Ja så skulle det være ganske vist.. Jeg er så småt på vej til tyskland for at hente en (tilsyneladende) rigtig nydelig late bay (en 78'er)
Bussen er en 7 seater med walktrough og 1600ccm :D
MEN..
Kunne nogle af jer som har eller måtte have haft sådan en svend, gide at skrive hvad og hvor man evt. skal passe på og hvad man skal holde øje med!? Det ville virkelig blive påskønnet!
Da jeg godt ved at der vel selvfølgelig kan være 1000 ting i vejen med sådan en gammel bus, og ikke forventer at alle bliver remset op, ville en liste med de mest generalle og almindelige fejl være guld værd!
Jeg går ud fra at stilheden betyder at der ingen alm. kendte faldgruber er ved køb af sådan en bus.. Og det er jeg rigtig glad for! :D
jojo - HEEEEELT VILDT mange - men det tar en hel dag at skrive dem alle - hvor meget ved du i forvejen - og hvor dygtig er du til at gå en bil igennem - det er jo svært at vide ????
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Nej nej.. bare de mest almindelige fejl I kunne tænke jer der måtte være på en bus..
Ved ingenting om busser (har haft en alm 12oo'er fra '72, det er alt).
Specielt dygtig er Jeg vel derfor ikke til at gå sådan en igennem.. MEN
Hvis man havde nogle ting som kunne indikere, at bussen måske ikke helt er hvad sælger godt kunne tænke sig at jeg tror den er... så var man jo godt hjulpet.. :wink:
F.eks er der noget der gør, at man absolut skal holde sig væk fra sådan en, når man kun er novice som jeg..? (det kunne jo godt være der var noget specielt)
Ikke fordi at jeg er expert på busser, men jeg har da selv to af slagsen.
Først og fremest så tjek forbro, specielt i bunden.
Busser har det med at ruste følgende steder:
- knæstykket
- der hvor sikkerhedsselen er mont. i skærmen
- se efter inderskærme bag samt skærmkante
- paneler
- er der tegn på rust hvor bunden er hæftet på tværvangerne (kan resultere i en større rustopgave)
- døre og klapper er ikke det største problem, de kan skiftes.
Nu ved jeg jo ikke om det her handler om et projekt eller en køreklar bus. Hvis den sælges som køreklar, må der helst ikke være rust de pågældende steder.
Kender du afgiften på sådan en? Jeg har selv overvejet at købe i udlandet.
M.v.h.
Ole Solmer - Haderslev
-------------------------------------------
M.v.h. Ole Solmer - mob: 61 33 54 61 mail:
Bautahus@gmail.com - Haderslev
Okay - på en bus er der mange steder der kan være rust - i forhold til en bobbel - alle vangerne og traverserne - og der er mange - se efter om samlingerne ved døre osv passer - en go ting er at se om snekkehuset er iorden - det er svært at finde et der duer - samt er en bay ofte rusten i ankerpladerne - se efter om bilen er komplet - de er dyre at købe dele til - en bay er ofte rusten under gummilisterne ved ruderne - og til sidst se efter om skyde døren kører som den skal - alt andet er vist en personlig vudering - men misser du noget står du jo selv til ansvar - men hvorfor købe en late bay - når en early koster MEGET mindre at ha - den er dyr i forsikring og vægtafgift i forhold til en early -MEGET- men good luck
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Jeg takker mange gange for jeres svar! :D
Mht afgift på sådan en late bay, så er jeg i det uvisse.. Men tager chancen (håber på at det ikke løber meget over 10k).
Mht hvorfor det bliver en late og ikke en early bay, så er svaret at nu var der liiiige en rigtig fin late bay til salg (forhåbentlig!!) og det virker ikke som om den slags hænger på træerne mere.. (og da slet ikke early bays..)
okay .- men fatter ikke du ikke bare venter til den rigtige kommer - du kunne jo spare min det halve i importafgift - but your choice
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)