator
Skrev for 20 years siden | | | |
Her er et billede som nok nærmer sig det færdige resultat!!
-------------------------------------------
My drinking team has a racing problem.... 23201389
(permalink) Haardberg Member
Skrev for 20 years siden | | | |
vi glæder os allerede :)
(permalink) Fastoldvw Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hvaa? er der noget nyt?

Jeg dirrer af nysgerrighed...
-------------------------------------------
(permalink) Danborn Administrator
Skrev for 20 years siden | | | |
Dir ej mere!! Rune

Her et par progress pics..... Bunden står på hjul, kortet 30cm, med 12cm tilbage flyttet gearskift, IRS, nyere forbro,

Læg lige mærke til mit Originale Formel 1 Rat fra 60'erne....Super cool..

Og nej! Det er ikke Neil Young der er ude og tør køre!!
-------------------------------------------
My drinking team has a racing problem.... 23201389
(permalink) Danborn Administrator
Skrev for 20 years siden | | | |
Karossen er kortet ca. 18cm
-------------------------------------------
My drinking team has a racing problem.... 23201389
(permalink) Danborn Administrator
Skrev for 20 years siden | | | |
Et billede bagfra....
-------------------------------------------
My drinking team has a racing problem.... 23201389
(permalink) Bugmeister Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Nu er misundelse jo en grim ting, så jeg vil istedet udtrykke min beundring. Det er da en af de federe karosser jeg har set sat på en VW bund (Ikke et ondt ord om buggyer her).

Jeg kan se at hos Gearheads er det ikke bare bilerne der skal have stil, ejeren er også "med på vognen".
(permalink) birke Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Imponerende projekt.
Skal der danske plader på ?
Hvilken forrude skal på ?
(Jeg regner med at den på billedet er foto-shoppet :) )
MVH Birke
-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) Haardberg Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg kan lige hurtigt fortælle at Jesper danborn har fundet ud af at forruden fra en porsche speedster passer der på. Så projektet i fredags og glæder mig til at se den helt færdig.

Lennart
(permalink) Fastoldvw Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Yeah, keep on rockin' in the free World!!!
-------------------------------------------
(permalink) dRjENSEN Member
Skrev for 20 years siden | | | |
YEAH! [img:01a7834a71]http://www.inm.dk/imagesUpload/generelle/Bertel_Haarder_sh.jpg[/img:01a7834a71]
(permalink) Danborn Administrator
Skrev for 20 years siden | | | |
Så er der nye pics!
Her et par stykker med test setup'et af gearkase og motor, forrude har den også fået.....
-------------------------------------------
My drinking team has a racing problem.... 23201389
(permalink) Danborn Administrator
Skrev for 20 years siden | | | |
Ja, jeg kunne ikk' lade være!! Fra 0 til photoshop på 10 sek.!!
-------------------------------------------
My drinking team has a racing problem.... 23201389
(permalink) BB_Henrik Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Farmer John! Im`in love with your daugther....Ser fame goU...!!!! :roll:
(permalink) tagsnket Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[color=darkred:7f3f412674][size=18:7f3f412674]det er FANME ET DEJLIGT PROJECT ....

og igen .........[/size:7f3f412674] [size=24:7f3f412674]EJJJ ..... HVOR ER DET BARE DEJLIGT at se ....[/size:7f3f412674]
[size=18:7f3f412674]
det kan jeg sku lidt :-)[/size:7f3f412674]

[size=12:7f3f412674]RIGTIG GODT LIDE ENDDA ;-)[/size:7f3f412674]

KL
(permalink) Danborn Administrator
Skrev for 19 years siden | | | |
Så er der lidt fremskridt i projektet

Nu er den mere eller mindre på hjul, der er kommet en motor i, en Wasserboxer selvfølgelig... og en sænket forbro. Bagenden er blevet hængslet på spyder maner i bagkanten,

Hjælpe rammer er der også blevet lavet,

Og JBI's gamle BBS'er er kommet til ære og værdighed..
De passer perfekt til projeketet...

I øvrigt hvis der nogen der ligger inde med et par 4x100 spacere på en 15-20mm så gi' mig et kald!!

Jesper
-------------------------------------------
My drinking team has a racing problem.... 23201389
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 19 years siden | | | |
noget nyt med bilen....det er jo længe siden vi har set noget si :D :D :D dst
-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616

Reply »

You must log in to post.