Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hjælp. Jeg kan ikke få bremserne

Tags:
No tags yet.

(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg er gået igang med at checke bagbremser på min boble. MEN jeg kan simpelt hen ikke få den åndsvage møtrik af som holder på hele bremsesystemet. I ved den store 36 mm møtrik der sidder på akslen og har en lås igennem sig.

Jeg har prøvet med en skruetvinge (stor model med noget vægt i). Jeg har prøvet med WD40 og derefter en rørtang. Lige gyldtigt hvad jeg forsøger, kan jeg simpelt hen ikke rokke den møtrik ud af stedet.

Hvad gør jeg?
-------------------------------------------
Michael
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 20 years siden | | | |
varm dem op
- det gjorde min far da vi fjernede bremserne fra min adøde farmor og farfars '69 bobbel, som har stået ude i en 10 år (ja den er også afdød...) De kom af efter de havde kølet lidt ned
(permalink) kummefryser Member
Skrev for 20 years siden | | | |
du skal vel bare ha en 36 top på svejst en meter kraftig jernrør

det er der flere folk der bruger
(permalink) X-Mas Member
Skrev for 20 years siden | | | |
jeg havde også det problen, men der blev jeg nød til at skære en slids i møtriken med vinkelsliber, og så kunne jeg banke den fra hinaden bagefter. Men det koster jo så en ny møtrik. :(
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Et lille tillægsproblem i dette er at jeg ikke har et svejseapperat og jeg heller ikke længere har en 36mm top:( Den jeg havde knækkede jeg:(
-------------------------------------------
Michael
(permalink) bUgBo Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg havde samme problem for nogle uger siden og prøvede det samme dig. Jeg tog konsekvensen og købte den store ringgaffelnøgle.....Pris, lidt over 300 kr.

Kørte hjem, trak håndbremsen, sprøjtede noget WD40 hendover møtrikken og ventede et par minutter. I mellemtiden tog jeg en STOR hammer og satte ringgaffelnøglen på.

Så slog jeg et ordentlig og kontant slag lige på gaflen og ventede 5sek. (fordi der sker en lille opvarmning i metallet på de to gevinder) og så fremdelles. Bolten løsnede sig meget langsomt men jeg har nu fået ordnet bræmserne bagpå :-)

Nøglen er lidt dyr men nu har jeg den og for ikke nogen problemer med at få bolten løs igen. Og en god idé er at give gevindet en god klat kobberpasta på trækakslensgevind så du nemt kan få bolten af en anden gang, det kan købes i Harald Nyborg og er guld værd.
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hmm Det ender nok også med at det bliver løsningen, men så bliver det ikke idag, for den slags forretninger er allerede lukket idag:(
-------------------------------------------
Michael
(permalink) kummefryser Member
Skrev for 20 years siden | | | |
i lukker vist tidelig i grindsted
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 20 years siden | | | |
I hvert fald i de reservedelslagere som handler med toppene. De lukker nu her kl 16:30.
-------------------------------------------
Michael
(permalink) karmannjepster Member
Skrev for 20 years siden | | | |
:wink: biltema har 36mm top og køb så også den der altid er i et topnøglesæt ikke skrallen men den hvor der bare er en stang igennem (ja jeg ved sku ikke hvad sådanne en hedder) sæt så 1 m. vandrør ned over den og vrid til.
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jubii. Så lykkedes det. Jeg tog min rørtang og spændte den godt fast. Derefter gik jeg i haven og gravede et 3 meter langt rør fri. Derefter brugte jeg min vægt (135 kg) til at løsne den op.

Kort sagt: Den er fri nu:) Tusind tusind tak for hjælpen
-------------------------------------------
Michael
(permalink) Neuroz Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jep brugte samme trick... en rørtang og et langt rør!
den anden side var jeg dog nødt til at skære af også.. har bare ikke fundet en ny møtrick endnu.. så hvis der er nogen der har en liggende? :D
(permalink) cardude Member
Skrev for 20 years siden | | | |
er det ikke lidt et problem at rørtangen presser møtrikken flad?

den spænder jo mere, jo mere man vrider?

ellers hvad men en lufttryks "møtriksspænder" den der wruunn wruunn. den har jo et slags slag bor.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Køb en god top og et ordentligt håndtag, en gang for alle. Med 3/4" firkant. Stahlville, Gedore eller anden mærkevare der kan tåle at få en meter rør mere på uden at bøje, og brug de 500-1000kr det koster.
Den skal jo også spændes igen kære venner. 30kgm. ellers går den sku' løs og ødelægger akslen og tromlen.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Neuroz Member
Skrev for 20 years siden | | | |
ah svejser den bare fast!! :S
(permalink) Jesper_Fogt Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Ringnøgler gaffelnøgler og toppe i god kvalitet, som frank skriver er absolut i top. Men hvis nogen af jer derude sidder med vinkelsliberen og tænker "Tja, det er så sidste udvej" Så stop lige.

Man kan få nogle "slagnøgler" Lukket ringnøgle i meget kraftig udførsel. De er ikke særlig lange, ender i en firkantet flade. Den kan man slå på med en 2 kg eller mere mukkert. Og der kan slås til. Meen godt værktøj koster, mener omkring dkk 500,-.

Bruger dem i forb med job, indenfor plastbranchen. Der har vi opvarmning og nedkøling fra 20 til 350 grader, gud ved hvor mange gange. Så der er møtrikker der virkelig kan sidde fast.

Så alt hvad der kan samles, kan oz skilles ad. Nogle gange med lidt kraftig overtalelse :wink:

Bruum, bruum
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg regner med at jeg skal have fat i det rigtige topnøgle og med den rigtige stang/rør dertil, men jeg ville nu bare have lavet en smule idag.:)

Jeg løb i øvrigt ind i et andet problem. Jeg tror jeg dummede mig big time. Desværre.

Det der skete var at jeg skal have skiftet ALT ved hjulet og bremserne. Dvs selve den plade hvor bremserne sidder fast på, skal også skiftes. De er i begge sider ved at ruste væk. Derfor brugte jeg en stålbørste til at fjerne det værste af det snavs der sad på bagside. Derefter tog jeg hele systemet af. MEN det viser sig at der ikke var meget tilbage af den bagdæksel til bremserne. Til gengæld var der masser af snavs i stedet for - faktisk så meget at det dannede bagsiden. Da jeg så tog hele bremsesystemet ud, krakelerede snavse og røg ned på lejerne.

Mit problem er nu: Er jeg nødsaget til at have akslerne ude, for at kunne rense de lejer eller er der en anden mulighed?
-------------------------------------------
Michael

Reply

You must log in to post.