Krisehjælp...
Efter jeg har justeret ventiler, og har haft det ene manifold med kaburator afmonteret, kører motoren med ALT for mange omdr i tomgang. Jeg har ikke ændret på karburatorens indstilling - den står som før det blev afmonteret.
Når jeg starter bilen starter den fint, men ved ca 1400 omdr. Derefter kører den stille og roligt op mod 26-2800 omdr!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Og der bliver den så...
Jeg har prøvet at give karburatoren et lille "dunk" med en gummihammer, hvis noget skulle have sat sig da den lå på bordet, jeg har pustet dyser ud og checket at de står hvor de skal, jeg har afmonteret gasstangssystemet, så ikke nogen af karburatorerne får gas...
Men alligevel går den 2800omdr i tomgang!... :?
Jeg har forresten haft afmonteret manifolden for at se om det var den der var utæt så der kom "falsk luft", men lige umiddelbart var det ikke det...
HVAD G
Løber svømmerhuset over ?
Kan du om der drypper benzin ud ved et af afrivningsrørene ?
Tag nåleventilen ud og se om du skulle være så uheldig at der har sat sig en gummestump gar en benzinslange.
Hvad sker hvis du lukker alle fire spjæld ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hej
hvis du std kaburator ligger fejlen i at du ikke har fået midtermanifolen rigtig ind i alumanifolen,så når du spænder alu manifolen ligger den skævt på topstk.
MVH Dennis
vw bug service
PS prøv at sprøjte æter de steder hvor den kan
være utæt hvis den stiger/falder i omdr har du fundet fejlen
[quote:55390f8962="Frank_Andersen"]Løber svømmerhuset over ?
Kan du om der drypper benzin ud ved et af afrivningsrørene ?
Tag nåleventilen ud og se om du skulle være så uheldig at der har sat sig en gummestump gar en benzinslange.
Hvad sker hvis du lukker alle fire spjæld ?[/quote:55390f8962]
Nu har jeg haft skilt karburatoren ad. Der er intet skidt i huset, eller ved ventilen... Svømmeren ligger også fri, så det er ikke den der har sat sig...
Hvad er det for afrivningsrør jeg skal kigge efter???
Alle 4 spjæld er næsten lukkede. Det skal de jo også være i tomgang...
Det er 2 dobbelte webere jeg har på (44idf)
Jeg skulle jo mene at motoren skal have luft for at kunne køre så hurtigt, men hvor fanden skal det komme fra?...
Jeg tænkte over min strømfordeler: Hvis slyngklodserne har sat sig fast helt ude, vil motoren så ikke køre sig op i omdrejninger? Det passer jo godt med 2600 omdr. Det er lige der den har maks gradtal...?
Afrivningsrøret er der stikker ud midt i venturien. Altså der brændstoffet kommer ud fra hovedsystemet. Hvis det drypper derfra så kan den køre på det.
Jo strømfordeleren kan godt sidde fast. Af med dækslet og se om mekanismen virker fornuftigt. Det har ikke noget med 2600omdr. at gøre. Som sådan.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
[quote:87c9c69a28="Frank_Andersen"]Afrivningsrøret er der stikker ud midt i veturien. Altså der brændstoffet kommer ud fra hovedsystemet. Hvis det drypper derfra så kan den køre på det.
Jo strømfordeleren kan godt sidde fast. Af med dækslet og se om mekanismen virker fornuftigt. Det har ikke noget med 2600omdr. at gøre. Som sådan.[/quote:87c9c69a28]
Tak for svaret Frank. Jeg er først lige kommet hjem fra arb. og gider sgu ikke mere for idag, men kigger på sagen i morgen. Så må vi se hvordan det ser ud... Nu ved jeg da hvad jeg skal kigge efter!
Ja, så fik jeg kigget lidt på tingene... Sammen med en anden gut, der har lidt mere motorviden end mig selv... Vi har nu fået motoren ned på 1200omdr i tomgang, så det er da den rigtige vej... men mangler stadig lidt...
Vi har IGEN testet manifolde med startspray - De er tætte! Vi har også lavet en kompressionstest på cyllinderne, og ventilerne er checket. Vintiler OK, kompression OK. MEN så opdagede vi noget sjovt/mærkeligt: Jeg har jo to karburatorer monteret. Når vi sprøjter startspray i venstre karb. så falder omdrejningerne (for fed blanding), men når vi sprøjter startspray i H
Den bør jo gå i stå når du lukker alle spjæld. Altså skruer spjældskruerne helt ud, så de spjældene er lukkede.
Eller er det fordi den finder noget benzin/luft at køre på.
Den skal ikke kunne køre med lukkede spjæld !!
Har du vredet spjældakslerne ved at løsne/spænde møtrikkerne til armene ved et uheld ?
Er det to dobbelte ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Ja det er to dobbelte!
"Har du vredet spjældakslerne ved at løsne/spænde møtrikkerne til armene ved et uheld ?"
Du snakker sgu om noget; jeg har efterspændt armene ved karburatoren, da jeg synes de sad noget løst. Jeg har nok spændt dem for hårdt, så venstre karb. går lidt stramt i armen. Motoren går også langsommere tilbage fra gas til tomgang. Dette kan vel skyldes at armen ikke "glider" så nemt tilbage igen?!... Så glider det ene spjæld ikke ordentligt i, og derfor tager motoren også for mange omdr. i tomgang! (den får jo luft)
Det er lige før jeg tror det er her fejlen ligger... Jeg skal desværre på arbejde nu, men jeg kigger på sagerne imorgen.
BB.
Glider ?
De skal sku' SM
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Rolig rolig....
Som jeg skrev igår, så var jeg på vej på arbejde og sad bare og "teoretiserede" lidt... Jeg har IKKE vredet akslen! Og begge arme "smækker" når de slippes. Der er ingen modstand i dem. De flyver lige på plads. Så det er bare fint...Jeg har lige prøvet at lukke spjældene for at se om den kører videre/får luft. Den dør lige på stedet! Så det er også i orden. Men NU tror jeg jeg har fundet grunden til at motoren ikke reagerede på startstray i højre side når den gik i tomgang. Jeg åbnede højre spjæld en smule i tomgang - og nu reagerer den på sprayen. Så jeg tror at spjældet i højre side har siddet lidt mere lukket end det i venstre. Så har motoren hovedsageligt kørt på venstre side i tomgang, og har så åbnet spjældet i højre side når den fik gas...
Men nu virker motoren som den skal, og reagerer på spray i begge sider.
Fejlen ligger nok der i, at vi er to mennesker der går og nusser med motoren. Hvis den ene ændrer lidt på karbs´ne mens den anden ikke er hjemme, og den anden kommer hjem og arbejder videre der hvor man tror man har sluppet - så passer tingene ikke længere...
Godt råd: Det er hermed bevist at det er bedst hvis kun
Okey. Men med "smækker" der mener jeg ikke imod stoppene. Mener at man skal kunne høre spjældene smækker med stopskruerne helt løsnede.
Og lad mig lige slå fast: Hvis man har haft en af to karburatorer afmonterede, skal begge indstilles og synkroniseres igen. Der er ikke noget der hedder "justere lidt"
Det er forfra hver gang: Af med en stang så de ikke er koblet sammen. Juster tomgang og derefter synkronisering med armene på. Hvis en motor har tendens til langsomt at falde ned i tomgang, er det tit her den skal findes. Og I kan godt glemme at justere karburatorer, medens de er forbundet til hinanden. Og først platiner/tænding, men jeg har sagt det så mange gange.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Det er også det vi har gjort. Og gasstængerne har også været afmonteret hver gang.
Problemet har været at vi har været 2 om at arbejde, og vi har "modarbejdet" hinandens justeringer tror jeg... Men fejlen er i hvert fald fundet, og maskinen kører fint.
Når jeg har kørt lidt flere km vil jeg have den justeret "rigtigt" - altså vakumjusteret, dyser checket, tænding osv. men på et rullefelt. Det er nok der man får det bedste resultat! Men jeg vil godt lige slide motoren lidt til først...
Men som sagt, TAK for jeres udmeldinger i forbindelse med min søgen efter fejlen. Jeg har da fået ellimineret nogle faktorer undervejs :-)
BB.
Bare i hvert hul med et "flowmeter" Og har jeg ikke et der passer i tragten eller man ikke kan komme til, som f.eks. på Kadron. Lytter jeg bare i et stykke slange.
"Vacuumjusteret" ? Glem det - du kan ligeså godt vænne dig til at lære at indstille dem engang imellem. Især de første 14 dage.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
[quote:ed1ca901e3="Frank_Andersen"]Bare i hvert hul med et "flowmeter" Og har jeg ikke et der passer i tragten eller man ikke kan komme til, som f.eks. på Kadron. Lytter jeg bare i et stykke slange.
