Gearkasse ?
Jeg har lige været ude og se på en anden gearkasse til min T1 fra først i 70, men den var anderledes i ophængene(fra sidst i 70) end den jeg har, og den havde også udrykkerleje med førings rør.
Kan det lade sig gøre at bytte de to om, eller skal jeg ud og lede efetr en anden helt magen til ?
Mvh. TeddyC
Det kan kun være næsehuset der er anderledes..
Skift næsehuset over fra din gl. gearkasse så er det problem løst
når der er føringsrør på udrykkerlejet, skal du bruge en kobling uden ring, evt kan den pilles af..
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Byt lige skiftestaven også for at være sikker. De dele tager du bare fra den gamle gearkasse.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
OK. men er det ikke muligt at bruge den gamle udrykker arm, og leje ?
Jeg har lige købt ny solfjeder kobling og udrykker leje, og det er vel ikke muligt at fjerne ringen fra en solfjeder eller hvad ?
Skiftestaven, hvad det det ? er det stykket fra gummikoblingen og ind i gearkassen?
Er der andre forskelle på de to gearkasser, eller er det kun udformningen af næsehus, og udrykker mekanisme. Her tænker jeg på gearing trækaksler osv. ?
Mvh. TeddyC
Altså, meget er muligt. Jeg har set gearkasser fra tidlig 1970, der passer bøsninger i udrykkerakslen og havde de 3 huller til at skrue føringsrøret til den nye type udrykkerleje. Hvad din lige er det ved jeg jo ikke. Se efter på det du står med.
Du kan godt tage ringen af en solfjeder. Du sliber bare ringen indeni. Det er bare en tynd skal, som så går i stykker. Jeg har også set nogen der bare har en låsering bagpå. Se efter. Men det vil måske være synd. Solfjederkobling med ring plejer at være sjælden.
Ja også kaldet hockey-staven, fordi den ligner sådan en. Men den følger naturligt med ud når du tager skiftehuset af. Husk at købe en ny papirpakning til huset.
Den "nye" gearkasse er næsten helt sikkert kortere gearet i 4.gear. Der er også forskel på de indvendige akslers diameter, men det er jo ligemeget. Du tager bare akslerne med rørene med over på din bil.
Hvis du skal flytte dine bremser over, så husk at løsne centermøtrikken på din bil inden du tager den gamle gearkasse ud. Og vent med at kæmpe med den nye til den sidder i !!
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Tak for hjælpen, jeg tror jeg finder en anden kasse magen til den jeg har.
Hvor sidder numrene egentligt på en gear kasse?
Mvh. TeddyC
Du kan ikke bruge numrene. Ikke til det du spørger om. De hedder det samme før og efter 1971. Udvekslingerne er bare lavet om.
AM = 1200-1300 motor
DC = Type3
Min hukommelse er ikke hvad den har været, AR = 1600 type1 ?
Der er selvfølgelig også type1 1500. jeg kan gå ud og se efter.
Numrene sidder på en skrå flade nedad på gearkassehuset.
Du kan da med fordel bruge den nye type. Alt andet lige er der da en større chance for at den ikke er opslidt. Du må sku' da ikke lade dig slå ud af at skulle bygge lidt om. Herregud så skulle du prøve at rende ind i et problem.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
mht. gearkasseidentifikation:
Jeg fandt nummeret på min gearbox, og der stod "A" først og så enten et o eller 0 (nul) og så 6 tal...
altså... Aoxxxxxx eller A0xxxxxx
hvad er min kasse for en fætter ????
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Tallene er bare serienumre. Det er de to bogstaver man skal finde.
Findes der en AO ? Det er vel ikke AC ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
CSP
Det er det direkte link til gearingen på de forskellige gearkasser
Jeg kan simpelhen ikke finde ud af f..... nummeret sidder på en gearkasse på trods af flere forsøg. På Ghia'en fandt jeg nummer: 5388581 på den skrå flade i højre side (passagerside), men på Type 1'eren kan jeg ikke finde andet end reservedelsnumre.
Er der ingen, der kan vise et billede af hvor det isdder helt nøjagtigt ???
:D
-------------------------------------------
Et gammelt legebarn
Jeg kan simpelhen ikke finde ud af f..... nummeret sidder på en gearkasse på trods af flere forsøg. På Ghia'en fandt jeg nummer: 5388581 på den skrå flade i højre side (passagerside), men på Type 1'eren kan jeg ikke finde andet end reservedelsnumre.
Er der ingen, der kan vise et billede af hvor det isdder helt nøjagtigt ???
:D
-------------------------------------------
Et gammelt legebarn
Rasser A0
R & P (3,875)
1st 3,78
2nd 2,06
3rd 1,26
4th 0,93
Altså en type1 1600
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
[quote:36e2b49896="OrangeBug"]Jeg kan simpelhen ikke finde ud af f..... nummeret sidder på en gearkasse på trods af flere forsøg. På Ghia'en fandt jeg nummer: 5388581 på den skrå flade i højre side (passagerside), men på Type 1'eren kan jeg ikke finde andet end reservedelsnumre.
Er der ingen, der kan vise et billede af hvor det isdder helt nøjagtigt ???
:D[/quote:36e2b49896]
Hejsa
Her er et billede af gearkasse der sidder på bussen....
Du kan se numrene på siden og på den skrå flade der er under VW nummeret...
Det kan være svært at se på dette billede...men har det i i lidt bedre opløsning....kan sende det på e-mail hvis det er
Her er et link til lidt info:
Transmission tech
Tak for hjælpen Anders, du må gerne sende billeder til min mail (nec@mail.dk).
Det var faktisk på den flade at jeg fandt det nummer jeg nævner ovenfor, men der var ingen bogstavkode - hvad kan det skyldes ??
-------------------------------------------
Et gammelt legebarn
Så fandt jeg nummeret på den orange's gearkasse, godt gemt under et lag snask - det er en AB.
Men på Ghia'en er der ingen bogstaver kun en talkode - har andre oplevet noget lignende ? 8)
-------------------------------------------
Et gammelt legebarn
[quote:eba64c0829="OrangeBug"]Så fandt jeg nummeret på den orange's gearkasse, godt gemt under et lag snask - det er en AB.
Men på Ghia'en er der ingen bogstaver kun en talkode - har andre oplevet noget lignende ? 8)[/quote:eba64c0829]
Ja du kan sikkert ikke se det på billederne jeg har lagt på, men der står også kun en tal-kode......
Så jo det har jeg også set før :wink:
Anders, Har du nogen ide om gearingen på din gearkasse ??
-------------------------------------------
Et gammelt legebarn
[quote:8f0419d316="OrangeBug"]Anders, Har du nogen ide om gearingen på din gearkasse ??[/quote:8f0419d316]
Ja det har jeg da !
Har haft alt adskildt....og har talt tænderne og regnet ud men kan kun huske 100% R&P er 4.125
R&P (4.125)
4.th gear (0.89)
Hvis 4.th gear havde været (0.82) sammen med 4.125 R&P eller 3.875 ville den kræve lidt mere motorkraft af 1835 der sidder i bussen......Mener Iver havde 0.82 4.th/3.88 R&P gear sammen med 1776'eren han havde først og han nævnte at den var sej i 4.th gearet......Iver ret mig hvis jeg tager fejl...
Det lyder som en fin gearing og lidt bedre egnet til motorvejskørsel end en AB. Med 195/65-15 kører min omkring 125-130 km/t ved ca. 4.000 omdr.
Motoren er en std. 1300 med 30 pict 4 og tarmslyng.
Med 165/15 vinterdæk kører den en 3-400 omdr. lavere ved samme hastighed.
Ghia'en nåede jeg kun at køre i en uge før motoren stod af, så den har jeg ikke så megen erfaring med endnu. Der er dog en anden motor under opsejling..
-------------------------------------------
Et gammelt legebarn