jeg er ved at bygge min motor (1200, 64') om til 12v og skal have en 12v dynamo på. Dynamoen er af den type med to bagplader. Mit problem er afstanden fra blæseren til bagpladen.
Ifølge haynes skal der være 1,5 - 1,8 mm afstand. Men på min er afstanden næsten en cm.. jeg har ikke lagt chims imellem monterings-dimsen og blæseren.
Er der forsk. typer blæsere og hvad passer sammen?
Der er forskellige blæsere, som du kan se på billedet.
Jeg tror nu det er bagpladen der er forkert, de kan også være forskellige.
Jeg mener den brede blæser har alt det brede indad, hvis du forstår. Ude ved bagpladen er de ens.
Jeg tror også der findes nogen transporter-12V dynamoer der er anderledes. Du har bare været uheldig at finde nogen dele der ikke passer sammen. Prøv igen.
Du skal have noget fra en 68-70 1300 type 1
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Jeg måtte lige hen og se efter i min manual. Der står gdt osse 1,8-2 mm.
Men. Det skal du altså ikke ta´så tungt. Det der er vigtigt er afstanden fra blæseren og ud til bagvæggen, altså der hvor den suger luften ind. Den skal netop gerne være på ca de 2 mm.
Ved nærmere eftertanke tror jeg det er en kombination af din dynamobagplade og så "foden" som blæseren monteres på. Der er noget med at de ikke er ens.
T.
jeg hat 2 forskellige "fødder" til at montere blæseren på dynamoen, den ene er lidt højere end den anden, men begge giver for meget afstand og selv om jeg bruger den lille fod og den lave blæser går den stadig på blæserhuset. jeg må se om jeg kan finde noget der passer sammen.
Som frank skriver, findes der nogle dynamoer fra busserne der er lidt anderledes. de er en ½-1cm længere, giver en anelse mere strøm, og har en speciel bagplade der hører til (dynamoen stikker simpelthen en anelse længere ind i blæserhuset..)
Jeg har vredet min hjerne over dit problem, og kommet frem til at du må have kommet til at kombinere bagpladen fra en sådan busdynamo, men en alm. dynamo fra en type 1.
Prøv at sammenligne din bagplade med en anden..
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
pas nu på hjernen! :wink: Dt lyder meget sandsynligt at det kan være en bus dynamo. Jeg må lige spørge Rasser.
Så skal jeg have fat i en blæser fra sådan en også? Eller passer det sammen så remhjulet kommer til at sidde rigtigt over hjulet på krumbaskeren?
alle blæsere er ens i offsettet der hvor de møder dynamoen.
Det eneste du skal sørge for at din blæser skal passe til er til dit blæserhus
hvis du har en af de lange busdynamoer, skal du have de tilhørende bagplader
hvis du har en alm. dynamo skal du have "normale" (12V) bagplader (til generator eller dynamo - de er ens)
jeg tror at du har en normal dynamo, og de specielle bagplader fra busdynamoen..!
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Hey Krag (Mathiasen)... var der ikke også noget med at vi stod og kiggede på de bagplader og så at der var forskel i "buningen/svajet" på dem.. og så blev vi enige om at vi hellere måtte holde os til den plade der var på dynamoen.. eller hvordan var det ???
Nå men jeg har i hvert fald også en alm . bagplade du kan lege med... du siger bare til hvis du kommer forbi, den skal nok ligge klar til dig.
Som Morten antyder kunne en anden bagplade (læs: normal) måske være løsningen.. det prøver vi da bare lige!
lånte du forresten min 36mm top med hjem - det kan jeg nemlig ikke lige huske !!!??
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
hey Rasmus. Nej, jeg lånte vist ikke toppen. Den blev vist siddende på moment nøglen, men jeg tjekker lige når jeg kommer hjem. Jeg finder lige ud af hvornår jeg kommer forbi med dynamoen og en kølig pils.