Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Dumpet til syn

Tags:
No tags yet.

(permalink) Vangaa Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Vi er i den uheldige situation at vores 1302'er er dumpet med et brag til syn.

Vi havde egentlig ikke regnet med det var så slemt; og da vi har orignale sorte plader på bilen er det jo skidt hvis de bliver klippet. Synsmanden sagde det ville koste ret meget at få den synet så nu gælder det om at finde ud af hvad det betyder, og om vi kan nå at lave det inden 1. maj hvor den skal være synet.

Vi er ikke just eksperter i bobler; men vi kan muligvis lave rusten selv, hvis amatør svejsninger er gode nok. Der er dog en del ting vi lige skal have fundet ud af hvad betyder.

Følgende dom fra synsmanden:

"04: selvopretning utilstrækkelig."

"08: bageste inderskærme tæret ved zone B."

"08: bageste vognbund tæret ved zone C"

"08: forbrofæste rep ukorrekt (må ikke svejse til forbro)"

"08: foreste inderskærm tæret ved zone B"

"08: foreste inderskærm tæret ved zone C"

Vi var desværre ikke selv til stede ved synes, så da vi hentede bilen sludrede vi med synsmanden. Han var desværre noget svær at forstå, eller også er det blot fordi manden er vant til professionelle mekanikere så det han skriver bare normalt giver mening.

Det gør der bare ikke for os.. Hvad er disse zone typer? Kan man skifte et "forbrofæste"? Kan man skifte en inderskærm eller lapper man den bare? Rattet er så stramt at det ikke retter op selv. Vi fik det strammet da det ellers var ret løst og gav nogle voldsomme 'klonk' ved vejbump. Er det styrtøjet der er slidt op?

Han sagde man skulle have forbroen af for at reperare skaderne. Vi er ikke lige selv udstyret med lift så vi skal til at kravle ind under bilen og se hvad det egentlig er der er i vejen. Er der nogle der har erfaringer med disse rustproblemer? Er det evt noget "almindeligt" eller noget man skal holde nallerne fra at rode med selv.
(permalink) HNC Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hej Vangaa

På Færdselsstyrelsens hjemmeside (www.fstyr.dk) kan du finde en beskrivelse af de forskellige zoner på bilens karosseri:

http://www.fstyr.dk/graphics/synkron-library/faerdselsstyrelsen/dokumenter/fagomraader/krav/pdf_sbi/afsnit08.pdf

Bilen er nok tæret de "sædvanlige" steder, hvilket kan betyde noget arbejde. Typisk er der tæring bag i bilen ved kuglestykker, inderskærm og bagspidser, bund ved donkraftfæste og omkring rammehovedet, foran ved bagerste del af inderskærm forneden, og - specielt for en 1302 der jo har MacPherson hjulophæng - tæring i tårnene. Til tårnene kan man ikke få mange reparationsdele og arbejdet skal være rimeligt proff udført, førend synsmanden vil acceptere en reparation. Det bedste er at en evt. reparation slet ikke kan ses.

Hvis du ikke har udført pladearbejde på en VW før, vil jeg meget anbefale at du overlader dette til en der har prøvet. Ikke at det er "vanskeligere" end på så mange andre biler, men det tager altid noget længere tid første gang. Glem alt om at lave "fuskerløsninger", både for din egen og bilens skyld. Hvis bilen ellers er rimelig fornuftig, så køb dig til den nødvendige hjælp - Det er jo også sjovere at bevare de originale sorte plader!

Husk på, at når bilen først har været til syn, men er blevet kasseret, så har du kun 4 uger til at udbedre fejlene og få bilen endeligt godkendt. Ellers kan pladerne blive indraget af ordensmagten, selmom det dog sjældent sker lige med det samme. Men risikoen er dér...

Med hensyn til styretøjet, så er det enten strammet for meget op (det skal gøres på den rigtige måde), eller også er hjælpestyrehuset i højre side groet fast. Hvordan styrehuset skal justeres kan du læse i din Haynes manual, som du sikkert forlængst har investeret i...

Håber svaret kan hjælpe dig. Det er kun ment som et godt råd og ikke for at skræmme dig væk 8O ... Men en sådan 1302 kan altså godt være lidt rådden!

mvh Henrik
-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Zone A: Hjulophæng, fjederben, bærearme, svingarme osv. Her må ikke være tæring, der må ikke være "væsentlig godsreduktion". Dvs. det må ikke tyndt, at man ikke kan slå hul er ikke målet. Rep. i zone A er normalt ved udskiftning, men delkomponenter, f.eks. fjederskål må udskiftes.
Zone B: Der hvor zone A er fastgjort, samt 20cm. væk fra befæstigelses-punkt. Altså forbro, bagbro, chassisramme osv. Befæstigelsespunkter for styrehus, hjælpestyrehus, bærearme, osv. Samt 20cm. derfra.
Zone B må heller ikke være "tynd"
Ved rep. i zone B skal "oprindelig form og styrke" være genoprettet. Dvs. godstykkelse, afstivningsprofiler, skal være der. Og der må ikke svejses "i umiddelbar nærhed" af andre svejsninger eller kantbuk.
Zone C: Er populært sagt resten. Der må være mindre gennemtæringer i vognbund i zone C. men ikke i vanger og dørstolper. Rep. normalt ved svejsning, dog ved limning efter fabrikantens anvisninger. (VW) Oprindelig form og styrke skal genoprettes.
Zone D: Påboltede døre og skærme. Ingen skarpe kanter, rep. med glasfiber tilladt. Ikke plasticpadding.

