Jeg har været ved at prøveindstille vippearmsgeometrien.... og ville lige høre eksperterne inden jeg monterer/samler det hele.
Der monteret swivel foot justerskruer. Vippearmene er std. 1,1:1 og knasten er en Engle W120.
Så vidt jeg lige har kunnet regne mig frem til så løfter knasten 11mm og med en udveksling på 1,1:1 på vippetøjet, så giver det et ventilløft på 12,1mm. Det vil sige at når ventilen er presset 6mm (6,05mm) sammen så er den på halvt løft, og det er så her jeg skulle kunne få justerskruen og ventilen til at "flugte".... ikke sandt ???
Jeg har prøvet mig frem med shims og fandt ud af at hvis jeg lagde 2,6mm shims under vippearmsakslen, så passede det med at justerskrue og ventil "flugtede" ved halvt ventilløft (6mm), og samtidig har jeg sikret mig at der er nok plads til at justerskruen kan justeres begge veje et godt stykke. Jeg har selvfølgelig lavet en justerbar stødstang af en gammel stødstang.
Nu har jeg forsøgt at forklare hvordan jeg har gjort, og så vil jeg gerne hvis i vil komme med kommentarer om hvorvidt jeg har gjort det rigtigt, og om de data/mål jeg er kommet med passer. Jeg er sgu lidt nervøs for bare at skære de nye stødstænger til, hvis det alligevel er forkert det jeg har regnet/prøvet mig frem til.
- Et hurtigt tillægsspørgsmål: Jeg mener at have læst at man kan stille spillet mellem ventil og justerskrue til næsten 0,0mm istedet for de normale 0,15mm ..... vel og mærke kun hvis man anvender chrome moly stødstænger (det gør jeg). Er dette rigtigt ?
Jeg glæder mig til noget godt konstruktivt kritik
Venlig hilsen
Rasmus Thomsen
Der monteret swivel foot justerskruer. Vippearmene er std. 1,1:1 og knasten er en Engle W120.
Så vidt jeg lige har kunnet regne mig frem til så løfter knasten 11mm og med en udveksling på 1,1:1 på vippetøjet, så giver det et ventilløft på 12,1mm. Det vil sige at når ventilen er presset 6mm (6,05mm) sammen så er den på halvt løft, og det er så her jeg skulle kunne få justerskruen og ventilen til at "flugte".... ikke sandt ???
Jeg har prøvet mig frem med shims og fandt ud af at hvis jeg lagde 2,6mm shims under vippearmsakslen, så passede det med at justerskrue og ventil "flugtede" ved halvt ventilløft (6mm), og samtidig har jeg sikret mig at der er nok plads til at justerskruen kan justeres begge veje et godt stykke. Jeg har selvfølgelig lavet en justerbar stødstang af en gammel stødstang.
Nu har jeg forsøgt at forklare hvordan jeg har gjort, og så vil jeg gerne hvis i vil komme med kommentarer om hvorvidt jeg har gjort det rigtigt, og om de data/mål jeg er kommet med passer. Jeg er sgu lidt nervøs for bare at skære de nye stødstænger til, hvis det alligevel er forkert det jeg har regnet/prøvet mig frem til.
- Et hurtigt tillægsspørgsmål: Jeg mener at have læst at man kan stille spillet mellem ventil og justerskrue til næsten 0,0mm istedet for de normale 0,15mm ..... vel og mærke kun hvis man anvender chrome moly stødstænger (det gør jeg). Er dette rigtigt ?
Jeg glæder mig til noget godt konstruktivt kritik
Venlig hilsen
Rasmus Thomsen
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia