Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Vippearms geometri ??!!

Tags:
No tags yet.

(permalink) Rasser Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg har været ved at prøveindstille vippearmsgeometrien.... og ville lige høre eksperterne inden jeg monterer/samler det hele.

Der monteret swivel foot justerskruer. Vippearmene er std. 1,1:1 og knasten er en Engle W120.

Så vidt jeg lige har kunnet regne mig frem til så løfter knasten 11mm og med en udveksling på 1,1:1 på vippetøjet, så giver det et ventilløft på 12,1mm. Det vil sige at når ventilen er presset 6mm (6,05mm) sammen så er den på halvt løft, og det er så her jeg skulle kunne få justerskruen og ventilen til at "flugte".... ikke sandt ???

Jeg har prøvet mig frem med shims og fandt ud af at hvis jeg lagde 2,6mm shims under vippearmsakslen, så passede det med at justerskrue og ventil "flugtede" ved halvt ventilløft (6mm), og samtidig har jeg sikret mig at der er nok plads til at justerskruen kan justeres begge veje et godt stykke. Jeg har selvfølgelig lavet en justerbar stødstang af en gammel stødstang.


Nu har jeg forsøgt at forklare hvordan jeg har gjort, og så vil jeg gerne hvis i vil komme med kommentarer om hvorvidt jeg har gjort det rigtigt, og om de data/mål jeg er kommet med passer. Jeg er sgu lidt nervøs for bare at skære de nye stødstænger til, hvis det alligevel er forkert det jeg har regnet/prøvet mig frem til.

- Et hurtigt tillægsspørgsmål: Jeg mener at have læst at man kan stille spillet mellem ventil og justerskrue til næsten 0,0mm istedet for de normale 0,15mm ..... vel og mærke kun hvis man anvender chrome moly stødstænger (det gør jeg). Er dette rigtigt ?

Jeg glæder mig til noget godt konstruktivt kritik

Venlig hilsen
Rasmus Thomsen
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) M_Flow Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Ventilløft regner man sig ikke frem til , det måler man !!!!
Nå, bare en konstatering , stil din just. skrue med lige meget gevind til begge sider så du har noget at just på.Ellers er din fremgangsmåde ok.
Ventilspil stiller Jeg normalt 0,10 på en gademotor !
Stødstænger opkortes bedst i en drejebænk
Husk at tjekke at din monterings højde på fjedrene er rigtig i forhold til dit løft , for at få det rigtige fjedertryk .
M_FLOW
ps. vi ses vel lørdag i MIB.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:247ba7aa93="M_Flow"]Ventilløft regner man sig ikke frem til , det måler man !!!!
Nå, bare en konstatering , stil din just. skrue med lige meget gevind til begge sider så du har noget at just på.Ellers er din fremgangsmåde ok.
Ventilspil stiller Jeg normalt 0,10 på en gademotor !
Stødstænger opkortes bedst i en drejebænk
Husk at tjekke at din monterings højde på fjedrene er rigtig i forhold til dit løft , for at få det rigtige fjedertryk .
M_FLOW
ps. vi ses vel lørdag i MIB.[/quote:247ba7aa93]

Takker og bukker.... lige hvad jeg havde brug for.

Jeg går straks igang med lige at dobbelt dobbelt måle ventiløftet.

Og ja, vi ses lørdag... hvis jeg da når at blive rask
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Fastoldvw Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg stiller ventiler så stødstangen(chrommoly) lige kan dreje rundt, dvs justere ind til den ikke drejer frit og så en anelse ud.
Det er nok ca et 1/4 kushår
Jeg har ikke målt, men det kan godt være det passer med 0.1 mm.
Husk at checke afstand mellem ventil/stempel, better safe than sorry.
-------------------------------------------
(permalink) Rasser Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:ca08e05ba0="Fastoldvw"]Jeg stiller ventiler så stødstangen(chrommoly) lige kan dreje rundt, dvs justere ind til den ikke drejer frit og så en anelse ud.
Det er nok ca et 1/4 kushår
Jeg har ikke målt, men det kan godt være det passer med 0.1 mm.
Husk at checke afstand mellem ventil/stempel, better safe than sorry.[/quote:ca08e05ba0]

Så stiller du den strammere end 0,10mm for når jeg stiller den 0,10 så kan den dreje... og det kan den også stadig hvis jeg drejer justerskruen lidt længere ind. Du stiller den nok på "næsten 0"
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia

Reply

You must log in to post.