"Vacuumjusteret" ? Glem det - du kan ligeså godt vænne dig til at lære at indstille dem engang imellem. Især de første 14 dage.[/quote:ed1ca901e3]
Hej Frank....
Mht. til justering/synkronisering, så står jeg selv overfor selvsamme opgave, idet jeg også lige har fået min nye motor monteret.
Jeg ville meget gerne hvis du vil beskrive processen med synkronisering nærmere. Altså hvordan det er lettest og bedst! Beskriv gerne de forskellige metoder med "flowmeter" og hjemmemetoden med slange osv. osv.
Jeg har monteret 2 stk DB. 40m dellorto karburator og de kører faktisk rimelig godt uden anden justering end stopskruer ved spjældene (tomgang).. men de skal selvfølgelig synkroniseres 100%, og derfor ville jeg gerne hvis du ville komme med alle de guldkorn du måtte gemme oppe i ærmet.
Jeg kan dog allerede se nu at det bliver noget besværligt med justering af skruerne, idet der næsten ingen plads er på ydersiden af motoren mellem karosse og karb. men hva.... det skal jo laves.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Jeg kan ikke "lære" dig det. Men jeg har klippet et stykke ud af noget jeg har skrevet i VW-FAQ. Om du køber en synkrotester eller du bruger et stykke slange til at lytte med. Slangen skal du stikke ned i karburatoren og lytte til den "snøftelyd" motoren laver. Du skal være lidt omhyggelig med at stikke den lige langt ned og samme sted og lytte. Ellers får du ikke ens lydbillede. Det kræver også at du vurderer om motoren kører pænt. Det er noget med "gefühl"
Når tændingtidspunktet er korrekt er turen kommet til karburatorerne. Fremgangsmåden er den samme uanset om motoren har 2 enkelt-karburatorer eller 2 dobbelte. Aftag en af speedertræk-stængerne sådan at kaburatorerne ikke mere er forbundet med med hinanden. Dette er meget vigtigt for ellers er det umuligt at indstille karburatorerne hver for sig, og glem alt om at forsøge, det kan ikke gøres ordentligt hvis de hænger sammen. Det er derfor der skal være en returfjeder på hver for at holde spjældarmen an mod tomgangs-hastighedsskruen. Hvis dine karburatorer har en luftomløbsskrue ved siden af blandingsskruen, så luk dem. Fremtag nu en synkrotester. Prøv at få et indtryk af hvilken hastighed din motor kører pænest ved og indstil karburatorerne så de suger lige meget ved denne hastighed. Skru derefter blandingsskruerne ind og ud igen til du kan høre at motoren ånder lettet op. Tag en skrue af gangen, hvis der er én der ikke reagerer så undersøg om der er snavs i tomgangsdysen.
Hvis motoren nu kommer til at køre hurtigere end du havde tænkt dig må du indstille hastigheden igen. Det kan godt være nødvendigt at gentage denne arbejdsgang nogle gange før motoren kører pænt og regn også med at komme til at rense tomgangsdyser nogle gange i løbet af de første dage og indstille karburatorerne igen. Nu kører den så pænt tomgang ved en hastighed der passer til den knastaksel der er valgt. Prøv nu at sætte speedertrækstangen på igen og se at de to karburatorer følges ad. Giv svagt gas og lyt og fornem at omdrejningerne stiger jævnt fra tomgang uden dirren og rysten. Hvis du har et speedertræk hvor der er en stopskrue til at stille motoren lidt op i omdr. så stil den ca. 500 omdr. op og synkronisér karburatorerne på trækstængerne. Det er jo i bund og grund kun nødvendigt at stille på den ene stang. Hvis det hele ser ud til at virke er det nu tid til en prøvetur. Glem alt om fuld gas indtil videre, for det kan de fleste motorer. Jeg har altid forsøgt at fremelske en kombination af bil, gearkasse og motor, der kører lige så pænt som en standard- bare meget stærkere. Det er det sværeste og kan kræve en del tålmodighed og fornemmelse af hvad det er motoren gerne vil have. Desuden har en ny motor bedst af lige at komme ud og trille en times tid og du vil opdage at den holder op med at virke så varm som da du holdt hjemme i garagen. Der kan næsten ikke justeres ventiler og nulres med speedertræk og karburatorer for tit de første 1000 kilometer. Det er her gangkultur og omgængelighed i det daglige skal søges. Sørg for en god pude for du komme til at sidde på knæ bag ved bilen i lang tid –god fornøjelse.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.