lakerer selv
Er der nogen der har erfaring med selv at lakere? Er det til at have med at gøre, kan det holde og hvad skal man bruge?
mvh
Kasper
En overvejende årsag til at mange betaler store summer for at få malet deres biler, er jo at det er svært at få et flot resultat. Men hvis det ikke er en showcar du er igang med at lave, kan jeg godt anbefale at prøve lykken selv.
Du må nok regne med at når det er første gang, kommer der sikkert felter på bilen der bliver tørre, som følge af for lidt maling, og områder med løbere, som følge af for meget maling.
Her er nogle af de erfaringer jeg har gjort mig:
1. Hvis du vil have at det skal holde, så er forarbejdet utrolig vigtigt. Dvs. at alt rust skal slibes eller sandblæses bort. En roterende stålbørste virker ikke, hvis det er lidt dybere end overfladerust.
2. Opretning af div. ujævnheder (buler, svejsninger etc.) er noget af det sværeste og det der tager lang tid hvis du vil have et godt resultat.
-------------------------------------------
Type 1 1956 Ragtop, Karmann Ghia Coupe 1957, Karmann Cab 1957 + (1963 Stingray :-)
Det kommer jo an på mange ting.
Hvilke faceliteter har du??
Hvad er det som du skal have malet??
Hvilke krav stiller du til det??
Jeg har selv malet min buggybund, forbro osv... Jeg har selv lært meget af det. Jeg sprang bare ud i det. Jeg har også fået nogle lærepenge, har prøvet af det kogte op, og andre uheldige situationer..
Hvis du kan acceptere at der kommer en løber så pørv da. Bare huske rigtig tryk, ordentlig lys, rengjort enmerne og god varme. Der er helt sikkert nogle andre ting som du skal huske, men dette var lige mit lille bud.
Mvh Jakob
hvis det der en bobbel du skal male - har du fundet en go udfordring - da det er en af de sværeste biler at male - i gamle dage malede en autolakerer feks en bobbel forklap til deres svende prøve - for laver man fejl er det på en overflade der runder i flere retninger - men jo - stiller man små krav til resultatet er der goe penge at spare - syntes man derimod det skal se godt ud - så få en proffesionel til det ... held og lykke
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Mange tak for de gode råd :-)
Lidt kritisk overfor resultatet er man vel altid, men med den rette mængde tålmodighed satser jeg på at det nok skal gå nu da jeg er lidt råd klogere.
Jeg er ikke nået helt så langt at jeg er klar til at gå igang med det endnu, men til den tid skal der nok komme en melding og lidt billeder af resultatet herind.
mvh
Kasper
HUSK AT 2-KOMPONENT MALING KAN GIVE ALLERGI !!!!
(det gælder uanset type !!!)
Derfor må du ikke få det på huden.
Du må heller ikke få det i lungerne, det gir astma :cry:
Jeg er ikke sikker på at en almindelig maske med et "organisk filter"
tager indholdsstofferne....
En professionel maler ville ALDRIG lakere med 2-komponent uden en friskluftmaske, så hvorfor skulle du ?
Det du kunne gøre hvis du vil spare penge er at lave forarbejdet grundigt og få en autolakerer til at give det afsluttende lag lak, man kan ofte finde nogen der reklamerer med "selvsliberlakering" i prislejet 2000-2500.
de penge skal du nok få hjem hvis du sælger en dag :D
I praksis kan du som nævnt sørge for at al rust er slebet væk, MEN F
-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
jeg lakerede min buggy sidste weekend, og har lige en kommentar til ovenstående punkt 9. den der klisterklud er det som autolakerer kalder for en fedt klud. Det var ikke nok i mit tilfælde, der kom nogle små "korn" rundt omkring. Jeg har vist det til en proff. som fortalte at jeg skulle have brugt cilikonefjerner istedet. Men alt i alt ser det da rimeligt ud. pris ca. 1200,-.
det sværeste ved lakeringen er klarlakken.
Når du er færdig med at lakere bilen, får du en god fornemmelse af hvorfor det tager 3-4 år at blive autolakerer.
Man skal også huske at have vand udskiller på sin kompressor og at trykluftslangen skal være silicone-fri (man kan købe siliconefri trykluftslange).
Birke
-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
endvidere skal man huske at, hvis der står f.eks 1,9-2,1 bar på deklerationen skal det måles for enden af luftslangen da der er et stort tab i en 15m luftslange. jeg skulle helt op på 3,2 bar ved vandudskilleren før den var oppe på 2,1 ved pistolen.
Er der en, der kan anbefale en bestemt 2 komponent maling, både grunder/rustbeskyttelse, dels med farve, dels klar lak:
Producent/mærke
Indkøbssted (go' pris på Sjælland eller nettet)
Mvh Jørgen
Tag ud til Baden Jensen i Ballerup. De har et udsalgslokale hvor du kan købe alt du skal bruge. De rådgiver dig også, om det bedste til dit projekt.
Der er altid en masse uafhentede/fejlblandede lakker som kan købes til meget lave priser. Så hvis du ikke har lagt dig fast påe ne farve, så er der en god mulighed der for et godt køb.
Deres 2 komponent grunder er suveræn. Den hedder Permacron Haftgrund og er som deres autolak af mærket Spies Hecker. Super produkter, kan helt sikkert anbefales.
-------------------------------------------
Type 1 1956 Ragtop, Karmann Ghia Coupe 1957, Karmann Cab 1957 + (1963 Stingray :-)