Lige en kommentar til det sidste indlæg. Man har 30 dage til at få bilen godkendt. Hvis dag 30 er en søndag, har man 31. Man har ikke nogen tid til at få bilen repareret, man har lov til at køre på værksted. Og ja politiet holder øje med bilen.
Og nej man må gerne kunne se reparationerne. Der er faktisk ikke engang krav om at man skærer det rustne væk. Det er faktisk endda et problem at vi tit skal godkende noget der er lavet rigtigt, men manden kunne ikke svejse !!
Jeg godkender da tit noget der ikke er lavet korrekt, hvis manden kan svejse.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Vangaa Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Ja, jeg kan godt se det er en større omgang. Har nu også kørt bilen til mekanikeren i aften. Efter han så synsedlen var hans kommentar at "Det ser ud til at tusindlapperne hurtigt vil få ben at gå på" :(

Han kigger dog på bilen og giver et tilbud.

Med hensyn til politiet så kan vi faktisk se på synssedlen at bilen ikke er synet færdigt og at der ikke er mulighed for omsyn. På bagisden står der at motorkontoret bliver underrettet i disse tilfælde, hvorefter politiet vil komme forbi og klippe pladerne... Så nu håber vi at den når at blive fikset inden de finder bilen ;)

Det mest irriterende er faktisk at vi lige har pillet motoren ud og skiftet pakninger i den fordi den dryppede olie. Så troede vi at den bare var super fin og ville stryge igennem syn. Vi havde selvfølgelig en fornemmelse af at rattet nom var lidt for stramt men "det gik jo nok.."

næ..
(permalink) 1200 Member
Skrev for 20 years siden | | | |
hvad hvis man aflevere pladerne ved forsikringselskabet. Er det så ikke godt nok for politiet
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Herregud, er det jeres hobbybiler eller er det bare en flok gamle baljer I kører rundt i ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) morten hammer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hvis I på nuværende tidspunkt ved, at det bliver en længere varende reparation periode og vil beholde de gamle plader.
så deponer pladerne hos forsikrings selvskabet og underret motorkontoret i et brev
(Statens Bilinspektion, Postbox 1001, 2650 Hvidovre )
om sagens sammenhæng. I vil så modtage nogle papirer der skal retuneres. og pladerne vil ikke blive efterlyst.
hilsen Morten
-------------------------------------------
のではなく。まわり道をしたりのではなく。まわり道をしたり立ち止まっ
(permalink) Matthias Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:203a3cb3ce]Herregud, er det jeres hobbybiler eller er det bare en flok gamle baljer I kører rundt i ?[/quote:203a3cb3ce]

Har ikke noget med dette indlæg at gøre, eller kommentarer i det hele taget..... Men hvordan skulle det ovenstående forstås 8O


Det kan godt være det bare er mig der ikke fangede det?
-------------------------------------------
Ti tag i skridtet er bedre end ti skridt på taget.
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg forstår godt Franks indlæg.

Hvis man skal til syn med sin bil, tjekker man den da efter inden.

Hvor fedt er det at motoren ikke drypper olie, hvis resten er rådnet væk 8O.

Det handler jo om vedligholdelse generelt og ikke kun fordi bilen skal til syn.

M.h.t styrtøjet på 1302'eren, så er det, hvis der kommer "klonk" lyde nok karadanleddet under tanken, der er slidt., nyt kan købes til fornuftige priser, men det kan også være styrehuset, men tjek nu da det hele igennem, når i er igang = styre/bære kugler, hjælpestyrearm og den forbindelsesarmen mellem hjælpestyrearm/styrehus (den med faste kugler)

mvh
Henrik

Held og lykke med projektet
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg mente at indlæggene tog en drejning i retning af at det drejede sig om at undgå at politiet hentede nummerpladerne.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Vangaa Member
Skrev for 20 years siden | | | |
yeah, vi burde nok have checket bilen igennem for rust; men da vi ligger ved kantstenen og laver bilen og derudover ikke er helt sikre på hvad synsmændende kigger efter så måtte vi jo lære på den hårde måde.

Vi har også lige fået af vide hvad den vil koste at lave: 1.200 i reservedele + 8.000 i arbejdsløn. Inklusiv styrtøjet ender vi på 10-11.000 før den er synet.

Noget af en pebret affærre. :(
(permalink) dRjENSEN Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Ja en pebret affære..

Men så er det jo at man skal gøre op med sig selv om man kan lide bilen eller ej..

Jeg har/havde heller ikke muligheden/evnerne til at lave min ex-boble, og det kostede da også en 7-8000,- da den skulle gøres klar til syn, men det er nu så dejligt når man ved tingene er i orden. Så hvis I ikke selv er helt i stand til at lave det selv, så få en prof til det.

Der er ikke noget værre end en bil man ikke har tillid til.
(permalink) Matthias Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Ok....var bare ikke sikker på hvordan det sku læses... alt i orden :D
-------------------------------------------
Ti tag i skridtet er bedre end ti skridt på taget.

Reply

You must log in to post.